Utvecklingsråd av en BMW m10 motor
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
- Ort: Bennäs/Finland
- Kontakt:
lite saker jag kanske ska prova nudå. Nytt topplock e21 insugskanalen får lite fräsjobb och lite plast, avgas tycker jag är svårare att få till så där tror jag det blir att prova med 40mm´s ventil. Nytt grenrör måste ju då till, kan man lägga primärrörens inre diameter nära 40mm eller måste man ha grövre. tex med en sånhär turbo
hx40
avg : 19
in 62mm
ut 65mm
Eller skall man försöka få till flödet med 38mm´s ventil och köra med grenröret som jag har, och den här turbon löser lite av mottrycks och värmeproblemen?
Kompet kanske man skulle lägga på 8.5 har en känsla av att jag inte vill gå lägre.
Vad kan man förvänta sej för max effekt med en så turbo?
Hur var det med turbokammar till m10 fanns det, eller måste man kopiera nån befintlig kam?
hx40
avg : 19
in 62mm
ut 65mm
Eller skall man försöka få till flödet med 38mm´s ventil och köra med grenröret som jag har, och den här turbon löser lite av mottrycks och värmeproblemen?
Kompet kanske man skulle lägga på 8.5 har en känsla av att jag inte vill gå lägre.
Vad kan man förvänta sej för max effekt med en så turbo?
Hur var det med turbokammar till m10 fanns det, eller måste man kopiera nån befintlig kam?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror peter har nå värden sen vi mätte den, peter har du kvar den lappen?bönni skrev:Hej
Är det någon som har mätt eller vet vad en schrick 304 graders kam får för värden om man mäter vid 1,27 lyft ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Har ni haft bra koll på lamdan under racen. Räcker 630cc/min till så mycket mer är 440hk/510nm ?
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
- Ort: Bennäs/Finland
- Kontakt:
Jag har ingen mätare monterad i bilen så jag kan hålla koll under racen.
Endast under bromsningen hade vi koll med hjälp av bredbandslambdan. Borde ju gå att logga de värdet bara jag monterar en bredbandslamda givare. Man har ju ändå ingen tid att kolla mätare när man kör
.
Gav ingen antydan vid bromsningen att spridarna skulle gå på full dutycycle, minns inte nu vilka spridartider ja körde med men ett bränslegrundtryck på 2,8-3,0 bar hade jag. Jag måste kolla upp dedär med spridarna så dom räcker till.
Körde med 390cc spridare på en tidigare verision av motorn men med samma topp, körde dom spridarna på full cycle vid ca 336hk 0,8 bar ladd
Endast under bromsningen hade vi koll med hjälp av bredbandslambdan. Borde ju gå att logga de värdet bara jag monterar en bredbandslamda givare. Man har ju ändå ingen tid att kolla mätare när man kör

Gav ingen antydan vid bromsningen att spridarna skulle gå på full dutycycle, minns inte nu vilka spridartider ja körde med men ett bränslegrundtryck på 2,8-3,0 bar hade jag. Jag måste kolla upp dedär med spridarna så dom räcker till.
Körde med 390cc spridare på en tidigare verision av motorn men med samma topp, körde dom spridarna på full cycle vid ca 336hk 0,8 bar ladd
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
- Ort: Bennäs/Finland
- Kontakt:
Mätte upp kammen i kväll
Vid 1,27 öppnar insug 12föd och stänger 51end
avgas öppnar 53fnd och stänger 10eöd
vilket ger 243 grader(Kammen är ställd 1 grad tidig)
Är det nån mening att andvända denna kammen som ämne att slipa till en turbokam, eller borde man lobecenter/nockvinkel för att få till en bra kam.
Vid 1,27 öppnar insug 12föd och stänger 51end
avgas öppnar 53fnd och stänger 10eöd
vilket ger 243 grader(Kammen är ställd 1 grad tidig)
Är det nån mening att andvända denna kammen som ämne att slipa till en turbokam, eller borde man lobecenter/nockvinkel för att få till en bra kam.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
- Ort: Bennäs/Finland
- Kontakt:
Tack! men de uppgifterna har jag redan.
Men är det någon som kan kan säga eller förklara hur mottrycket skulle påverkas med enems kam 284gr 113gr nockvinkel 11,2mm lyft jämfört med schricks 304gr 108gr 10,7mm.
Under samma förutsättningar som tidigare dvs primärrör med invändig diameter på 38mm, och samma turbo som tidigare.
Men är det någon som kan kan säga eller förklara hur mottrycket skulle påverkas med enems kam 284gr 113gr nockvinkel 11,2mm lyft jämfört med schricks 304gr 108gr 10,7mm.
Under samma förutsättningar som tidigare dvs primärrör med invändig diameter på 38mm, och samma turbo som tidigare.
Det är precis ett sådant aggregat som Peter Högdahl i Sävar kör på sin M10 med 304 graders Skräck-kam.
Lite filmer:
http://media.savarturbo.se/peter/halkigt.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/med_shift-cut.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/utan-shift-cut.mpg
Lite filmer:
http://media.savarturbo.se/peter/halkigt.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/med_shift-cut.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/utan-shift-cut.mpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ståpäls!!
Jag kör ju också med en 304 kam,men är lite missnöjd,
effekten dalar från 6200rpmoch sen vid 6800 rejält.
Enem kan ju göra en turbokam lik den till M30,men
där verkar registret ligga mellan 3-6500rpm.
Man kan ju undra vad som skulle lämpa sig för stor turbo och högt rpm
ursäkta OT här i din tråd.
Mvh Magnus
Jag kör ju också med en 304 kam,men är lite missnöjd,
effekten dalar från 6200rpmoch sen vid 6800 rejält.
Enem kan ju göra en turbokam lik den till M30,men
där verkar registret ligga mellan 3-6500rpm.
Man kan ju undra vad som skulle lämpa sig för stor turbo och högt rpm
ursäkta OT här i din tråd.
Mvh Magnus

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
- Ort: Bennäs/Finland
- Kontakt:
Inte alls ot!
Jag mätte upp en omslipad kam som jag haft länge på hyllan och inte vetat vad vad det har varit för kam.
K76 är instämplat ändan
Jag mätte vid 1,27 lyft men med lite omräkning så skulle den va 308 gr på avgas och 303gr på insug och 112 gr nockvinkel.
Det skulle va roligt att prova den kammen om det inte var för det låga lyftet typ 9,4mm.
Jag mätte upp en omslipad kam som jag haft länge på hyllan och inte vetat vad vad det har varit för kam.
K76 är instämplat ändan

Jag mätte vid 1,27 lyft men med lite omräkning så skulle den va 308 gr på avgas och 303gr på insug och 112 gr nockvinkel.
Det skulle va roligt att prova den kammen om det inte var för det låga lyftet typ 9,4mm.
det är väl nog 61mm in och 65 ut ? med 19ons hus, körde själv en sådan men mycket bra resultat (utan mottryck i wg)... kommer fortsätta köra med den i nya m10 motorn.bönni skrev:Nån som har provat ett sånt här agg ?
Holset HX med 63mm in och nr16 turbin med ca70mm ut
Kanske lite jämförelser med ett agg med måtten
HX40 med 62mm in och nr 19 turbin med 65mm ut
(Kanske provar båda)