Utvecklingsråd av en BMW m10 motor

Diskussioner för erfaret folk
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

mytoman topp?
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

jag vet inte vad det är med m10 motorn men alla ska försöka vara så hemliga, så fort de är volvo öppnar alla sig som ..... ja .. 8)
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

lite saker jag kanske ska prova nudå. Nytt topplock e21 insugskanalen får lite fräsjobb och lite plast, avgas tycker jag är svårare att få till så där tror jag det blir att prova med 40mm´s ventil. Nytt grenrör måste ju då till, kan man lägga primärrörens inre diameter nära 40mm eller måste man ha grövre. tex med en sånhär turbo
hx40
avg : 19
in 62mm
ut 65mm
Eller skall man försöka få till flödet med 38mm´s ventil och köra med grenröret som jag har, och den här turbon löser lite av mottrycks och värmeproblemen?
Kompet kanske man skulle lägga på 8.5 har en känsla av att jag inte vill gå lägre.
Vad kan man förvänta sej för max effekt med en så turbo?
Hur var det med turbokammar till m10 fanns det, eller måste man kopiera nån befintlig kam?
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Hej
Är det någon som har mätt eller vet vad en schrick 304 graders kam får för värden om man mäter vid 1,27 lyft ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bönni skrev:Hej
Är det någon som har mätt eller vet vad en schrick 304 graders kam får för värden om man mäter vid 1,27 lyft ?
jag tror peter har nå värden sen vi mätte den, peter har du kvar den lappen?
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Har ni haft bra koll på lamdan under racen. Räcker 630cc/min till så mycket mer är 440hk/510nm ?
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Jag har ingen mätare monterad i bilen så jag kan hålla koll under racen.
Endast under bromsningen hade vi koll med hjälp av bredbandslambdan. Borde ju gå att logga de värdet bara jag monterar en bredbandslamda givare. Man har ju ändå ingen tid att kolla mätare när man kör :wink: .

Gav ingen antydan vid bromsningen att spridarna skulle gå på full dutycycle, minns inte nu vilka spridartider ja körde med men ett bränslegrundtryck på 2,8-3,0 bar hade jag. Jag måste kolla upp dedär med spridarna så dom räcker till.

Körde med 390cc spridare på en tidigare verision av motorn men med samma topp, körde dom spridarna på full cycle vid ca 336hk 0,8 bar ladd
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Mätte upp kammen i kväll

Vid 1,27 öppnar insug 12föd och stänger 51end
avgas öppnar 53fnd och stänger 10eöd
vilket ger 243 grader(Kammen är ställd 1 grad tidig)

Är det nån mening att andvända denna kammen som ämne att slipa till en turbokam, eller borde man lobecenter/nockvinkel för att få till en bra kam.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

bönni skrev:Hej
Är det någon som har mätt eller vet vad en schrick 304 graders kam får för värden om man mäter vid 1,27 lyft ?
jag har en graf på en 304 mätt vid 0 spel om det är intressant
Bild
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Tack! men de uppgifterna har jag redan.

Men är det någon som kan kan säga eller förklara hur mottrycket skulle påverkas med enems kam 284gr 113gr nockvinkel 11,2mm lyft jämfört med schricks 304gr 108gr 10,7mm.
Under samma förutsättningar som tidigare dvs primärrör med invändig diameter på 38mm, och samma turbo som tidigare.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Nån som har provat ett sånt här agg ?
Holset HX med 63mm in och nr16 turbin med ca70mm ut

Kanske lite jämförelser med ett agg med måtten

HX40 med 62mm in och nr 19 turbin med 65mm ut

(Kanske provar båda)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är precis ett sådant aggregat som Peter Högdahl i Sävar kör på sin M10 med 304 graders Skräck-kam.

Lite filmer:
http://media.savarturbo.se/peter/halkigt.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/med_shift-cut.mpg
http://media.savarturbo.se/peter/utan-shift-cut.mpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

Ståpäls!!
Jag kör ju också med en 304 kam,men är lite missnöjd,
effekten dalar från 6200rpmoch sen vid 6800 rejält.
Enem kan ju göra en turbokam lik den till M30,men
där verkar registret ligga mellan 3-6500rpm.
Man kan ju undra vad som skulle lämpa sig för stor turbo och högt rpm

ursäkta OT här i din tråd.
Mvh Magnus
Bild
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Inte alls ot!

Jag mätte upp en omslipad kam som jag haft länge på hyllan och inte vetat vad vad det har varit för kam.
K76 är instämplat ändan :roll:
Jag mätte vid 1,27 lyft men med lite omräkning så skulle den va 308 gr på avgas och 303gr på insug och 112 gr nockvinkel.
Det skulle va roligt att prova den kammen om det inte var för det låga lyftet typ 9,4mm.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

bönni skrev:Nån som har provat ett sånt här agg ?
Holset HX med 63mm in och nr16 turbin med ca70mm ut

Kanske lite jämförelser med ett agg med måtten

HX40 med 62mm in och nr 19 turbin med 65mm ut

(Kanske provar båda)
det är väl nog 61mm in och 65 ut ? med 19ons hus, körde själv en sådan men mycket bra resultat (utan mottryck i wg)... kommer fortsätta köra med den i nya m10 motorn.
Skriv svar