142 '72 the swedish muscle car

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Blev en karamell i den färgen, snyggt.
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Takk så meget!! :)

Jeg kan jo legg inn et par bilder med felger, nye spegler og ratt. +svart under dørrr..

Bild

Bild

seså. på dette bildet kan man ane nyansene jeg liker med fargen.
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

B19(2,2L)/B20(2,2 L)?

Inlägg av Ivar »

Nå er go`biln trygt i garaget før vintern kommer. har diverse planer med den før våren.

-senkning og vegholdning
-bytte resterende bussninger, har mont. superflex fremre h og v bak.
-montere stabilisatorstag bak(KG-stag).
-dekk som går opp i hjulhusene.(ved senkning)
-muligens redusere interiøret någet.
-motor; usikker på B20 eller B19, begge 2,2 L. Jeg syns vel en B20 hører mest hjemme i bilen.. men det er vel minst jobb for mest effekt i B19 :scratch:

Planen for bilen er kombinert bane/gate..(drag)leksak, det blir vel mest de to første. :)
Kom gjerne med synspunkter
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
dudeonskis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör dec 08, 2007 9:46 pm
Ort: Skutskär

Inlägg av dudeonskis »

Riktigt fin 142a :thumbright: Cred till dej :D
Kör med vett , ligg brett ;)
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Vinter mod's påbegynt.

Plan:
B20 (2,1 l) med M stakar + originale "turbokolvar"
8bult vev
F-kam
I.C. ca 40x50cm..
2x stromberg på originalt dubbeltinnsug
Adaptergrenrör
Holset 53mm in, 62mm ut

Det er min foreløpige plan. Men noen ting har jeg enda uklart,
Kan strombergarna funke med en sådan vinkel? borde dom stå vannrett?

og om noen ser åpenbare feil, vennligst skriv svar!! :)

Bild

Bild
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Inlägg av Ståhl »

Gillar rödfärgen på bilen starkt!

Mycket snyggt! :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

verkar ha missat din tråd.. helt klart fränt bygge :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Takk for det! :)

Jag må vel bevise at det skjer noget her.. :wink:

Bild

Ja her produseres ting manuelt. flensene er 8mm, men innsuget skal få 15mm imot toppen. det återstår noe filande, men man har da luftverktyg!

silverlacken er bare for å se hur mye man må ta bort.

planen er 2x dellorto 40 og F- kam, k-jet pump, ooog.. 2,1 l B20.

Kanskje nogen vil si hur körbarheten blir på en sådan motor.
Tanken er ju dragrace, såklart. 8)
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

hva vil funke best.. turbo fra 740 eller min holset..

Bild

For øvrig er det smått lite svetsing. mitt 1. forsøk på adapter.

Bild
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

om du ska använda dom förgasarna så tycker jag du ska använda turbon från 740 om den är frisk, med den kan du hålla dig runt 220hk och mer kommer du nog inte få ut med dom förgasarna.
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

henkeboi skrev:om du ska använda dom förgasarna så tycker jag du ska använda turbon från 740 om den är frisk, med den kan du hålla dig runt 220hk och mer kommer du nog inte få ut med dom förgasarna.
Takk for svar, tänkte du på strombergorna? ..for nu har jag 2 stk dellorto dhla40f som ska brukas. si gjerne vad du mener om dom.
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tror du kan köra med liknande turbo som jag har en K27 :) ?.
eller en T04 kanske?..då får spar du ju lite utrymme iaf. du kan kika på mitt bygge hur det ser ut med en grenrörsaddapter och en K27a
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

jag tänker det blir 740 turbon i 1. omgang, mest för at den nog holder til mitt første mål på dryge 200 hk, og at jag får mer plats. :wink:

"learning by doing".. men jag e "tunglärd".. så jag må jobba sakte. :lol:
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Adapteret ferdig. blev så som så, men det får holde for 1. versjon. :wink:

Her syns också den ene insugsflänsen. 15mm.
Bild

..ca sånn..
Bild

Mer delar
Bild

jepp.

Jag undras på om jag inte bare kan kör utan wastegate med en sånn liten turbo.. ..men når jeg tenker efter e det vel best å få holde helt åpne spjeld for gasarna sin del.. ?
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

mja det sker inte så mye her,pga at budsjettet inte tillater det. :roll:
Men jag har iaf. ordnet lite i garaget og monterad stabilisator stag bak.

Jag har inte fått oppfylt drömmen om flott garage ännu.. :?
Bild

Venter på våren..
Bild

Bild
Det her köptes i sommar, (KG)

Hålen var der originalt, bara att borra upp lite.
Bild

Bild
Sånn.
Bild

Bild
Tänkte først på att kapa.. men bättre med nytt, trur jeg. :D

Bild
Hmmm..

Ser fram til lønningsdag :roll:
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Skriv svar