Tjahopp, på väg hem från långshyttan igår så började motorn ticka som fasen, lyfte på ventilkåpan och såg att en vippa på sexans cylinder hade gått sönder. Efter jag hade studerat lite text på autopower samt utfört lite expriment på en lös topp kom vi fram till att toppen måste bort. Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt. Jag är inbiten FORD fantast och 70, 80tals fordar är ungefär 1375ggr enklare att skruva med. Tyvär så är det svårt att få lika prestanda så man måste tydligen hålla ut med helt vansinniga lösningar som galna tyskar som druckit för mycket öl på arbetstid tagit fram
Vippan på bilden är föresten en piratvippa, alla andra vipporna i motorn var BMW orginal
om du tar bort alla toppbultar och c-ringar på den sida som är trasig så kan du styra båda vippaxlarna framåt det som behövs för att byta den trasiga vippan utan att lyfta toppen!
Få ur den första axeln var nog inga större bekymmer men kom inte på hur man skulle få tag på den andra och dra ur den. Men nu är toppen borta redan så spelar mindre roll
Jepp ser mycket bra ut. inte ett enda spikmärke Kammen är kanonfin också så måste vara materialbrist på vippen då jag ställde spelet för två veckor sen bara
tänkte köpa en sån där packning som är 0.3mm tjockare. Bra ide?
Mikael S skrev:Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt.
Ja det är väll överlag på tyska vagnar, men å andra sidan tänkte inte ford till riktigt heller på pinton när man tar ut kammen bakåt
Iofs farsan bytte kam på nån gammal häck åt nån för en massa år sedan då blev det igenom torpeden
Kör du av fler så kan jag skicka några fräscha original vippor till dig, original håller många gånger bättre än Febi skiten och alltsom oftast så skjuter man vipporna på 6an konstigt nog.
Nu funkar bilen som vanligt igen, Passade på att peta i en tjockare topplockspackning (0.3mm tjockare). Ska ge 9.0:1 i komp istället för 9.3:1 som är orginal
Hollizini: Ja nu har jag bara orginal monterat i bilen