Vad bör man tänka på när man bygger en rörrams front?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hej
Kapar man ur innerskärmarna fram och ersätter det med rör så är det ett gränsfall på om det kan räknas som ombyggt fordon om det är enda modifieringen. På en bil med fjäderben är det troligare att man klassar det som ombyggt.
Om man samtidigt byter motor och drivlina så är man ganska säkert "hemma" i ombyggt fordon.
Bygger man en rörframvagn på en bil med självbärande kaross får man vara noggrann med var och hur man fäster in rören mot torpedväggen. Lasterna ska spridas i större delen av A-stolparna och det gäller förstås att förstärka upp plåten i lämplig omfattning.
På skissen som föreslår en fortsättning med fullbur, så skulle en stötta snett nedåt/bakåt från den punkt där "framvagnsröret" ansluter mot torpeden förstärka konstruktionen betydligt.
Hälsningar
Gustaf
Kapar man ur innerskärmarna fram och ersätter det med rör så är det ett gränsfall på om det kan räknas som ombyggt fordon om det är enda modifieringen. På en bil med fjäderben är det troligare att man klassar det som ombyggt.
Om man samtidigt byter motor och drivlina så är man ganska säkert "hemma" i ombyggt fordon.
Bygger man en rörframvagn på en bil med självbärande kaross får man vara noggrann med var och hur man fäster in rören mot torpedväggen. Lasterna ska spridas i större delen av A-stolparna och det gäller förstås att förstärka upp plåten i lämplig omfattning.
På skissen som föreslår en fortsättning med fullbur, så skulle en stötta snett nedåt/bakåt från den punkt där "framvagnsröret" ansluter mot torpeden förstärka konstruktionen betydligt.
Hälsningar
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå