Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

air_denka skrev:lät ju dyrt ju. Men å andra sidan verkar iaf flödesvärdena jämnbördiga med evotoppen på 8v rödblock. Ca pris med bra sugkam vore kul att veta.

9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..
allt måste ställas mot arbets insatsen och utväcklings kostnader och vill man va värst så måste man betala för sig så enkelt är det :)

en EVO topp eller en fullt ut portad och fixad 16v topp blir samma peng skulle jag tro i slutändan.

mycket inponerande topp föresten :thumbright:

1360kvadrat mm = 41.6mm lät dock litet för en storkubiks dragrace motor som du säger, har du pipe max?

du skulle fått räkna lite där.

utan att räkna skulle jag gissa att det kan behövas ca 45mm dim hål som minst i en sån topp?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

komihåg att du skall ha åtminstone 98mm helst 99mm borrning för att kunna utnyttja 52mm insugsventil. Men du kan ju beställa med 50mm...
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:hihi: har nog pipemax.

kanalen klarar av extrem hastighet och ändå flöda nästan 100cfm/sq.in ventil area. MEN, det är tydligt att om dom bänkat 330hk på 3 liter så saknas nästan 50hk, allt är OK, ventillyft, ventildiameter, duration, flödet FORUTOM gashastigheten, jag tror denna topp har samma problem son sbc toppar vid stötstången, för hög hatighet.

Kanalen går för trögt vid högre varvtal än 7100, massan hinner inte få tillräcklig fart för att fylla cylindern. Om man räknar ut eller kollar med pipemax hur mycket flöde dom förbrukar på 330hk så är det ca 270cfm. Om man räknar ut eller mäter gashastigheten i kanalen med pitot-rör och har ventilen så mycket öppen att den flödar 270cfm så är gashastigheten ca 305 FPS. På det flöde som toppen max klarar av vilket är 313cfm så ligger hastigheten på 340FPS. Därav effekt bortfallet. Deras 2,8 liter och 2,6 liters ger inte mycket mindre effekt.

Om man portar denna topp vid flänsen och lämnar 1mm till oringsspåret varvet runt kommer man upp till ca 1550mm2 vilket skall vara tillräckligt nära, MEN om flödet ökar med denna modifiering så stiger ju hastigheten på det nya maxflödet, då är det att förstora igen, tillsist har man en kanal som kan ge 400hk på 8500rpm, då får man fixa en kam med längre duration, nee nu slutar jag... :) den som lever får se :)

/andre'
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:
air_denka skrev:lät ju dyrt ju. Men å andra sidan verkar iaf flödesvärdena jämnbördiga med evotoppen på 8v rödblock. Ca pris med bra sugkam vore kul att veta.

9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..
allt måste ställas mot arbets insatsen och utväcklings kostnader och vill

man va värst så måste man betala för sig så enkelt är det :)

en EVO topp eller en fullt ut portad och fixad 16v topp blir samma peng skulle jag tro i slutändan.

mycket inponerande topp föresten :thumbright:

1360kvadrat mm = 41.6mm lät dock litet för en storkubiks dragrace motor som du säger, har du pipe max?

du skulle fått räkna lite där.

utan att räkna skulle jag gissa att det kan behövas ca 45mm dim hål som minst i en sån topp?
Jag anser att man får en färdig 16v topp billigare än 90tusen kronor med kammar. Jag skulle då personligen satsat 90tusen hellre på en stödig 16v. Nåt liknande Unitec Stefan gjorde åt ABET PV:N för ca 5,6,7 år sen. Den gick ruskigt bra för att sitta på bara 2,4liters rallycross motor. Tror den kosta 75tusen på den tiden med extra allt gjort.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

air_denka skrev:Jag anser att man får en färdig 16v topp billigare än 90tusen kronor med kammar. Jag skulle då personligen satsat 90tusen hellre på en stödig 16v. Nåt liknande Unitec Stefan gjorde åt ABET PV:N för ca 5,6,7 år sen. Den gick ruskigt bra för att sitta på bara 2,4liters rallycross motor. Tror den kosta 75tusen på den tiden med extra allt gjort.
75 000 bør være med "Extra allt"... jeg bygger en "Evo"-topp til Cossie ut av en original topp nå...med ALT (ink. "mycket spesial"-kammer og kun verste custom-bitene) kommer den nok på 60-65 000... Er vel bare ca 65% igjen av originalstøpens aluminium.. :hihi:
Knuts
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Knuts »

air_denka skrev:9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..
Detta pris är då för en KOMPLETT topp. Dvs. grenrör, insug, CNC frästa spjällhus(4st 55mm), ventilkåpa, kamdrevsats, kamrem. Till priset tillkommer moms.

By the way. I samma bänk som 3 liters motorn som gav 329.5hk bromsades så har 5st Volvo Evo maskiner bänkats, och dom bästa gav runt 300hk.
:thumbright:

Mvh. Mathias
10 seconds.....

Mathias Knuts
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Knuts skrev:
air_denka skrev:9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..
Detta pris är då för en KOMPLETT topp. Dvs. grenrör, insug, CNC frästa spjällhus(4st 55mm), ventilkåpa, kamdrevsats, kamrem. Till priset tillkommer moms.

By the way. I samma bänk som 3 liters motorn som gav 329.5hk bromsades så har 5st Volvo Evo maskiner bänkats, och dom bästa gav runt 300hk.

Mvh. Mathias
var inte illa.. Alla som knäcker Kent Karlsson e duktiga.. Aha med alla grejer. De stod inte när han svarade mej..
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Frän topp !!

Måste göra lite reklam för jens turbo topp vi har :thumbright:
skälvklart så skulle den inte ha närheten av effect som sugmotor topp som din har.
Men jag gjorde en jämförelse av bromspapperna
nu är ju våran på bakhjulen och den andra på motorn men iaf
vi hadde ju nått hg ladd också på 3800rpm
de som var intressant var ju under 4000rpm att de var rätt likt
5000 e rätt ointressant

volvo
3800rpm 176hk 325nm
5000rpm 430hk 608nm

pinto
3200 120hk 150nm
3800rpm 180hk 275nm
5000rpm 275hk 355nm

Bild

Bild
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

förstår inte riktigt meningen med inlägget, vad vill du berätta?

/Andre'
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Knuts skrev:

Mvh. Mathias
Vilken årgång på Evo motorerna har det varit?
Skall tydligen vara sjukt mycket mer åka med i årets Evo och eventuellt sena fjolårs motorer.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Att en turbo motor inte behöver vara död under 5000rpm
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

ok.

Men ta denna sänk kompet till 10:1 ladda 2,5bar tanka metanol då har du en slö motor under 5000rpm men på 8500rpm 1300hk :)

/Andre'
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

evotopparna finns i ca 16 eller mer olika gjutningar.. Alla för olika ändamål. Tex 2,4 eller 3liter. Vilken kam och vilken kompa..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HaLinG skrev:Att en turbo motor inte behöver vara död under 5000rpm
intresant kan också va att den kostar nåra få prosent av en sån motor och att den ger dubbla toppeffekten och att den inte behöver servas lika offta.

men regler i olika klasser är ju olika men jag har svårt att förstå folk som bygger sånna dyra motorer i klasser där man inte har turbo förbud , det sitter väll i ljudet eller nått sånt :wink: jag tycker att värstig sugmotorer i dragrace är fränt men inte klokt igentligen :hihi:

jag har nyligen hjälpt en RC kille med en topp till en gat pv turbo han har förut handlat EVO motorer och så till sina bilar och vet vad sånt kostar om man ska va med i toppen och jag såg på ansikts utrycket att han tyckte det lät lite konstigt när jag förklarade att det var svårt att plocka ut mindre än 450 hk i motorn de skulle ha då allt var intunat :twisted:

han tyckte också toppen var underligt billig, hans tidigare evo motorer var ju liksom lite dyrare och de gav ju "bara" 320hk. :hihi:

sjyst iallafall att jag fick låna en gammal trasig 531 av han som enligt gunnar lunström var den ej evo topp som genom tiderna gett mest i gunnars bänk och där har det gått många motorer :thumbright:
en raport kommer om den i jensas garage tråd lite senare då jag har tid över.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Som du sejer så i en klass där man får köra turbo så är det ju 4 gånger billigar att bygga en turbomotor som ger dubbel effekt.

Du har så rätt Jens att man int är riktigt klok då man bygger dyra hästkrafter, men man får ju leka lite prostock på lägre nivå :)

Så måste man minnas en sak, dragracing är inte klokt :) utan fränt :)

/Andre'
Skriv svar