Toppen skall användas till en sugmotor på 2.8 liter, motorn skall i en Ford Escort MKII, bilen skall gå på strippen, inget annat

Ni kan läsa om bilen i en tråd i "Vad händer i garaget" delan av forumet. Bilen har i dag gått 11,4? med 250hk.
Toppen har 52mm insugsventil, 40mm avgas, rullkam på 274 grader in vid 1,27mm + ventilspel (318grader vid 0mm +ventilspel), på avgas 284 grader vid 1,27mm + ventilspel (330 grader vid 0mm +ventilspel). Ventillyftet är 17,85mm på ventilen med ventilspel.
Vad flödar toppen då? Jo,
lyft_____insug_______avgas
2mm____ 53 cfm______48,5 cfm
4mm____ 101,5 cfm____80,4 cfm
6mm____148 cfm______109 cfm
8mm____189,5 cfm____136 cfm
10mm___228,8 cfm____160 cfm
12mm___254,5 cfm____176 cfm
14mm___279,2 cfm____186 cfm
16mm___294,8 cfm____195 cfm
18mm___312,5 cfm____202 cfm
20mm___325 cfm______----
Flödad vid 28" upp till 12mm efter det på 15", avgas är på 28" hela vägen. Flödat med 98mm cylinder som också motorn skall ha.
Hastighetein vid inloppet i toppen är 340FPS mitt i kanalen på 18mm vilket är aldeles för hårt, 1360mm2 ! På avgas uppmätt 322FPS vid 18mm vilket också är i högsta laget, 1046mm2. Därav det höga momentet på lågt varv.
En likadan topp har gett 330hk/370nm på 3liter block. Effekt diagram: http://www.poikkimakiracing.fi/kuvat/tehokayra.jpg
Vi kommer att testa toppen som den är , bänka, köra lite, varefter toppen skall lös och insugskanalen skall förstoras så vi kommer ner till behagligare 310FPS på minsta stället. Avgas vågar jag inte röra eftersom det är värre att bygga tillbaka, på insug är det ju bara ett lägga epoxy.
Vi siktar på närmare 370hk på bensin vid runt 8000rpm då toppen är omgjord, som ett första resultat skulle ju ca 330hk vara OK. Kanske man testar metanol sen, man vet aldrig, finns ju material att porta bort iallafall





/Andre'