hualigen... som topplocksportare ryser man juh hur mycket som 'glömts' i grytan...Big Al skrev:är enkelt att porta till fiddytopparna för att få dem att gå bättre
jag tog inte ens bort ventilerna när jag portade till 2 st 140cc toppar, försök bara ta bort så mycket material bakom styrningen på avgassidan som möjligt och endå få snyggt bakom lovar att de kommer gå bättre
portning fiddy toppar? (snabb kurs i portning i sävar?)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Jag är intresserad! Tyvärr har jag 119,4 mil enkel väg till sävarJens Gustavsson skrev:Efter påtryckningarså tänkte jag att vi skulle ta den där portnings kursen i ämnet fiddy toppar jag lovat nån kväll framöver i garaget där jag visar lite hur man räknar och portar en enklare topp sen om nån är intreserad lite hur min flödes bänk fungerar, vilka värktyg man ska ha och sånt.
när skulle det passa och vilka är intreserad?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jag kan faktiskt tänka mig och ta bilder på alla verktyg som jens använder med en Systemkamera dock bara om jens godtar det hela sen laddar jag upp eventeullt skickar det till jens så får han fylla i med info om bilderna och sådär.. det vore väl kanske en ide?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6981
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Här finns bilder på portade toppar: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html . Erland.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
har tråden lagt ner totalt eller har jag missat portningskvällen? 

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag måste få igång min lastbil först som har havirerat ska få delarna i dag hoppas jag, därför har det vart i första prio ett tag sen har man halkat efter med allt annat också så jag måste komma ikapp lite först innan vi hinner ta en lugn kväll i garaget och snacka toppar. 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Vi kanske ska åka på en gruppresa från Halland. Resten av landet åker buss hit för att handla på Gekås:)Custom skrev:Jag är intresserad! Tyvärr har jag 119,4 mil enkel väg till sävarJens Gustavsson skrev:Efter påtryckningarså tänkte jag att vi skulle ta den där portnings kursen i ämnet fiddy toppar jag lovat nån kväll framöver i garaget där jag visar lite hur man räknar och portar en enklare topp sen om nån är intreserad lite hur min flödes bänk fungerar, vilka värktyg man ska ha och sånt.
när skulle det passa och vilka är intreserad?Men om du har lust att ta lite kort och skriva lite granna om det så vore det kanon. Lite portnings-grunder med illustrerande kort, vilka verktyg du använder osv.
/David
Har kollat på Erlands bilder å ser ut som 27/23-toppen har helt nedslipad styrning på insug. Hurpass mycket på ett ungefär inkräktar de på driftsäkerhet? Såg ut så på min Hva SMR-topp å dom ventilerna såg bra ut iaf... Har även en annan fråga, smålänning som man e =P... Hittade en gammal rasad topp från en Honda cbx 400 å de visade sej att fjädrarna i den toppen har samma diameter som fjädrarna i min Lifan "Monster" topp... Hondafjädrarna e dock ca 2mm kortare men en hel del styvare, vågar man stoppa i dom tro?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
orginalfjädrarna är nära att bottna med trimkam(7,2 lyft) .med tex
dom rätta Kitacofjädrarna tjänar man nära 1mm för att dom är mer
gleslindade,om fjädrarna har grövre tråd är risken stor att dom bottnar,
enda sättet att va säker är att montera och testa att trycka upp ventilerna
och mäta tryck och maxlyft!
/F
dom rätta Kitacofjädrarna tjänar man nära 1mm för att dom är mer
gleslindade,om fjädrarna har grövre tråd är risken stor att dom bottnar,
enda sättet att va säker är att montera och testa att trycka upp ventilerna
och mäta tryck och maxlyft!
/F