portning fiddy toppar? (snabb kurs i portning i sävar?)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:är enkelt att porta till fiddytopparna för att få dem att gå bättre

jag tog inte ens bort ventilerna när jag portade till 2 st 140cc toppar, försök bara ta bort så mycket material bakom styrningen på avgassidan som möjligt och endå få snyggt bakom lovar att de kommer gå bättre :)
hualigen... som topplocksportare ryser man juh hur mycket som 'glömts' i grytan...
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Jens Gustavsson skrev:Efter påtryckningar :) så tänkte jag att vi skulle ta den där portnings kursen i ämnet fiddy toppar jag lovat nån kväll framöver i garaget där jag visar lite hur man räknar och portar en enklare topp sen om nån är intreserad lite hur min flödes bänk fungerar, vilka värktyg man ska ha och sånt.

när skulle det passa och vilka är intreserad?
Jag är intresserad! Tyvärr har jag 119,4 mil enkel väg till sävar :) Men om du har lust att ta lite kort och skriva lite granna om det så vore det kanon. Lite portnings-grunder med illustrerande kort, vilka verktyg du använder osv.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

jag kan faktiskt tänka mig och ta bilder på alla verktyg som jens använder med en Systemkamera dock bara om jens godtar det hela sen laddar jag upp eventeullt skickar det till jens så får han fylla i med info om bilderna och sådär.. det vore väl kanske en ide?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
zuzz
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån nov 28, 2005 8:17 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zuzz »

jag är då jädrigt intresserad! :)
Om man vågar gasa fullt så har man trimmat för lite.
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

å om man ändå kunde ta sig dit
Big_J
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: ons sep 03, 2008 5:31 pm
Ort: Bullmark

Inlägg av Big_J »

Säg bara till när du har tänkt ha kursen, så kommer jag :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Här finns bilder på portade toppar: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html . Erland.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

har tråden lagt ner totalt eller har jag missat portningskvällen? :doh:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

tror inte jens har tid med det just nu.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag måste få igång min lastbil först som har havirerat ska få delarna i dag hoppas jag, därför har det vart i första prio ett tag sen har man halkat efter med allt annat också så jag måste komma ikapp lite först innan vi hinner ta en lugn kväll i garaget och snacka toppar. :thumbdown:
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Lägg upp lite handritade bilder med kommentarer. Så lär "de vise" börja tvista lite :)
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Inlägg av Drakir »

Kan inte Mats vara med och filma kursen så den blir förevigad?
Jag är väldigt intresserad, betalar gärna en slant till välgörande motorändamål:D
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Custom skrev:
Jens Gustavsson skrev:Efter påtryckningar :) så tänkte jag att vi skulle ta den där portnings kursen i ämnet fiddy toppar jag lovat nån kväll framöver i garaget där jag visar lite hur man räknar och portar en enklare topp sen om nån är intreserad lite hur min flödes bänk fungerar, vilka värktyg man ska ha och sånt.

när skulle det passa och vilka är intreserad?
Jag är intresserad! Tyvärr har jag 119,4 mil enkel väg till sävar :) Men om du har lust att ta lite kort och skriva lite granna om det så vore det kanon. Lite portnings-grunder med illustrerande kort, vilka verktyg du använder osv.

/David
Vi kanske ska åka på en gruppresa från Halland. Resten av landet åker buss hit för att handla på Gekås:)
Klyrre
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis jul 27, 2004 2:58 pm
Ort: bushen

Inlägg av Klyrre »

Har kollat på Erlands bilder å ser ut som 27/23-toppen har helt nedslipad styrning på insug. Hurpass mycket på ett ungefär inkräktar de på driftsäkerhet? Såg ut så på min Hva SMR-topp å dom ventilerna såg bra ut iaf... Har även en annan fråga, smålänning som man e =P... Hittade en gammal rasad topp från en Honda cbx 400 å de visade sej att fjädrarna i den toppen har samma diameter som fjädrarna i min Lifan "Monster" topp... Hondafjädrarna e dock ca 2mm kortare men en hel del styvare, vågar man stoppa i dom tro?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

orginalfjädrarna är nära att bottna med trimkam(7,2 lyft) .med tex
dom rätta Kitacofjädrarna tjänar man nära 1mm för att dom är mer
gleslindade,om fjädrarna har grövre tråd är risken stor att dom bottnar,
enda sättet att va säker är att montera och testa att trycka upp ventilerna
och mäta tryck och maxlyft!

/F
Skriv svar