Sida 2 av 4

Postat: sön sep 14, 2008 5:46 pm
av Andreas Öhman
Fan va fränt att slänga i en T5a motor å låda i en såndär :twisted:

Postat: sön sep 14, 2008 5:46 pm
av kööradike
hehe målet är inte att göra den snyggaste bubblan! utan mera en ovanlig ball bubble :P okej, är de bara kompsänka en sån och sedan ladda på 1 bar och de ska hålla? låter ju bra isf :)
finns även en tanke att ta motorn och hela framvagnen från en saab aero?

//Linus

Postat: sön sep 14, 2008 8:26 pm
av Rba
T4 motorn behöver du inte kompasänka i första taget, bussarna ligger på cirka 7,3:1 (Porsche 914 2.0 och vissa från 411/412 hade runt 8:1 i komp).


Visst går det nog, men skall man göra detta som ett budgetbygge måste man iaf ha koll på tempreturerna, framförallt CHT.

Man skall dock tänka på att dessa motorer gärna vill släppa sina ventilsäten, och ventilfjädrarna klarar inge megavarv. Så det är klokast att renovera topparna av någon som vet hur man gör om man tänkt sig att köra en del. Man kan förstås chansa på att topparna håller också...

Postat: mån sep 15, 2008 9:11 am
av Jimmy Nilsson
motor + låda från en s40 :)

Postat: mån sep 15, 2008 9:24 am
av JoBy
En variant är motor och låda från en framhjulsdriven audi. Dom har drivaxlarna bakom motorn. Då blir det en mittmotorbil utan baksäte och betydligt trevligare viktfördelning.

Här är ett sådant bygge i en Porsche 911
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 ... 633f4bd7c2

Postat: mån sep 15, 2008 12:43 pm
av j björk
Kan tyvärr inte se bilderna :(

Jag har en ny typ 2 låda till diesel till salu om det kan vara intressant annars..
Då kan du få dit lite olika vw audi motorer där bak :thumbright:

Postat: mån sep 15, 2008 9:23 pm
av kööradike
den porchen va ju sjukt grymm!
tackar för infon om t4 motorn, blir nog en överladdad sån till och börja med om jag inte hittar nån wankel... okej vad passar för motorer på en sån? är den kraftigare? grövre drivaxlar å så också eller?

Postat: mån sep 15, 2008 9:26 pm
av kööradike
ja dom audi motorerna brukar ju vara rätt bra kurr i men hade hälst sluppit sprut och all el, alltså köra förgasare!

2332cc baggemotor

Postat: tis sep 16, 2008 5:20 am
av Kökarmicke

Postat: tis sep 16, 2008 10:17 am
av j björk
Lådan är väl kraftigare, vet dock inte så mycket om det.
Har skruvat väldigt lite med de lådorna, och inte alls med typ 1 lådor.

Jag gissar att allt 4-cyl. passar iaf. vet inte riktigt om 5:or har samma infästning.
Tror inte 6:or 8:or eller W 8:or eller 12:or har samma infästning som 4:or? (någon som kan bekräfta?) Eller vr 5, vr6?

Motorn lutar mycket, så v eller w motorer blir nog olämpligt i vilket fall.
En vr6 vore ju fränt, om det går :thumbright: :thumbright:

Postat: sön sep 21, 2008 10:16 am
av kööradike
jag får spana runt lite på de här med motoralternativ... håller på med de sissta rostlagningarna just nu... sen ska bromsarna fixas och försöka få lite ordning på den befintliga motorn så är en första besikning inte så långt borta:)
någon som har ett bra förslag på annan framvagn att bygga på? även bromsar kanske?

//Linus

Postat: sön sep 21, 2008 3:12 pm
av Roger Persson
endel kör med ford V6 or 2.9 liter..

Postat: sön sep 21, 2008 3:21 pm
av johanF
du kan ta min fåårrd 6a ja slänger ur nu linus:P

Postat: sön sep 21, 2008 3:31 pm
av kåftan
hä i en Subaru motor :)

Postat: mån sep 29, 2008 7:36 pm
av kööradike
hmm polarn har snart en ford v6 2.9 liggandes, passar dom på lådan då? bygger inte dom för mkt bakåt? ja jag såg att folk knött i subaru motorer, nån som vet från vilken bil man ska ta?

//Linus