Sida 2 av 2

Postat: fre okt 17, 2008 4:54 pm
av Henrik Braun
är veven omslipad?

Postat: fre okt 17, 2008 11:02 pm
av MaZ
Vad händer om du tar en bit hushållspapper och torkar av lagret?
Den yttersta tunna behandlinen är ju bara en yta, den blanka delen är ju själva lagret.

Postat: lör okt 18, 2008 1:06 pm
av peppe
Hej Jonas, jag undersökte just mina lager efter jag sett din tråd.

För jag har ju haft problem med att oljetrycket fallit, dock ej ner till noll. Det konstaterades rätt snabbt i sommar att sumpen mest troligtsög luft.

Jag ser samma tendenser på mina lagers om dina, dock inte lika mycket men lagren ser snar lika ut.

Jag vet ju att jag har haft problem med luft, så jag är rätt säker på att det är det. Då veven nyss blivit upp mätt och den höll måtten sånär som på en polering nu efter raset.

Frågan är ju dock varför dina lager ser mer tuktade ut än mina? Då jag suger luft 1-5 gånger / tävling, och lagren har gått minst två säsonger.

Dom här lagren hade väl inte gått så mycket?

Postat: tis okt 21, 2008 3:44 pm
av Jonas Ohlsson
henrik: veven är inte omslipad

maz: det händer inte så mycket alls ytan sitter fast om det va det du undrade om

peppe: jag har varit lur på att pumpen har sugit luft och provat att ha i 5l olja motför 4,2l som det ska va men ingen skillnad.
jag börjar bli lur på att pumpen kaviterar vid höga varv
dom här lagren på bild är bosses lager men mina ser exakt likadana ut och hans lager har gått ca 50-80mil mappning och mina har gått bromsning och 4 svängar på piteå dragway och ett antal provkörningar på stöckerakan

Postat: tis okt 21, 2008 4:00 pm
av JoBy
Kan det inte bli samma problem med för mycket olja?
Alltså att veven piskar ner luft i oljan ...

Postat: tis okt 21, 2008 4:46 pm
av T-27
JoBy skrev:Kan det inte bli samma problem med för mycket olja?
Alltså att veven piskar ner luft i oljan ...
Det kan det bli iallafall på Gamla raggarmotorer
Helst när folk envisas med stroka motorerna så veven vispar i tråget :thumbdown:
Vet inte hur det funkar på såna här hi tec motorer :)
Men på gamla V8 or så kan man lösa det med djupare tråg och plåtar eller nät i tråget Eller mindre oljemängd en halv liter har gjort skillnad för en del
Men det kan ju oxå va att pumpen inte hänger med på jättehöga varv ? (Men det skall väl en BMW Klara)
Sen funderar man om det inte kan vara skillnad på fabrikat och kvalite på oljan med skumdämpningstillsatser och sånt

MVH Mats

Postat: fre okt 24, 2008 12:54 pm
av Niclas Winberg
Hej

Niklas Bennstedt (Autoinvent) var inn på firman, och då passade jag på att
visa honom bilderna på dina lager.
Han säger att det beror på för dålig oljefilm, låg viskositet på oljan
vid driftvarm motor, av den anledning vart lagerskadan är på lagret.
Och då menar han att den största belastningen blir strax innan kolven
vänder vid nedre dödpunkt .
(hoppas att ni förstår vad han menar :? )

Niclas Winberg.

Postat: fre okt 24, 2008 1:06 pm
av Jens Gustavsson
bmw trågen är ju rätt kassa ur dragrace syn vinkel då de har sumpen på fel sida framvagnen vid acceleration så blir det nog nära tomt där :(

jonas du har väll utrymme att bygga ett tråg som har sumpen baktill och nått rör som suger därifrån till pumpen?

jag vet inte vad det optimala tråget ser ut men jag har tänkt till och kommit fram till detta tråg på min nya B20? (skulle nog gå att få ännubättre också men detta tar inte så länge att bygga heller på en b20.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=30

det är i grunden två saker att tänka på vid oljetrågs byggen

1 att ha olja utan luft till olje pumpen i alla lägen= fina lager längre

2 att hålla olja borta från vevaxeln så långt det går= mer effekt mindre+ jobb för oljeringen

Postat: tis okt 28, 2008 11:24 am
av Jonas Ohlsson
wibbe skrev:Hej

Niklas Bennstedt (Autoinvent) var inn på firman, och då passade jag på att
visa honom bilderna på dina lager.
Han säger att det beror på för dålig oljefilm, låg viskositet på oljan
vid driftvarm motor, av den anledning vart lagerskadan är på lagret.
Och då menar han att den största belastningen blir strax innan kolven
vänder vid nedre dödpunkt .
(hoppas att ni förstår vad han menar :? )

Niclas Winberg.
tack niclas
när han säger dålig oljefilm är det oljan som är kass eller kan det va för lite olja eller luftblandad olja eller för liten omsättning av oljan?
jag har använt en del olika oljor under åren allt ifrån mobil 5w50 till quakerstate mineralolja och motul osv osv och det har som inte varit nån större skillnad på lager slitaget.
oljan jag kör på idag är nån motul 15w/50 halvräserolja som i teorin känns som en mycket bra olja.

Postat: tis okt 28, 2008 3:05 pm
av Niclas Winberg
Hej

Han menade att det var för tunn olja.
jag vet att han rekomenderade oss till hojen en
W30 eller 40 olja. (1200cc turbo Metanol 700hk)
att det skulle vara luft i oljan avvisade han defenetift.
ev om det skall vara för dåligt oljetryck?
http://www.funnybike.se/m_larsson.html
vi använder60 WT SAE (20W60) Redline.
For supercharged alcohol engines like NHRA and IHRA Top Alcohol and Pro Modified classes

Niclas