mystiska lagerslitage

Diskussioner för erfaret folk
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

mystiska lagerslitage

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kan nån som vet hjälpa mig med varför vevlagren på turbotrimmade bmw m10or ser ut så här då man tar isär för inspektion.
kan det va kavitation i oljan?
kan det va för lite omsättning av olja i vevlagren?
kan det va för lite oljetryck kontra varv?
eller nått annat?

det ser ut som om översta skiktet av slitytan i lagret lossnat fläckvis,
lagren i detta fall är KS men det är samma visa med alla std lager
(samma lager på bild)

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det där har jag hörttalas om, tror det var bränsle som exploderade av tryck??

har du fuskat med oljebyten? :wink: vist vanligt på metanol motorer med hilborn.

hör med teflonmats han tror jag vet mer om det.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

ser ut som det har vibrerat, har du rätt lagerspel?, det har smetat ochså, ,det kanske bero på spikningar, det kan ochså vara monterings fel typ råkat snurra veven på torrtlager vid mätning med plastremsa,,


edit: har sett liknande skador på rull-lager på grund av vibrationer
jimmy, gällivare
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Ascona 400 »

Jag tror på luft i oljan..
Har nån gång sett ett lager som såg liknande ut och jag har för mig att att Tommy på Trollspeed hade sagt att det blir så om det blir luft i oljan.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

självsvängning i veven?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jens:
oljebytena har skötts bra enligt mig iallafall och det verkar inte spela så stor roll vilken olja man kör på

salmon:
om man tittar på undersidan av lagrena så ser det ut som om dom har legat stilla och lagerspelen är ok

ascona 400:
luft i oljan och/eller kavitation kan det vara men säker är jag inte

tommy:
självsvängningar? varför blir det såna konstiga skador på vevlagren av det?
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad har du för lagerspel? Vad kör du med bilen och hur ser sumpen ut? Erland.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Så där såg det ut på min S14 när jag plocka i sär den sist.
Och på den tror jag det var för att pumpen sög luft ibland när man drog i väg på stripen. Såg vid nåt enstak tillfälle att olja lampan blinka till då.

Så nu blir det torrsump ist :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det uppstår ju konstiga lagerfenomen vid det.

men luft i oljan kan det ju vara
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons okt 15, 2008 10:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

erland:
det är 4-500 delar lagerspel.
det är mest raktfram som körs
sumpen på motorerna är inte optimala men skvalpplåtar och diverse åtgärder är gjorda på min motor.
det har gått en buggy med en m10 svansmotor här i stan en massa år, den har sugsilen längst bak mot trågväggen och har haft samma lagerfenomen
Bild
Niclas Winberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor sep 06, 2007 11:29 am
Ort: Falun

Inlägg av Niclas Winberg »

Jag skulle rekomendera Niklas Bennstedt på
www.autoinvent.se han är överjävlig på olja
och smörjning, han har hjälpt flera stycken med deras
lager problem.
www.autoinvent.se/tribolyze%20motor.htm
Niclas Winberg.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jag har haft samma problem de ggr jag har inspekterat mina lager med mycket täta oljebytes intervaller (glyco lager).

Senast på e21 motorn så körde jag de coatade orginallagrerna (racelager) och när jag tog upp dem så var de som nya, den tunna coatningen var inte ens ljusare på nått ställe. Och detta med 3 siffrigt med mil och e85, dock numer på en billig fet mineral olja som byttes _ofta_.

Tror att denna coatning hjälper bra vid tillfällig luft i oljan som uppstår om pumpen suger torrt tvärt.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Kontrollerat hysteresen på tryckbrytaren för oljelampan?
Vissa släcker lampan redan vid 0,5kg oljetryck. Det i kombination med stadigt tryck på veven/högt varv ser ut att kunna ge dylika symptom.
en hygglig loggningsfunktion borde utvärdera detta.
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur pass snabba är de vanliga oljetrycksgivarna man kan handla, som till exempel följer med mätare som ett kit ?
Det ska inte vara något problem att logga oljetrycket med styrsystemet, ett måste på den här motorn känner jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag hade lite samma symtom på min tidigare upplaga av pv motor.
Likadana sådana fläckar osv. men inte alls lika mycket.
Då hade oljetryckslampan blinkat till efter oljebrist pga. dålig turbo (körd en sesong efter det innan demont)
Skriv svar