Sida 2 av 3

oooh!

Postat: mån okt 20, 2008 11:53 am
av Maxiz
brutal bil !! dock så är den i behov av some LOVE :twisted:
en del rost-hål ?? :thumbright:

Postat: mån okt 20, 2008 5:51 pm
av Steve

Postat: mån okt 20, 2008 8:07 pm
av taz82
j björk skrev:Verkar ju bli ett intressant projekt :thumbright:
P1800 är ju riktigt fränt :wink:

Nu har jag varken någon volvo 5:a eller bmw m20, men det känns ju som femman skulle vara det bättre valet viktmässigt, och det borde ju vara en viktig aspekt för bankörning.
Jag ser det lite såhär också, en B20 på 122hk eller en ilsken femma på
200hk med orginalsprut. Den lär gå bättre utan inredning än någon annan
B20 icke-trimmad P1800 gjort :) Sen är den nog lättad 50kg extra utöver
det man vanligen tar bort :P
Maxiz skrev:brutal bil !! dock så är den i behov av some LOVE :twisted:
en del rost-hål ?? :thumbright:
Allt är relativt! OK, den är röten men det finns ju bilar med rosthål på
10x10 cm som fixas till nyskick. Denna har några småhål på 1x1 cm osv.
Golven ser hjälpliga ut, mycket finns kvar.... Men jag har ju en handlingsplan
klar iaf!
Tackar så mycket! Motivationen steg just lite! Det låter fint det där.



På lördag bär det av till Stockholm för att hämta den, hemma på söndag
eftermiddag/kväll och då kommer det bilder oxå. Ska under och kika lite
och mäta bakvagnsinfästning o sånt!

Postat: mån okt 20, 2008 8:17 pm
av readytorace
hej hoppas detta kan insperera lite grannens fina p1800.
Bild
Bild


förlåt den kassa bildkvaliten är med mobilkamera tagna

Postat: fre okt 24, 2008 10:57 pm
av taz82
Sjukt nice bil! Dock tror jag på nån Volvo orginal-fälg i 17-18" utförande i mitt fall!

Bild
Denna gillar jag. Kommer nog inspireras lite utav denna.

Imorgon bär det av till Huvudstaden för att hämta 1800S och 940-bakaxel!

Postat: sön okt 26, 2008 8:59 pm
av taz82
Jahapp.. Efter en runda igår-idag till Stockholm så var den hemma då!

Vänster bakhjul hade låst sig, det släpade när jag vevade upp den, men det släppte när jag hävde av den från trailern.

Annars verkar framvagnsdetaljerna hjälpligt OK. Har inte kollat så mycket då den är blöt, ute och i mörker... Kom hem 19:00 med den.



Bild
Bild
Bild
Vafan.. Jag har inget bättre å testa med :) Gott om plats va det iaf om man masserar väggen där bak 40cm eller nåt....
Bild
Under täcke i väntan på bättre väder, klart grå bil osv. Är det torrt och fint nån dag så ska jag tvätta den och torka den! :)
Sen när den kommit in tänkte jag späda ut rostätare och T-Röd i en testad blandning och gå över den med svamp - när den e torr då.
I väntan på vidare åtgärder.

Postat: sön okt 26, 2008 9:12 pm
av The
Kanske lämna in den på någon firma för helblästring?

motorrummet på p1800 är inte speciellt stort om man inte kapar upp det bakåt dvs. Men en turbo 5:a går i utan att kapa nått om man tar fram stora skohornet. (den är ju typ mindre än en 4:a)

Lycka till :thumbright:

blästring

Postat: sön okt 26, 2008 9:33 pm
av Lidenfors
hel blästring av karossen är att rekomendera , det blir kanonbra (så länge man inte blästrar de stora plåtytorna)
Det som är kvar efter en sån omgång är helt och går att svetsa i .

Postat: tis okt 28, 2008 7:47 pm
av Daniel-635
Åh, man blir lite matt i kroppen när man kollar på dessa bilder, det är inte lite jobb på den du :roll:
Dock är det helt klart en bil värd att rädda, både ovanlig och snygg.


Tycker att Volvo femman låter som ett bra val, en aluminium motor ska du ha.
Ta kontakt med SFRO och kolla av hela tiden bara så du inte bygger in dig i ett hörn.

Ang. blästring så är det jättebra, men det kan också vara katastrof.
Man får verkligen se upp med stora plåtytor så att de inte slår sig, det är ju nästan helt omöjligt att rikta om detta inträffar.

Lycka till :thumbright: :thumbright:

Postat: mån dec 22, 2008 2:46 pm
av taz82
Kan ju uppdatera med lite text....

Bilen står fortfarande ute, men...

OBS! Mycket oklart om vingen ska användas, men den såg rätt skaplig ut.
Kommer ha en komplett 960 -91 fram och bakvagn över när den pågående renoveringen
är klar.

Projektet väntar fortfarande på att jag ska få ut min ena 960 ur garaget.... Siktar på mars.

Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.

Bara så ingen tror att projektet är nedlagt... :)

Postat: mån dec 22, 2008 11:37 pm
av thebringer
jag hade valt femman och ett dopp i syrabadet :shock: :hihi: :lol:

lycka till och god jul. :D

Postat: ons feb 04, 2009 11:37 am
av taz82
Vad som hänt sen senast...

Fått tag på ett BRA mekgarage med tillräckligt med plats för att man ska kunna lyfta och
vända på bilen när man rostlagar och bra med förvaring också!

Köpt en Volvo 960 motor - B6254 utan oljetråg och "T5-grejer"

Denna tänkte jag bestycka med 90mm vev = 2.8 liter, K31 turbo, 3 liters kammar och
lite annat smått och gott.... Sugfemman hade väl vart kul... Men det gick i graven....
Projekt = urspårat!

turbosexan kommer köras in i min 960. Har tänkt att köra "fulmap" på Motronic 1.8,
anpassad LMM, avgastempmätare, justerbart fäste för svänghjulsgivaren för
tändjustering. Kolvar/stakar är inte beslutat om ännu.... Ska få tag på 850 turbokolvar
/stakar och börja jämföra.

Effektmål är dumt att spekulera i.... Men tänkte försöka hålla allt hyfsat budget... E85
och något tändsänk, något sänkt komp också... Räknar med att få ladd vid ca 4000rpm.
Baserat på Dannej's erfarenheter av exakt likadan turbo på BMW 535 12v (3.4 liter)
som sparkade vid 3500 rpm.K31:an jag har är från Volvo Penta, har ca 65mm in och
73mm ut och tyvärr bara single-entry fläns (T3?) Kanske blir att jaga något twin-entry.

Har även börjat plocka lite delar till den.... S80 krängningshämmare fram, S80 305mm
bromsskivor att ha fram. Kommer nog försöka sätta en 960 multilink bakaxel bak
och behålla dubbla A-armana fram. Naven byggs om/byts till 5/108 med "samma" ET
fram/BAK, troligen så fälgar från 7/900 passar för då är utbudet allt från 140-fälgar till
S80/V70 -2009 års modell med spacer och svarvat centrum.

Bromssystemet kommer nog tas från en 740 utan ABS och servo blir det inte heller! Enkelt ska det vara :)

Finns det intresse för proejkttråd på 960 turbon också, eller ska jag peta in det som görs
med motorn här?

Postat: ons feb 04, 2009 12:05 pm
av The
taz82 skrev: Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.
Usch :P

Inget illa menat, men personligen tycker jag det är på tok för många karosser som förstörs med flyttade torpedväggar... :roll:

Men det är ju ägaren som bestämmer :)

Postat: ons feb 04, 2009 12:10 pm
av taz82
The skrev:
taz82 skrev: Kan tillägga att jag går i funderinga på rak sexa från 960 med turbo, monterad väldigt
långt bak (torpedvägg 20-30cm bakflyttad)... Amtörbyggt fordon eller plocka av turbo
vid bes. tre-fem år fram i tiden i vilket fall.
Usch :P

Inget illa menat, men personligen tycker jag det är på tok för många karosser som förstörs med flyttade torpedväggar... :roll:

Men det är ju ägaren som bestämmer :)
Den här karossen har ingen talan!
Rambalkarna är 30cm kortare på ena sidan.... Det är så mycket rost att vi pratar om att
bygga bil snarare än att renovera på vissa ställen... Därför tänker jag inte ta hänsyn till
att det är en P1800... Det FINNS ingenstans att sätta stötfångarn fram alls, det är borta
krängningshhämmare hänger helt i luften på ena sidan för att rambalken är borta....
golvet behöver bytas hela.... Trösklarna är skrot.. Och Torpeden har även den sett sina
bättre dagar.... Därför byter jag hellre än att försöker orginalrenovera på en busbil!

Postat: ons feb 04, 2009 7:46 pm
av werd
När du nu håller på med en såhär rostig klassiker så blir det inget helgerån för att du flytta torpeden :) Det är som du säger, du bygger bil mer än att laga...
Om du nu hade tagigt en fläckfri kaross i mint condition hade man nog tyckt du var tokig ;)

Låter som du har spännande planer på G, lycka till! :)