Sida 2 av 6

Postat: tis dec 30, 2008 7:54 pm
av DruTTeN
vad satt det för kam i blocket från början.. den du plocka ur alltså ??

Postat: tis dec 30, 2008 8:01 pm
av Rydberg
B20Power skrev:
Rydberg skrev:har du kommit fram till ngt med lagret där? Antar att du har M stakar? för jag ahr samma problem, att d förra e bredare....

Btw, kör stenhård sugis rakt igenom o skrota (med-risk-för-påhopp) fukstrimmet :thumbright: :hihi:
Japp, det är m-stakar! Jag tror att de gamla lagrena som satt i när jag köpte motorn ska vara till den 6-bultade vevaxeln, för jag kollade på en B18 och där satt de breda lagrena :wink: Så jag antar att mina smala nya lager är rätt?

Nja, jag skulle vilja laborera lite med turbo, men det är helt klart grymmare med en vässad sugmotor :thumbright: Men till en början blir det sugis iaf, sen kanske jag behåller den som det, vem vet? :hihi:
Okej, du slog ihop motorn med dom smala asså?

Postat: tis dec 30, 2008 8:15 pm
av Victor Heinerud
DruTTeN skrev:vad satt det för kam i blocket från början.. den du plocka ur alltså ??
Det fanns ingen kam när jag köpte blocket :wink:

Postat: tis dec 30, 2008 8:16 pm
av Victor Heinerud
Rydberg skrev:
B20Power skrev: Japp, det är m-stakar! Jag tror att de gamla lagrena som satt i när jag köpte motorn ska vara till den 6-bultade vevaxeln, för jag kollade på en B18 och där satt de breda lagrena :wink: Så jag antar att mina smala nya lager är rätt?

Nja, jag skulle vilja laborera lite med turbo, men det är helt klart grymmare med en vässad sugmotor :thumbright: Men till en början blir det sugis iaf, sen kanske jag behåller den som det, vem vet? :hihi:
Okej, du slog ihop motorn med dom smala asså?
Japp, så fick det bli, men om man kollade på vevstakarna såg man att det suttit smalare vevlager där innan också.

Postat: tis dec 30, 2008 8:21 pm
av Rydberg
okej har du testkört den?

Postat: tis dec 30, 2008 8:36 pm
av DruTTeN
går motorn runt lätt när han fått ihop det funkar det i bilen sen oxå :thumbright:

Postat: tis dec 30, 2008 9:56 pm
av Victor Heinerud
Rydberg skrev:okej har du testkört den?
nej, det är en bit kvar tills dess :wink:

Postat: tis dec 30, 2008 9:57 pm
av Victor Heinerud
DruTTeN skrev:går motorn runt lätt när han fått ihop det funkar det i bilen sen oxå :thumbright:
Förhoppningsvis ja, men visst kanske det är bättre att ha lite mer lageryta men motorn kommer inte bli allt för trimmad så jag tror det kommer fungera finfint!

Postat: tis dec 30, 2008 11:03 pm
av Victor Heinerud
Gick ut en timma idag och började på en skvalpplåt :wink:

Bild

Ska man ta upp några hål i plåten så oljan lätt kan rinna ner?

//Victor

Postat: ons dec 31, 2008 11:18 am
av Rydberg
Hur gjorde du för o mäta in var oljepumpen sitter? :doh:

Postat: ons dec 31, 2008 12:07 pm
av Victor Heinerud
Rydberg skrev:Hur gjorde du för o mäta in var oljepumpen sitter? :doh:
Jag går ut och tar en bild så visar jag :thumbright: Dock gjorde jag lite fel när jag skulle kapa ur hålet :doh:

Postat: ons dec 31, 2008 12:22 pm
av Rydberg
B20Power skrev:
Rydberg skrev:Hur gjorde du för o mäta in var oljepumpen sitter? :doh:
Jag går ut och tar en bild så visar jag :thumbright: Dock gjorde jag lite fel när jag skulle kapa ur hålet :doh:
:thumbright:

Postat: ons dec 31, 2008 1:04 pm
av Victor Heinerud
Bild

Bild

Förstår du bilderna? Eftersom själva "silen" kommer under skvalplåten måste du ta måtten som är bakom "silen". Sen tar du en tumstock och lägger så som de streckade linjerna visar så får du en fyrkant :thumbright: Sen måste man kapa upp lite större ändå men då har man nåt att utgå ifrån iaf!

Har också fått svaret att lagret får en klenare dimension på 74ans motorer!

//Victor

Postat: ons dec 31, 2008 1:14 pm
av Rydberg
Aha, man tar alltså ingen hänsyn till ngt förutom att den ska få plats? Sen tar man ju upp hålet så dne får lite andningsrum givetvis...

trodde d va massa annat som spelade roll också :shock: :thumbright:

Postat: ons dec 31, 2008 5:03 pm
av Victor Heinerud
Rydberg skrev:Aha, man tar alltså ingen hänsyn till ngt förutom att den ska få plats? Sen tar man ju upp hålet så dne får lite andningsrum givetvis...

trodde d va massa annat som spelade roll också :shock: :thumbright:
Men jag är inte klar med den än för jag vet inte om man måste ta upp några fler hål i den så oljan lätt kan rinna ner?

Någon som kan svara på detta? Kanske visa en bild på hur ni har gjort?

//Victor