Sida 2 av 4
Postat: lör nov 22, 2008 5:23 pm
av Thunderbolt
Nog många som kommer börja klia sig i huvudet när man börjar spinna loss med bakhjulen på en Saab!
Jag säger bara lycka till med bygget! Hur häftigt som helst!
Postat: lör nov 22, 2008 5:24 pm
av janne85
jo man hoppas ju att folk blir lite fundersamma när man kommer på breställ i rondellerna...

Postat: lör nov 22, 2008 5:48 pm
av Karl Buchka
Skitfräckt bygge!
Snabb fråga: Vad påstås dom Open lådorna hålla för? Om de inte är helt värdelösa så underlättar det ju liknande konverteringar en hel del. Har alltid tyckt det skulle vara kul att bygga RWD på en Saab 900 med Saab spis.
Postat: lör nov 22, 2008 5:51 pm
av Volvex
tjena blir nog asball den kärran.
om du inte redan har kikat in på är
www.lowbudgetrides.com så kan ja rekomendera en bra site me info om just opel lådor o rwd saab byggen
mvh
Postat: lör nov 22, 2008 5:52 pm
av Mats_L
Hur mycket klara opel-lådan?
Vad ska du köra på för effekt?
Postat: lör nov 22, 2008 6:29 pm
av janne85
folk säger att opellådorna bara pallar 250nm för r25 och 280 för r28...ska testa med denna låda till en början..håller det inte blir det getrag 260 från bmw med omsvetsad kåpa...kommer ju även köra med eftermarknadssprut och då kan jag mappa så jag inte får så mycke vrid på låga varv som förhoppningsvis skonar lådan lite...effekten blir kanske på 200-240hk till en början för att klara besiktningen..sen blir det väl 350-400hk hoppas jag
Postat: lör nov 22, 2008 7:01 pm
av Cpt Tuttle
Hm, det är väl 270 Nm i 24-ventilaren mig veterligen? Kan R28an vara byggd så på gränsen?

Postat: lör nov 22, 2008 7:09 pm
av Kadett4wd
F28 lådan är juh klassad likadant enligt opel.
sitter i calibra/vectra turbo.
den pallar LÅNGT mer än 280Nm..
men börjar ge upp kring 700Nm.
det kanske ger en ledtråd till vad R28 klarar.
Postat: sön nov 23, 2008 9:52 am
av Freddas_ascona
Holger på detta forum hade en r25 i sin ascona med saab motor.. 400 hästar höll den för, några vändor på strippen om jag inte minns fel.. det mesta håller om man använder huvudet..
mvh
Postat: sön nov 23, 2008 1:09 pm
av janne85
tror ju även jag att r25 resp. r28 klarar mer än vad som e specat...kommer börja med det och hoppas att det håller...
Postat: sön nov 23, 2008 3:30 pm
av Kökarmicke
Jag misshandlade min R25 låda brutalt som jag hade i min Ckadett förut, åkte med en C20xe med kompressor, bromsad 250hk/350Nm Mycket börnande och spelande, och en 8.14repa på 201m opreppat.
Kan jämföras med att min Manta 1.8 låda jag hade före (getrag 240) dog 10min efter att bilen mappats färdigt
Så dom är starka!
Postat: tis nov 25, 2008 7:38 pm
av M Bengtsson
Ser ju riktigt bra ut dedär! Men varför volvo-axel?
Vedums-bo här

Postat: tis nov 25, 2008 8:08 pm
av janne85
Killroy_swe skrev:Ser ju riktigt bra ut dedär! Men varför volvo-axel?
Vedums-bo här

Tjenare...Väntade bara på att den frågan skulle komma..
Anledningen är för att jag hade den liggandes..
Postat: tis nov 25, 2008 8:22 pm
av Sleeper_86
tydligen så ska en BMW klump vara hyfsat bult upp i den vaggan.. så kanske du kan hitta någon axel med diffbroms som håller..
Postat: tis nov 25, 2008 9:05 pm
av Holger
Freddas_ascona skrev:Holger på detta forum hade en r25 i sin ascona med saab motor.. 400 hästar höll den för, några vändor på strippen om jag inte minns fel.. det mesta håller om man använder huvudet..
mvh
Några 400 hästar var väl att ta i... möjligtvis 400nm. Enligt stickan ca 280hk på bakhjulen. Körde väl ett 20-tal repor på strippen. Dock så tog det inte mer än 5min att rensa 3:an efter jag fick på annan utväxling ibak. (3.07 istället för 3.45).