Sida 2 av 53

Postat: ons dec 03, 2008 2:43 pm
av Jens Gustavsson
som jag sakt till peppe så fins det ju ett gas reglage på båtar också, man behöver inte ligga och blåsa på i 100knop hela loppet bara för att det går :wink:

ta en rally bil på 350hk de går över 230km/t men det går inte att köra så fort på en guppig och krokig skogs väg så ofta.

ska man kunna ha full gas i en sån i nästan alla lägen så hadde nog 50hk räckt men man hadde nog inte vunnit nå tävligar.

Postat: ons dec 03, 2008 3:35 pm
av sleeper pv
"Du är en mycket sjuk man.
Lika mycket flygplan som båt, helt klart"

Detta är ett citat från en passagerare i peppes båt. Han har den ABSOLUT modernaste och snabbaste båten i klassen. Peter åker med ca 220 hk i sin motor så jag tror att min gamla skorv blir tillräckligt farlig med 250 hk :thumbright:

Skulle det nu visa sig att min båt funkar bra utan planingsproblem så givetvis Jens kikar jag då på vassare prylar. Men som sagt, det är mkt jobb för att få båten startklar så jag börjar lite " safe ".

Det är många som kört ett tag i klassen som påstår att det inte funkar med turbo på sjön så jag har lite att bevisa, vill juh inte faljera då pga av att man satsat på mega effekt :doh:

Postat: ons dec 03, 2008 4:04 pm
av Ken-1
Jens Gustavsson skrev: (jag hade satsat på en koppling och en varvregulator i starten, enkelt och kompromisslöst!)

http://i31.photobucket.com/albums/c352/ ... 003-19.jpg
Ja eller så förstör man greppet för propellern bara så motorn orkar upp över 2500 - 3000 rpm var den börjar dra ordentligt.

Detta system brukar ju användas på båtar med ytskärande propellrar, kan det räcka med avgaser eller behövs det något mäktigare? Typ trycksatt gas ur flaska då.

Annars Jens, du litar inte på "Prt Scr" knappen eller :lol:

Häftig båt annars, det finns ju rum för ordentlig rördragning i motorrummet men jag misstänker det kan finnas en risk att man förlorar sig i konsten om man gör det allt för invecklat första året. Dock så är det ju ingen vits att åka turbo ifall man ändå inte tar ut mer hk och Nm än vad de med N/A 2,0 litrare gör =)

Postat: ons dec 03, 2008 4:42 pm
av sleeper pv
Ken-1: Det är just som du säger att jag måste sansa mig lite såhär från början så att jag får "testa på" lite race åxå :thumbright: . Det finns en del knep för att få "slir" på proppen bla skorsten, tryckluft mm. Valet och design på propeller är en djungel så där finns massor att hämta :? . Man kan tycka att det är lite med 250 hk men det är mitt första mål. Dessutom tror jag att en 250 hk turbomaskin inte behöver varva lika mkt som en sugmotor samt att jag troligt får mer vrid vilket gör att jag kan åka med aggresivare propeller och kanske åka fortare. Ännu sålänge bara teorier men vi får se till sommaren :)

Det är många motorer i klassen som havererar så det är inte helt enkelt att bygga starka, driftsäkra små båtmotorer. Klasscoachen har många ggr sagt att får du båten i mål så är bara det en bedrift :doh:

Postat: ons dec 03, 2008 8:03 pm
av peppe
Jens din gämförelse med rallybilar är inte helt rättvis. Då dom har notor och vet vad som komma skall.

Det farligaste med båt tävlingarna tycker jag är då det är stilla lungt och det ligger kvar svall, eller man rundar en udde och helt plötsligt får motsjö på 1 meter.

Ett exempel är ju Cinderella som är på TV nu med håkan i baren e.t.c. Den cruisar ju i Sthlm där roslagsloppet går.

Gissa hur jag visste att den passerat fast jag inte såg en ända stor båt framför mig så långt ögat nådde?

Jo.. Jag såg två antenner och en radar mitt ovanför skogen bakom en ö. Det hade blivit en praktvurpa i Rosis om jag INTE noterat det.

Men visst, jag är som Jens säger ganska dålig på att köra lungt antar jag =)

Postat: tor dec 04, 2008 8:43 am
av * * * NXJ * * *
Halloj Freddan.

Hade missat din båttråd på STS men nu är jag me...

Keep it go´in :thumbright:

:arrow: /NXJ

Postat: tor dec 04, 2008 8:59 am
av sleeper pv
NXJ: Tack för uppmuntringen, behövs kan jag lova, är massor att göra. PVn är inte såld så vem vet i framtiden :thumbright:

för övrigt så är vevstakar på väg hem samt kolvar på G :thumbright: . Blocket borras denna vecka och sedan skall det fräsas spår för pyramidringar innan fodren monteras. Efter det skall blocket tillbaka till motorfirman för borrning av rätt cyl diameter.

Det är mkt nu :wink:

Postat: tor dec 04, 2008 9:31 am
av sleeper pv
Jens: Beträffande koppling. Tror det är en tolkningsfråga om det är tillåtet. Citat från regelverket

"2.154.1 KRAFTÖVERFÖRING:
INGA VARIERANDE UTVÄXLINGAR ÄR TILLÅTNA"

Det är nog inte helt enkelt med koppling heller. Det är ganska lång tid du skall " slira " för att komma upp i plan med de propellrar vi kör med för att få ordentlig fart. Dessutom är det enorma påfrestningar vid varje litet hopp och landning ( tro mig, det blir många under ett race ) det är svårt nog att få våra heavyduty ryckutjämnare att hålla för 220 hk..... Koppling är testat tidigare utan större framgång ( säger inte att det inte fungerar ) men dessa "brann upp" :doh:

Jag vill börja enkelt så jag kommer ut på sjön.

"en stor kompromiss som begränsar allt ovanför 5500rpm" säger du Jens, men 175 hk per liter, register från 2000 rpm och hållbarhet i timmar på maxvarv ser inte jag som en kompromiss :wink:


// Freddan

Postat: tor dec 04, 2008 8:15 pm
av Jens Gustavsson
jag vill bara komentera vad jag tycker, vårt 250hk med max botten vrid blir en bra första motor men jag vill bara förklara att motorn just är byggd för att komma upp i plan inte för nån direkt effekt.



hållbar heten blir bättre med en högre sugeffekt och lägre kaddtryck och 250 hk.

skulle bara behövas ca 0.7bar då kanse.

att få en koplig att hålla till 250hk är inga problem det är jag rätt säker på, kopligen jag har i B20 är på 200mm och den håller för+ 700nm skulle en sån börja slira i båten så har man naturlagarna imot sig :wink:

om man bygger upp fullt laddtryck stilla stående på 5000rpm sen släper koppligen så tar det inte lång tid att komma upp i plan :)

Postat: tor dec 04, 2008 8:37 pm
av Daniel-635
Detta ska bli intressant att följa, även om man är en landkrabba.

Hoppas på mycket bygg bilder så att man kan förstå hur och varför saker ser ut som dom gör :roll:

En liten jämförelse, med min 635csi Bi-turbo.
Nästan standard M30 3430cc ( lite större än det dubbla mot din 1715cc )
Dubbla Garrett GT1752 från Saab 9/5
Kamaxel 272 grader
komp 8,3:1

Den börjar ladda vid ca 1600rpm. och ger ca 0,3 bar vid 1800rpm.

Hur tidigt "måste" laddtrycket komma ?

Postat: tor dec 04, 2008 8:45 pm
av peppe
Finns nog tre problem med dina tankar där Jens, lite spontant:

1. En kopplig som håller mycket vrid är det nog inga problem att hitta. Alltså en som funkar med effekten och belastningarna. Dock så är problemet med dom att dom brukar inte gilla att sliras så fruktansvärt.

Men jag tror att det skulle helt klart kunna funka. Dock så är det bästa alternativet en två växlad låda som dom stora grabbarna brukar ha. Så jävla coolt då dom dunkar in 2:an och skjuter iväg som en missil.

2. Bygga laddtryck och hoppa av kopplingen, ja upp kommer den om drivlinan håller. Mest troligt så gör den inte det. blir ju några brutala krafter med ett par hekto, ladd och sedan en 26" propp vars ända uppgift är att tjurhålla i vattnet.

3. En koppling med fjädrat centrum? Eller hur ska man bygga så man får en tillräcklig ryckutjämnare?

- Jag är inte negativ eller så, spinner bara vidare på ideerna för en lösning finns ju helt klart.

mvh

Postat: tor dec 04, 2008 8:51 pm
av sleeper pv
Jens: Du har helt rätt att vi lirar i samma lag och jag uppskattar tipsen du hjälpt mig med :thumbright: Hoppas att vi kan kliva upp på lite större agg och vassare kam för sugmotoreffektens skull. Första testen ( ev redan i bromsbänken ) ser vi vart det bär :wink: Som jag sa tidigare så vet jag inte riktigt vad reglementet tycker om koppling 8 ( sedan så nämnde du effekter omkring 400+ hk och det pallar varken mitt drev eller koppling tror jag men det vore skitfränt att köra på världsrekordförsöket :twisted: ). Det är lurigt det här Jens så vi får se hur det kommer funka :? Har du fått användning av prylarna du fick av mig?

// Freddan.

Postat: tor dec 04, 2008 8:55 pm
av Jonas Ohlsson
vad för slags topp har du tänkt att åka med?
jag åker runt i en gammal e12 med 1,8 liters oöppnad och helt orginal m10 motor med 2x dellorto 40 med 32mm halsringar och en saab 15T turbo, och jag kan säga att det är helt sjukt hur tidigt man har ladd med dessa grejer på gott och på ont. motorn är jäkligt spikkänslig på låga varv men stark

Postat: tor dec 04, 2008 8:58 pm
av sleeper pv
Daniel-635: Låter som du byggt en vridbomb :twisted: Har du ngt fäste överhuvudtaget? Håller din koppling/vxllåda bakaxel? Din motor har den karaktär som skulle göra att en båtmotor av samma typ skulle få båten att plana utan problem, MEN. hur bra skulle din motor må att plågas 45 min på ca 7000rpm? Gissar du har skapligt mottryck då tex :thumbdown: Det är lite av detta som gör att man får kompromissa, kan liksom inte få båda delarna som man eg önskar :( Gissar att jag måste få ladd runt 2000rpm för att orka dra upp båten i plan.

Skall försöka lägga upp bilder samt info om hur tankegångarna går under projektets gång.

Postat: tor dec 04, 2008 9:07 pm
av sleeper pv
Jonas ohlsson: Här är min topp:
Bild

Vet ej vad dessa heter men det är den med minsta förbränningsrummet, ventilerna samt kanalerna. Att jag väljer denna är för att få så bra gashastighet som möjligt främst på låga varv, för att få tillräckligt hög kompa samt att ventilerna skall få plats i mitt trånga borr ( 81 mm ). Låter juh bra att det går att få tidigt ladd, hoppas jag får samma känsla..... Om du lägger i 4an och kör på ca 1200-1500 varv i en uppförsbacke, orkar din maskin då att spinna upp turbon och få varv? ( ungefär så är det för en båt att ta sig iväg :( )

//F