Audi 5cyl 20vt, portning, flöden, tips och trix någon.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Kadett4wd skrev:kanalen är väl dessutom ganska kort på insug, så man ska nog inte ta upp vid packningen alldeles för mycket.
man kan juh börja kona insuget på direkten istället.
men av nån anledning är det svårt att övertyga turboåkarna med audi att de ska gå ifrån de här 'ruttna' insugen som baseras på ett std.

visst,, general lee audin har juh bromsat nästan 1000hk.. men motorgången är 'seg' dåligt gassvar/respons den lever på laddtryck.
tror att proppen är insuget.
Jag "skrotade" mitt orginal insug o byggde mig ett eget, vet dock inte hur det kommer o funka för jag byggde lite som jag tyckte blev bra och fick plats med. Men jag hoppas ju att det kommer o funka bättre än orginal insuget.

Plenumet ligger på ca 7,5 liter o trattarna konar från 50mm till 40mm vid toppen.

Bild

Bild

Bild

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Erland Cox skrev:J Unik Racing skulle ta fram ett inssug till de här motorerna.
Snårskogens mekaniska har väl ett insug? åtminstånde på g..

Erland Cox skrev: En annan lustig grej är avgasventilerna. De är ca 1mm större än yttermåttet på sätesringen
Ja visst är det lustigt, och insugsringarna är typ exakt lika stor som ventilen.

Men vad som är ännu mer intressant i sammanhanget är att det finns en firma som säljer eftermarknadsventiler till dom här topparna.
Både avgas och insug är +1.0 eller om det var +0.5mm i diameter.
Ventilerna sägs ska gå att använda utan att byta sätesringar. :doh:
Tätningsytan på insugsventilen är typ 2.0mm så det finns inte direkt mycket att välja på vart man lägger 45°aren...
Avgas var helt omöjlig med orginal ringar.

Ägaren till toppen valde dock att byta alla 20 ringarna och den har inte visat några problem med sprickor! trots en hård sommar...
Avgasventilen ligger dock som du säger perverst nära cylinderväggen vilket begränsar valet av mira-stål något.. på insug har man lite friare utrymmen.

Personligen så hatar jag dom här topparna.. 8)
Men bara av den enkla anledningen att dom är snea... dryga att få fast i mira-bänken och hopplöst dryga att spänna fast i planslipen :?
Annars är dom grymt trevliga! :D
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Poffman skrev:
Kadett4wd skrev:kanalen är väl dessutom ganska kort på insug, så man ska nog inte ta upp vid packningen alldeles för mycket.
man kan juh börja kona insuget på direkten istället.
men av nån anledning är det svårt att övertyga turboåkarna med audi att de ska gå ifrån de här 'ruttna' insugen som baseras på ett std.

visst,, general lee audin har juh bromsat nästan 1000hk.. men motorgången är 'seg' dåligt gassvar/respons den lever på laddtryck.
tror att proppen är insuget.
Om man ska ha tusen hk och runt däromkring så måste man väl offra sig på tex lågvarvsegenskaper, gassvar och spoolup? gissar jag.

Erland, om du skulle få fria händer med en sådan topp för att få ut maximalt flöde, lågvarvsegenskaper är totalt ointressanta
Bränsle methanol
Vad uppskattar du att man kan uppnå för flöde i en sådan topp i cfm?

Mvh Peter
ja givetvis får man offra lågvarv lite.. men det här är lite speciellt.
motorn är allmänt seg utan laddtryck.. som om det vore 5-1 i komp och med 50kg svänghjul ungefär.
om man tar en snabb jämnförelse med min egen maskin, nu är den obromsad.
men borde vara i krokarna kring 700hk(opel 4cyl)
den svarar på gasen som en motorcykel och är riktigt ettrig och lättkörd som sugmotor. skulle jag ha en cylinder till så skulle den vara på ~875hk
inte alls långt ifrån, men jag skulle ha lite mera motorvolym iofs.
men skillnaden är markant.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Jo dom är lite udda dom topparna...
Jag testade en del i flödesbänken för ganska länge sedan. Modellera är
bra att ha då. Det stället som reagerade mest var taket kring styrningen
som lutar i sidled, när jag plasta igen insidan av styrningen mot delningen
så ökade flödet markant ,stämmer ju bra med vad Erland sa om arean
var stor där. Jaag har gjort en annan topp till en kille här i stan men
det projektet är inte klart ännu så nåra resultat har det inte blivit. På
den toppen gick jag längre, svetsade upp avgaskanalerna och rätade
dom helt (ca 15mm i sidled vid mynningen!) D-formade, svetsade igen
styrningshålet då det är fult, portade insugskanalerna symmetriska i taket
istället för att plasta där, plastar upp golvet istället för att få ner arean
osv osv Har även svetsat upp förbränningsrummen som får beryllium
ringar ,ska se om jag har nåra bilder på den (inte färdig dock).
/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

du hade väl ett par bilder på Zatzy på den toppen?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Jeg har portet endel av de 3B og 7A-toppene... og simulert MASSE på de der... og innsuget er trangt. Mange ettermarkeds-innsug jeg ser er riktig / bedre dia,men 1.5 ganger så lange av en eller annen idiotisk grunn... tuner jo langt nede i kjelleren. Og man kjører slappe kammer med lite løft... rett over 11 mm er oftest max. Og laaaav kompresjon...

Sett 500 hk på 1 bar i de,på et gjennomtenkt oppsett. Skikkelig innsug,ok komp,grove kammer... og nesten bare en real bowl-porting av eksosen. Og stor turbo.. :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Poffman skrev:
Kadett4wd skrev:kanalen är väl dessutom ganska kort på insug, så man ska nog inte ta upp vid packningen alldeles för mycket.
man kan juh börja kona insuget på direkten istället.
men av nån anledning är det svårt att övertyga turboåkarna med audi att de ska gå ifrån de här 'ruttna' insugen som baseras på ett std.

visst,, general lee audin har juh bromsat nästan 1000hk.. men motorgången är 'seg' dåligt gassvar/respons den lever på laddtryck.
tror att proppen är insuget.
Om man ska ha tusen hk och runt däromkring så måste man väl offra sig på tex lågvarvsegenskaper, gassvar och spoolup? gissar jag.

Erland, om du skulle få fria händer med en sådan topp för att få ut maximalt flöde, lågvarvsegenskaper är totalt ointressanta
Bränsle methanol
Vad uppskattar du att man kan uppnå för flöde i en sådan topp i cfm?

Mvh Peter
Opel Johans topp flödar 225 CFM vid 12 mm med 33 ventiler in och 187 CFM ut med 29 ventiler så där någonstans. Jag tror också att insuget är en stor propp. Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja nånstans kring 220-240cfm kan auditopparna landa på om man använder std ventilerna.(gissning)
såg en topp från staterna som hade 1mm större och den skulle ge 290cfm
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev:ja nånstans kring 220-240cfm kan auditopparna landa på om man använder std ventilerna.(gissning)
Jeg har tatt ut 228cfm @ 28" på en 7A på std. ventiler..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

SWR skrev:
Kadett4wd skrev:ja nånstans kring 220-240cfm kan auditopparna landa på om man använder std ventilerna.(gissning)
Jeg har tatt ut 228cfm @ 28" på en 7A på std. ventiler..
ja precis. det är juh i de krokarna man hamnar.
du modifierade inte insugsventilerna något?
jag brukar göra en backcut på dem såklart.
men även forma om tallriken och spindeln lite.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev: ja precis. det är juh i de krokarna man hamnar.
du modifierade inte insugsventilerna något?
jag brukar göra en backcut på dem såklart.
men även forma om tallriken och spindeln lite.
Nei,dette var helt urørte ventiler. Erland leder godt over meg (23cfm) hvis han tok ut 187cfm på eksos av en sånn på 12mm... På tide å trè den gamle,brente toppen jeg har som offer opp i benken igjen,ser det ut som..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

här är förresten bilderna på Christers topp:

Bild

Bild
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev:här är förresten bilderna på Christers topp:

Bild
Nå vet jeg hvorfor de fløder mer enn min på eksos.. :hihi:
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Haha ,så du hitta dom, jag hitta dom inte på datorn.
Avgaskanalerna är inte så stora nu längre ,för att räta dom helt plus att
komma åt och svetsa upp kortradien så blir dom så stora, men nu är dom
höjda ca 10mm på golvet. Vinkeln ventil -kanal är väldigt tvär så jag tror
att höja kortradien kommer hjälpa en del. Styrningsbrunnarna är också
igensvetsade. Ventilerna är 34-30mm in-ut. Insugskanalerna plastas lite i
taket på insidan styrningen mot delningen och lite på golvet.
Jag har fortsatt med den nu så jag kan väl flödestesta om ett litet tag.
/Christer
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Christer, hur går det med toppen?


/Andre'
power
Skriv svar