Projekt arbetsvecka, a 40h? =)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Båtdoktorn Schysst spetsplog!! =)

Ikväll åkte jag o bror en sväng till garaget där vi avverkade drygt 2½ timme. Vi fick ut motor & låda och härjade lös med rondell och tigersåg för o göra lite mer plats! :thumbright:

En drös bilder från kvällen, den är rätt snygg för o va en ford! ;)

Bild

Motor på väg ur:
Bild

Bror matar tigersåg:
Bild

Efter att vi rondellat o tuggat tigerparra vort de hål i vägg'a :)
Bild
Bild

Det finns ett ljus i tunnelns slut:
Bild

Måste korta kardanet ca 20-30cm, inpassning av låda (Notera kolvuppstudsarfjädern någon monterat vid gaspedalen):
Bild

Test:
Bild

Måste fimpa bort krängningshämnaren fram, samt kapa bort en balk som sitter framför framvagnsbalken (ej original) för o få dit tråget/motorn på en vettig plats!

TIME REMAINING: 37.5 H
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Lagt till motorinfo i första inlägget
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: sön jun 22, 2008 1:29 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

herregösses! kommer ju gå hejdlöst på isbanan denna lilla maskin :shock: det gillas verkligen! köpa värsta isdäcken du kan hitta?

keep it upp :thumbright:
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Ser bra ut det där! Ska försöka ordna fram några isdäck åt dig nästa gång jag är uppe i Umeå.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

En till mk 1 kombi alltså. Folk som har räknat lite hävdar att det finns typ 20-25 st Escort mk1 och mk2 kombi kvar i Sverige. Jag är rätt fanatisk på Ford och jag har sett 2 eller 3st svenska under 15 år.

Så du har en udda bil.
Roger Gustafsson
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 08, 2008 12:16 am

Inlägg av Roger Gustafsson »

Holy crap!!
Det finns typ 15 såna bilar kvar på planetens yta!
Eller inte många fler iallafall!

Synd du ska sabba den. Hade gärna plockat allt som inte är förstört. Har nämligen en hel och fin sådan...

Vill du bli av med delar så maila på taxi334@spray.se eller pm här på forumet!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

jimzon
Får se hur det blir med isdäck, hade tänkt åka vanliga vinterdäck faktiskt från början :)

Fredrik, det skulle uppskattas! Jag ringer dig imorgon!

loop
Visste att de var ovanliga men inte att det finns så få av dem! Garagegrannen skall visst ha en MKI eller någon modell som var blandning av MKI/MKII? Om han inte hade två, det får han fylla i själv :)

Roger Gustafsson
Att påstå att jag skulle sabba bilen tycker iaf jag låter lite tokigt, om du tittar på de första bilderna tycker jag de talar för att de tidigare ägarna utfört den uppgiften ganska bra o denna bil skulle aldrig gå att resturera iaf (så att kapa i torpedväggen känns faktiskt som struntsamma).

Det lilla som faktiskt finns kvar och är helt på bilen av originaldelarna går nog troligen o räkna på fingrarna. Det är två rutor i glas varav ena faktiskt är sprucken. Intrumentbrädan är ombyggd med endast varvräknare, bakvagnen med upphängningar är utbytt, tank fattas osv osv. Hela motor/drivlinan var redan utbytt.

Känner du att det är någon detalj du söker som du tror dig kunna finna på denna bil så är du välkommen o titta förbi i garaget o skruva av denna kostnadsfritt, enda kravet är att bilen skall gå att köra efter det (Så att t.ex. ge bort styrväxeln är inte aktuellt).

Det jag ville poängtera var att påståendet om att jag skulle sabba bilen kändes fel uttryckt, men jag förstår att det som entusiast kan kännas surt o se någon gå lös med kapverktyg på en modell man har kär..

/C
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Lägesrapport, igår då vi gjorde ett ryck i garaget upptäckte vi att jag troligen slängt de lameller jag hade haft liggandes.
Som tur var hittade jag en komplett koppling med lamell, platta o lager för 650kr idag som jag slog till på, denna bör anlända innan helgen så man kan skruva ihop paketet innan man lyfter i det!

Borde även få grenrörsflänsarna i veckan!

Nästa steg blir att passa in motorn o bygga fästen för den +växellådsbalken!
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Behövs nån massering av styrsystem mån tro? Så man inte står där i sista minuten och det bara ska funka! ;)

misstänker att det blir det du har liggandes?!
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

backeliten skrev:Behövs nån massering av styrsystem mån tro? Så man inte står där i sista minuten och det bara ska funka! ;)

misstänker att det blir det du har liggandes?!
Har inte hunnit komma mig för o fråga dig ännu (lång utsvängning där :) )

Men jag tror det "bara" ska vara o snida ihop en härva o dra dit va?

Tänkte man kunde köra bränslepumparna på vippknapp o sedan köra samma setup som vi gjorde tidigare, med originalspolar osv, tror det är samma triggergivare på denna?

Har du tid o löda ihop en härva någon dag? (Har väl kvar de där stumparna/kontakterna från den gröna vi hade vid sidan av förra gången).

Edit, jepp blir det från andra bilen
Senast redigerad av Turbokoftan den mån dec 08, 2008 12:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Turbokoftan skrev:jimzon
loop
Visste att de var ovanliga men inte att det finns så få av dem! Garagegrannen skall visst ha en MKI eller någon modell som var blandning av MKI/MKII? Om han inte hade två, det får han fylla i själv :)


/C
De är väldigt lika under skalet så det kan nog stämma. Kombin är i princip en mk1 med annan front. Ford kan ju det där med att snåla in.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

loop skrev:
Turbokoftan skrev:jimzon
loop
Visste att de var ovanliga men inte att det finns så få av dem! Garagegrannen skall visst ha en MKI eller någon modell som var blandning av MKI/MKII? Om han inte hade två, det får han fylla i själv :)


/C
De är väldigt lika under skalet så det kan nog stämma. Kombin är i princip en mk1 med annan front. Ford kan ju det där med att snåla in.
Jo jag minns att han nämnde något om fronten, om den var kantigare på kombin?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Turbokoftan skrev:
loop skrev: De är väldigt lika under skalet så det kan nog stämma. Kombin är i princip en mk1 med annan front. Ford kan ju det där med att snåla in.
Jo jag minns att han nämnde något om fronten, om den var kantigare på kombin?
Här ser man ganska tydligt att de bara bytt fronten på dem. Mk2 har ju en kantigare kaross.

Bild

Men de är lika ovanliga de.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jaha men se där..:) Något jag reagerade på var att torkarna gick åt "fel" håll på den där.. :P

Edit såg att den var h-styrd nu..
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Turbokoftan skrev:Jaha men se där..:) Något jag reagerade på var att torkarna gick åt "fel" håll på den där.. :P

Edit såg att den var h-styrd nu..
Vill man ge sig in i bilhandlarbranchen så är bakhjulsdrivna Escorter nåt man ska sikta på att snoka upp. De är eftertraktade av såväl entusiaster som rallyåkare. Priserna har skjutit i höjden de senaste åren.
Skriv svar