Sida 2 av 38

Postat: sön jan 04, 2009 1:18 am
av no1_martin
Du kanske har bestämt dig för att köra på liktrycksgrenrör men med twinentry i turbon brukar man ju göra pulssplitgrenrör. Altså att varannan cylinder i tänföljd går till varannat inlopp i turbon för bättre respons.

Postat: sön jan 04, 2009 5:10 pm
av Moggemx
Njaee, Hade ju helst haft ett pulssplittat exraktorrör med samma längder på rören, bättre kollektor osv, men råkade hitta ett billigt grenrör som var färdigt , som dock inte är så optimalt men duger till att börja med iaf!

Ska nog bygga ett bättre själv senare när man fått igång den och har kört sig less! :)

Postat: sön jan 04, 2009 5:45 pm
av maranello
du får nog fart i den där utan pulssplitt också skulle jag tro. :thumbright:

ser fint ut.

mvh

Postat: sön jan 04, 2009 6:15 pm
av Moggemx
Jeo, det borde inte vara nå problem tror jag 8)

Postat: mån jan 05, 2009 12:14 am
av maranello
vad ska du ha för wg?

mvh

Postat: tis jan 06, 2009 4:41 pm
av Moggemx
Ska köra med en 46mm Hks kopia !

Postat: tis jan 06, 2009 4:52 pm
av maranello
det blir guld det.

Postat: ons jan 07, 2009 5:37 pm
av Moggemx
Justja!
Hade nästan glömt att jag har ett MSD 6al med en Blaster 2 spole liggandes som också kommer smyga in under huven! :thumbright:

Uppdaterat setupen på förstasidan också!

Postat: tis jan 20, 2009 8:29 pm
av Moggemx
Nu här jag provmonterat grenröret i bilen! Passade inte riktigt helt smärtfritt då det egentligen är byggt till en E28 :?

Eller iofs så var det bara motorfästet som ställde till det, I e34 så ser motorfästet ut ungefär som en triangel.
Tänkte att jag bara behövde "holka ur" lite men det spårade ur lite :roll:

OBS: ursäkta för Väldigt dassiga bilder!

Fick ta bort ännu mer på nedre sidan innan det gick ner utan att ta i!
Blir nog att bygga nytt fäste i stål!
Bild

Bild

Bild

Fick göra lite special då det var en T6 fläns med "hål" från en t4 på grenröret!

Så jag svetstade helt sonika dit en T6 fläns på turbon som hade T4 fläns :P
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär blev då placeringen av turbon! Blir ganska diskret!
Bild

Bild

Blev lite tight , Men tar inte i :P Ska nog banka lite i skärmen för säkerhets skull så man inte knäcker grenröret!
Bild


Nu måste jag bara fixa oljereturen till bröstkåpan. Nån som vet nått bra ställe att ta ut olja till turbon från?
hittade en plugg på oljefilterhuset som kanske hade funkat, Men har som för mig att jag läste nånstans att det inte var riktigt bra?
nån som vet?

Postat: ons jan 21, 2009 6:13 pm
av Lången
Ser tajt ut det där :D olja kan du ta via t kors där oljetryckskontakten sitter.

Postat: ons jan 21, 2009 7:07 pm
av Pitbull
Kommer det där motorfästet verkligen hålla?

Postat: ons jan 21, 2009 7:21 pm
av Moggemx
Har nu efter lite sökande och läsande kommit fram till att det var i oljefilterhuset man skulle ta ut olja! 8)

Och inte vid oljetryckskontakten på dessa motorer som jag förstod!
Så då är det inga större problem med det hoppas jag!


Och nej, det motorfästet håller nog knappast länge, men som jag skrev, Så ska ett nytt i stål byggas :wink:

Postat: ons jan 21, 2009 7:25 pm
av Lången
Varför kan man inte ta olja där oljetryckarn sitter?

Postat: ons jan 21, 2009 7:31 pm
av Moggemx
Var väl egentligen bara teorier men det var nån som hade fått turbohaveri när han tagit olja därifrån :? Vad jag förstod så satt oljetryckskontakten i toppen på den motorn (Vet dock inte om den gör det på min) och då diskuterades det om oljeflödet därifrån inte räckte till och därför tappade oljetrycket.

Han hade senare byggt om och tagit olja direkt från oljefilterhuset och efter det hade det funkat klockrent!
Men som sagt detta var ju ingen fakta utan mest teorier, Men tror jag kör på oljefilterhuset då det verkade funka för han! :thumbright:

Postat: ons jan 21, 2009 7:56 pm
av JohanAllden
Ska ja kolla upp vad avgaspackningar går lös på eller löser du det på annat sätT? // Johan