F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det tål inte e85, det är goodson prk-99 ja använder nu, mycket enkelt att använda, typ som modell-lera. Det är samma som z-spar a-788.

Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.

/Andre'
Här är nog svaret på din fråga Calle :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.
tål det bensin?

jag har hört att det fins olika epoxyn, en del tål metanol endel tål bensin men vad jag vet fins det inga såm tål båda långvarigt?

det blir ett problem för de som kör E85 :doh:

hur går det med 531 toppen annars inga flödes tester än?[/quote]
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

föresten hur beräknar du flödes coff norrback?

det fins så många olika sätt :)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Tackar för infon.

jag bor i Tyskland här finns inte sa mkt E85 tyvärr

Bara superplus :) 95Ron
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:föresten hur beräknar du flödes coff norrback?

det fins så många olika sätt :)
Jag använder ventilarean. Men teoretiskt rätt borde man använda hålet under sätet, det använder bla. Lotus Engine Simulator.

Så om jag har 46mm ventil så blir det.

flödescoefficient = mitt_flöde / (46*46*0.7854/645*146)


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo oftast är det inner dim på 45graders sätet på lite mer seriösa beräkningar värka det som.

jag har börjat använda en egen cofisient på allt från moppe gasare till toppar :) man delar bara flödet med minsta arian i mm2 då får man en siffra mellan 0.160 (dålig gammal B20 topp) 0.240 på tex en mikuni vm 44mm förgasare eller ett avgasrör till en bil?

inte så vetenskapligt kanse man man får en universial uppfattning om hur saker flödar med nåra knapp tryckningar på mini räknaren :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

bygger en 16V topp till en 2.5l turbodragster, 38mm in 32mm ut, kammarna är 272 vid 0,05" och 318 vid 0mm med 0,4mm spel, lyfter 11.2 med spel. Insugssidan är klar, utan svets och epoxy i kanalen, runt flänsen lagt till lite tätningsyta på 1 och 4 vid yttersta pinbultarna.

2mm 78cfm
4mm 146cfm
6mm 215cfm
8mm 271cfm
10mm 311cfm
12mm 322cfm
14mm 327cfm
16mm 328cfm

34mm under ventilen, minsta stället 2*687mm2 (räknat på medeltalet av hastigheten som är mätt på 9 punkter)

Vid 328cfm så är det 340 fps vid minsta stället, vid 275cfm har jag 310fps.

Det blir 154cfm/sq.in vid minsta stället, sätet 116cfm/sq.in, 93cfm/sq.in på ventilarean.

På detta blir det 3 bar med hx60 nån gång i sommar.

Först hade jag minsta stället nästa orört, toppen flödade mindre redan från 4mm lyft, tog stop vid 10mm och 293cfm, 16mm 290cfm.

Öppnade upp minsta stället lite i taget tills den inte stallar av för hög hastighet i minsta stället vid det maxlyft som skall användas.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den sön apr 12, 2009 1:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Gött flås, mer än så kan man väl inte säga? :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vi vill ha lite bilder också :wink: det var nå groteska ventiler du satt i :D
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

3 bar i den så lär den vakna :thumbright:

vilken bil ska den sitta i hemsida?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

de lite hemlit :twisted:

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nej inte är det hemlit inte :hihi:

www.tvracing.net

Dom plenumhalvor som finns på bild kan beställas via mej.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fina ämnen för plenum. Vad är det för pris på dom?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

PMa eller maila för mer info på plenumen...

Bild

Bild

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis apr 14, 2009 9:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Plenum

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej , mkt fint bygge det där :) välgjort.. Plennum halvorna hur langa är dom?? helt klart superfina . jag skickar ett PM istället :)

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar