Sida 2 av 36

Postat: ons mar 11, 2009 11:10 am
av j björk
Det tål inte e85, det är goodson prk-99 ja använder nu, mycket enkelt att använda, typ som modell-lera. Det är samma som z-spar a-788.

Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.

/Andre'
Här är nog svaret på din fråga Calle :wink:

Postat: ons mar 11, 2009 11:41 am
av Jens Gustavsson
Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.
tål det bensin?

jag har hört att det fins olika epoxyn, en del tål metanol endel tål bensin men vad jag vet fins det inga såm tål båda långvarigt?

det blir ett problem för de som kör E85 :doh:

hur går det med 531 toppen annars inga flödes tester än?[/quote]

Postat: ons mar 11, 2009 11:46 am
av Jens Gustavsson
föresten hur beräknar du flödes coff norrback?

det fins så många olika sätt :)

Hej

Postat: ons mar 11, 2009 12:57 pm
av calle Bengtsson
Tackar för infon.

jag bor i Tyskland här finns inte sa mkt E85 tyvärr

Bara superplus :) 95Ron

Postat: ons mar 11, 2009 7:07 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:föresten hur beräknar du flödes coff norrback?

det fins så många olika sätt :)
Jag använder ventilarean. Men teoretiskt rätt borde man använda hålet under sätet, det använder bla. Lotus Engine Simulator.

Så om jag har 46mm ventil så blir det.

flödescoefficient = mitt_flöde / (46*46*0.7854/645*146)


/Andre'

Postat: tor mar 12, 2009 1:51 pm
av Jens Gustavsson
jo oftast är det inner dim på 45graders sätet på lite mer seriösa beräkningar värka det som.

jag har börjat använda en egen cofisient på allt från moppe gasare till toppar :) man delar bara flödet med minsta arian i mm2 då får man en siffra mellan 0.160 (dålig gammal B20 topp) 0.240 på tex en mikuni vm 44mm förgasare eller ett avgasrör till en bil?

inte så vetenskapligt kanse man man får en universial uppfattning om hur saker flödar med nåra knapp tryckningar på mini räknaren :thumbright:

Postat: sön apr 12, 2009 12:22 pm
av norrback
bygger en 16V topp till en 2.5l turbodragster, 38mm in 32mm ut, kammarna är 272 vid 0,05" och 318 vid 0mm med 0,4mm spel, lyfter 11.2 med spel. Insugssidan är klar, utan svets och epoxy i kanalen, runt flänsen lagt till lite tätningsyta på 1 och 4 vid yttersta pinbultarna.

2mm 78cfm
4mm 146cfm
6mm 215cfm
8mm 271cfm
10mm 311cfm
12mm 322cfm
14mm 327cfm
16mm 328cfm

34mm under ventilen, minsta stället 2*687mm2 (räknat på medeltalet av hastigheten som är mätt på 9 punkter)

Vid 328cfm så är det 340 fps vid minsta stället, vid 275cfm har jag 310fps.

Det blir 154cfm/sq.in vid minsta stället, sätet 116cfm/sq.in, 93cfm/sq.in på ventilarean.

På detta blir det 3 bar med hx60 nån gång i sommar.

Först hade jag minsta stället nästa orört, toppen flödade mindre redan från 4mm lyft, tog stop vid 10mm och 293cfm, 16mm 290cfm.

Öppnade upp minsta stället lite i taget tills den inte stallar av för hög hastighet i minsta stället vid det maxlyft som skall användas.

/Andre'

Postat: sön apr 12, 2009 12:46 pm
av peppe
Gött flås, mer än så kan man väl inte säga? :)

Postat: sön apr 12, 2009 2:06 pm
av Martin H
vi vill ha lite bilder också :wink: det var nå groteska ventiler du satt i :D

Postat: sön apr 12, 2009 6:20 pm
av Jens Gustavsson
3 bar i den så lär den vakna :thumbright:

vilken bil ska den sitta i hemsida?

Postat: sön apr 12, 2009 6:29 pm
av norrback
de lite hemlit :twisted:

/Andre'

Postat: sön apr 12, 2009 7:21 pm
av norrback
nej inte är det hemlit inte :hihi:

www.tvracing.net

Dom plenumhalvor som finns på bild kan beställas via mej.

/Andre'

Postat: sön apr 12, 2009 7:28 pm
av RoGGaH
Fina ämnen för plenum. Vad är det för pris på dom?

Postat: sön apr 12, 2009 8:12 pm
av norrback
PMa eller maila för mer info på plenumen...

Bild

Bild

/Andre'

Plenum

Postat: mån apr 13, 2009 8:35 pm
av calle Bengtsson
Hej , mkt fint bygge det där :) välgjort.. Plennum halvorna hur langa är dom?? helt klart superfina . jag skickar ett PM istället :)

MVH Calle