Rally Amazon 66

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Jag och micke M-ride var och körde Kalldraget i helgen där det även ingick isbana synd att vi hade fel Amazon med oss då rally bilen behöver lite rikting efter sista iskörningen.Jag har även fått på dekaler på amma nr 2 Assar racerfeldt skickade samma dekal som sitter på taket på rallybilen så nu är det lika på båda bilarna.
Bild
Bild
BMW har hårda bakskämar.....
Bild
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Hej jag funderar på att sälja Amazonerna det är 3st rally bilen,replican och en 66 2 dörrars i halv taskigt skick det är allt eller inget som gäller.
Ge ett bud...
mekomaskin
För mycket laddtryck

Historien går vidare.

Inlägg av mekomaskin »

Hej!

Bilarna har nu fått ny ägare men the story moves on.
Efter ett par veckors plåtknackande och lite allmän skruvning blev det premiär på Drivers Open på folkracebanan i Östersund.

Jag fortsätter att jaga delar för att få bägge bilarna så korrekt utrustade som möjligt.

Bild

Bild

Bild
Micke
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Hej kul att se att den brukas det är ju ganska otroligt att bilen fort farande går med tanke på allt den varit med om.Fort sätt att uppdatera den här tråden. :thumbright:

Kör väldigt försiktigt med dom där däcken dom är säkert 20 år gammla.

MVH Anton
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Det sitter ingen hasplåt på en av bilarna.
Efter diverse letande hittade jag en bit 5mm durkaluminium i ett av uthusen, som har stått där i 20 år.
Gjorde ett enkelt bockningsverktyg till hydraulpressen och knäckte till den.
Fungerade bättre än väntat.
Nu återstår bara att göra fästjärnen.

Bild

Bild
Micke
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Fan vad jag saknar bilen nu när snön kommit.
Hoppas att ni har kul med den i vinter :thumbright:
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

anto skrev:Jag och micke M-ride var och körde Kalldraget i helgen där det även ingick isbana synd att vi hade fel Amazon med oss då rally bilen behöver lite rikting efter sista iskörningen.Jag har även fått på dekaler på amma nr 2 Assar racerfeldt skickade samma dekal som sitter på taket på rallybilen så nu är det lika på båda bilarna.
Bengt Asserfeldt menar du väl??
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Går lite sakta framåt.
Nu blev det lite old-school skruvning.
Har bytt fjädrar och stötdämpare på den nylackade..
Det blev Volvo R-Sport stötdämpare runt om. 140-dämpare fram och Amazon bak.
Kortade och satte i Mercedes 240D 3,0 framfjädrar (15,85mm grov tråd). Kortade bakfjädrarna ett varv.
Funkade alldeles utmärkt men en standard B20 känns väldigt trött i en bil med väghållning.

Bild
Värmde ihop den kapade ändan på fjädrarna, för att inte få onödigt hög punktlast där fjädern stöder mot bärarmen.

Bild
Dämparna är 10mm grövre än KYB gasdämparna som satt på innan.

Bild
Gjorde om fästen för dämparna i nedre bärarmarna. Pinnsvetsade med OK48.00 för att minska risken för sprickbildning.
Fick även svetsa en plattjärnsbit där gummistoppen på övre bärarmen går mot framvagnsbalken, då dämparna annars kunde bottna vid max utfädring.
Micke
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Kyb dämparna kan du säkert sälja för dom är ju nya jag tro jag han köra 20 mil med dom.Dom kostar en tusing styck nya.
Emil Johansson
För lite laddtryck

Amazon Råneå

Inlägg av Emil Johansson »

Roligt att se att den lever vidare!! Har skickat medelande till.. nån av er.. om info om bilen, hör av er om det inte gått fram. Den är mestadels byggd av Magnus och Niklas johansson från Råneå, bilen gick tävling kring början av -90talet, Bengt har blandat ihop motorerna, niklas har all historia om bilen och är bekant med Bengt, han har även jobbat hos han och byggt fler rally-amazoner. Lackeringen är b.la designad av en konstnär från Råneå som heter Svante Wikström. Amazonen tävlades mestadels av Magnus och var även hans första rallybil.
Emil Johansson
För lite laddtryck

Amazon Råneå

Min första Vocare var en "stund" lackerad nästan som amazonen.
Emil Johansson
För lite laddtryck

Amazon

Det finns in-car film från bilen när den gick tävling, när Magnus Johansson kör istappen i morjärv -93
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Kul att höra ifrån dig Emil. Jodå jag har fått PM av dig.
Jag är glad åt all info jag kan få fram om den här bilen.

Jag har beställt hem alla gamla papper på den från Landsarkivet.
Det var från början en Amazon Sport med od-låda om jag har läst typnumret rätt. Den var från början ljusblå. Skärmar, dörrar och tak har blivit utbytta under årens lopp men resten av karossen är fortfarande ljusblå på baksidorna. Det verkar som om hela bilen har varit lackad knallgul också någon gång i tiden.

Den reggades om till tvåsitsig med båge och höjd motoreffekt 1981. Den ägdes då av Kjerll Karlsson i Kalix.
1983 sålde han till Henry Hapaari, Kalix.
Såld 1986 till Tommy Johansson, Skellefteåhamn.
Såld 1988 till Ingemar Johansson Råneå.
Såld 1989 till Niklas Johansson Råneå!

Kan också berätta att jag besiktade den med blankt papper för en vecka sedan. Jag har gjort en hel del småpyssel på den, nya knutkors, nya bussningar i bakvagnen osv men den ser fortfarande ut som på bilderna.
Micke
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck

Inlägg av anto »

Hej hur går det med bilarna?
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Hej Anton!

Jodå, det går väl framåt så sakteliga.
Den gamle har fått hasplåten monterad, och en tätstegad bandvagnslåda.
Har även skrapat bort färgflagorna och penselrenoverat lite innuti.
Lådan har 2,22:1 på ettan istället för 3,13 eller 3,46 som originallådorna har. Med 5,38 bakaxeln blir ettan ungefär som på en standard Amazon. Blev väl lite segare i starten men klart roligare när det är tätt mellan växlarna. Den gamla lådan satte jag i den nybyggda.
Jag plockade även isär lådan och borrade några dränagehål i synkringarna, så de skall nypa i lite bättre.

Den nya har fått motorn utbytt till en nybyggd 2150 med KG6 kam, 46/38,5 topp med dubbla fjädraroch Weber 45or, tanken uppflyttad, nytt 2,5" avgassystem med KG3 extraktor och Apple-dämpare, 5,5 tums fälgar. Jag har flyttat ned övre bärarmsfästena 35mm för att få lite cambergain och har tiltat hela framvagnen några grader för att få lite mer caster. Fick lite tips på rejsa.nu på hur jag skulle göra.

Det som står på tur på nybygget är väl att bygga båge och sätta ihop en diffad bakaxel.
Har även funderingar på lite bättre tändningsgrejar på bägge bilarna. På den nya är det helt original. Den gamle har också brytartändning och troligen en äkta Biltema-spole.

Bild

Bild

URL=http://forumbilder.se]Bild[/URL]

Bild
Micke
Skriv svar