Sida 2 av 3

Postat: fre apr 22, 2005 8:14 am
av ama tic
jag hade fixat så det var tryck i alla hålen som det var orginal annars hade hålet nog inte varit där det är....

Postat: fre apr 22, 2005 11:13 am
av Egrom
140ttic skrev:
larsat skrev:trevligt att nån skriver iaf.. även om de inte gav värst mycke, detta handlar helt enkelt om vilka hål som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGA att trycksätta, klart man kan trycksätta alla som de görs med AT satsens insug.. men man måste ju veta allt för att förstå sig på hur gasarn funkar, så känner ja iaf... därför kommer ja snart testa att skippa att trycksätta de övre hålet så får vi se om de går.... skriver här sen för er som undrar
jag tror kolven kommer flyga upp för snabbt om du inte trycksätter de övre hålet.
Nu när det hålet inte går över membranet så förstår jag inte varför det skulle bli så?
Jag tycker att kolven snarare skulle flyga upp ännu snabbare om man trycksatte hålet, efterssom det blir mer yta som övertrycket verkar på

Postat: fre apr 22, 2005 11:45 am
av Foffe
Det känns ju som att om man inte får hela förgasaren trycksatt .. både upptill å nertill så kommer du trycka fullgas. turbon pressar luft för fullt så mycke luft så att kolven (va tusan kallas de på en förgasare?) stannar uppe hela tiden pga av det blåser värre än en höststorm nedanför . .alltså fullgas hela tiden å inget man kan göra åt saken! hänger på hur stark fjädern är osv. Eller svammlar jag totalt nu? :?

Postat: fre apr 22, 2005 1:31 pm
av Egrom
nä, du svamlar väl inte så mycket ;) (o ja tror de heter trottel :P )

Men detdär stora hålet längs upp, på larsats förgasare, går ju inte in över membranet/trotteln.. det går ju in under membranet. Isåfall borde det ju hjälpa till att trycka upp trotteln ännu mer tycker jag

Om jag fattat det rätt så är det hål i trotteln, som går upp över membranet... så där kommer det ju flyga upp en massa övertryck övanför membranet...

Postat: fre apr 22, 2005 1:58 pm
av larsat
ja det är hål i kolven så det borde vara samma tryck under som över membranet och ang att ha alla hål trycksatta verkar de ju onödigt om de bara är ett hål som gör någon skillnad?
framför allt vill jag veta VARFÖR hålet finns där, men ska ju testa snart så den som lever får se om det gör nån skillnad alls med eller utan hål/tryck

Postat: fre apr 22, 2005 2:01 pm
av Egrom
jag tror bara det är ett skit-hål.
jag röstar för att du spikar igen det!

Postat: fre apr 22, 2005 2:03 pm
av ama tic
jag har en AT förgasare och jag kommer att köra med den som den är först och sedan prova mej framåt tills bilen går som jag vill.

Postat: fre apr 22, 2005 2:30 pm
av Egrom
vi kom fram till att det kanske är någon slags "ventilation"

När trotteln trycks upp så blir det ju ett hålrum under membranet som måste fyllas ut med nåt, typ luft :P

Postat: fre apr 22, 2005 3:00 pm
av henkeboi
lämna det öppet då

Postat: sön apr 24, 2005 6:25 pm
av larsat
om man lämnar de öppet kommer massa laddtryck försvinna där så de funkar inte heller antingen får man täppa eller sätta på tryck, ja ska testa & hålla för hålet på min sugmotor 240 sen se va som händer

Postat: fre maj 13, 2005 1:00 pm
av mr.J
håller också på att med ett turbo bygge på en 240..
kör med likadan förgasare som tråden handlar om så ska testa mig fram o se vad som blir bäst!

Postat: lör maj 14, 2005 6:17 pm
av mr.J
startade upp den idag.. och då hade ja alla hålen igenpluggade och den gick väll hyffsat om man ser till att ja inte har nån btr än.. ska testa mig fram o sen skriva vad ja kommer fram till

Postat: lör maj 14, 2005 11:33 pm
av Jonas CRX VTi 94
Det där övre hålet är väll för att vacumet/trycket inte ska behöva gå mellan väggen och trotteln och därmed skapa konstiga fenomen. Trycket/vacumet ska ju verka på membranett. Så hålet borde trycksättas.

Fjädern ska ju arbeta mot insugstrycket sesom en bränsletrycksregulator. Om det tar för lång tid för luften att nå membranet så får du antagligen orolig och oren gång.

Postat: sön maj 15, 2005 12:48 am
av mr.J
provade nu med att trycksätta alla hålen..det blev en klar förbättring...men måste fixa en btr för den dör vid 3000 varv.. men det visste ja att den skulle..
har tomgång o den går bra på jämn gas iaf..
har bara kortat o slipat nålen o spänt fjädern o lagt igen choken

Postat: fre aug 05, 2005 5:29 pm
av Goofy
mr.J skrev:provade nu med att trycksätta alla hålen..det blev en klar förbättring...men måste fixa en btr för den dör vid 3000 varv.. men det visste ja att den skulle..
har tomgång o den går bra på jämn gas iaf..
har bara kortat o slipat nålen o spänt fjädern o lagt igen choken
Mr.J vad menar du med att den "dör" vid 3000 varv? laddar den inte lr vad händer?

är lite intresserad av hur d gick

MVH Goofy