trycksätta hål på stromberggasaren?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

trycksätta hål på stromberggasaren?

Inlägg av larsat »

tjena här är en liten skiss på de 3 hål ja undrar över:
Bild
nu minns ja inte EXAKT till 100% vilket hål av 2 eller 3 som går ner i flottörhuset men tror det är 3ans.. det hålet förstår ja ska ha tryck när man överladdar eftersom soppan ska få rätt tryck från båda sidor om man säger.. och det andra hålet (2) har jag förstått de som de bara går till choken så har man tätad choke kan man skippa detta hål..
det jag undrar mest över är hål 1, det går ju rakt in till kolven, spelar det överhuvud taget någon roll om det är trycksatt eller inte? borde inte trycket sticka upp längs med kolven underifrån från insugshålet så att säga lika gärna, kan man då täppa hål 1? nån som vet? vore glad om ja kunde skippa hål 1 & 2 & sedan gänga hål 3 & trycksätta med en slang/nippel då kan ja ha trattar direkt i insugshålet & kan göra tryckboxen mindre.. tack på förhand!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kom igen nu ingen som vet? :roll:
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende

Inlägg av AFFE »

Kan man få vakna först Mvh AFFE :)
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Hål nummer 1 & 3 måste trycksättas, jag testade i att skita i dom först men då funkade det inte för mig, Hål nummer 2 har jag inte på min Stromberger 175-cd 2...? så det vet jag inte..
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Nr3 måste trycksätta flottörhuset, utan trycksatt flottörhus funkar det inte att överladda med en sånhär förgasare..
Nr 1 är väl bra att trycksätta då det vid överladdning kan göra så inte kolven flyger upp så onödigt snabbt. Men det lär väl påfresta en del på membranet oxå? Nån som testat köra utan detta hål trycksatt?
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Med R-sport satsen till b21 så trycksätts alla 3 hålen.
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det ser lite olika ut på olika förgasare, jag kör ju med CDUS nyare modell och det är 3 hål som sagt, men dom sitter inte likadant som på bilden såg jag idag.. hur som hellst, det som går till flottörhuset måste ju vara trycksatt men det skrev jag ju i första inlägget.. det är ju dom 2 andra jag undrar lite över.. mest det stora "ovala" hålet över insugshålet.. det andra lilla hålet har bara med choken att göra så jag behöver inte det eftersom jag ska täppa choken helt.. men mattmuff säger att det inte funkar utan att trycksätta det stora ovala hålet hål 1 alltså, nån mer som testat lite?
affe :) hade gjort en hel del mellan dessa inlägg så kändes väll som tiden gått mycke dessutom var det massa visningar på tråden ;)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ungefär så här ser de ut om ja inte minns fel.. hål nummer 1 uppe till vänster alltså.. förstår inte va de har för funktion?!
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tog ett par bilder när ja hade isär gasarn, fortfarande ingen som har nå att säga? enligt polarn som läste lite om förgasare härom dan så är h an tveksam till att de funkar om man täpper detta hål men de beror ju på hur tätt de är mellan kolv & cylinderväggen eller om spalten där räcker för att jämna ut tryckskillnaderna som blir under & "över" kolv (under membranet precis)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Du kan ju täppa igen det övre hålet med kemisk metall, om du inte är säker på om det kommer fungera bra så borrar du ett hål o gängar in en liten luftnippel i locket på förgasaren, så detta hus trycksätts på så vis och då kan du dra en slang vid sidanom istället..då kan du göra som du vill med tratt till plenumet o slangar till trycksättning av förgasaren..?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de övre hålet går ju som du ser på bilderna in UNDER membranet så att gänga in i locket på gasarn ger ju inte alls samma funktion där kommer det såvitt jag förstår aldrig in något under eller övertryck, på den undre bilden ser man oxå de 3 hål jag har, det är hålet uppe till höger som går ner i flottörhuset, verkar vara samma placering som nr2 på första bilden i tråden, sedan skilljer det lite på det minsta hålet, men det är på min gasare bara till choken och det ska täppas! visst går det kanske täppa hålet & sen göra ett nytt runt hål men det kan ju vara en bra ide att först förstå sig på hålets funktion innan man gör något i onödan.......
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Jamen nu är vi inne på rätt typ av munkäftande. . massor av bilder å ritningar av larsat! då förstår tillåmed Foffe vad som gäller :D bra jobbat! *det ska va bilderböcker*
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

http://hem.passagen.se/v8rod/tech/suhif44.html

där ser allt ut att vara trycksatt utom då choken .. eller vad tror du larsat ?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

trevligt att nån skriver iaf.. även om de inte gav värst mycke, detta handlar helt enkelt om vilka hål som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGA att trycksätta, klart man kan trycksätta alla som de görs med AT satsens insug.. men man måste ju veta allt för att förstå sig på hur gasarn funkar, så känner ja iaf... därför kommer ja snart testa att skippa att trycksätta de övre hålet så får vi se om de går.... skriver här sen för er som undrar
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

larsat skrev:trevligt att nån skriver iaf.. även om de inte gav värst mycke, detta handlar helt enkelt om vilka hål som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGA att trycksätta, klart man kan trycksätta alla som de görs med AT satsens insug.. men man måste ju veta allt för att förstå sig på hur gasarn funkar, så känner ja iaf... därför kommer ja snart testa att skippa att trycksätta de övre hålet så får vi se om de går.... skriver här sen för er som undrar
jag tror kolven kommer flyga upp för snabbt om du inte trycksätter de övre hålet.
Skriv svar