tjena här är en liten skiss på de 3 hål ja undrar över:
nu minns ja inte EXAKT till 100% vilket hål av 2 eller 3 som går ner i flottörhuset men tror det är 3ans.. det hålet förstår ja ska ha tryck när man överladdar eftersom soppan ska få rätt tryck från båda sidor om man säger.. och det andra hålet (2) har jag förstått de som de bara går till choken så har man tätad choke kan man skippa detta hål..
det jag undrar mest över är hål 1, det går ju rakt in till kolven, spelar det överhuvud taget någon roll om det är trycksatt eller inte? borde inte trycket sticka upp längs med kolven underifrån från insugshålet så att säga lika gärna, kan man då täppa hål 1? nån som vet? vore glad om ja kunde skippa hål 1 & 2 & sedan gänga hål 3 & trycksätta med en slang/nippel då kan ja ha trattar direkt i insugshålet & kan göra tryckboxen mindre.. tack på förhand!
Hål nummer 1 & 3 måste trycksättas, jag testade i att skita i dom först men då funkade det inte för mig, Hål nummer 2 har jag inte på min Stromberger 175-cd 2...? så det vet jag inte..
Nr3 måste trycksätta flottörhuset, utan trycksatt flottörhus funkar det inte att överladda med en sånhär förgasare..
Nr 1 är väl bra att trycksätta då det vid överladdning kan göra så inte kolven flyger upp så onödigt snabbt. Men det lär väl påfresta en del på membranet oxå? Nån som testat köra utan detta hål trycksatt?
det ser lite olika ut på olika förgasare, jag kör ju med CDUS nyare modell och det är 3 hål som sagt, men dom sitter inte likadant som på bilden såg jag idag.. hur som hellst, det som går till flottörhuset måste ju vara trycksatt men det skrev jag ju i första inlägget.. det är ju dom 2 andra jag undrar lite över.. mest det stora "ovala" hålet över insugshålet.. det andra lilla hålet har bara med choken att göra så jag behöver inte det eftersom jag ska täppa choken helt.. men mattmuff säger att det inte funkar utan att trycksätta det stora ovala hålet hål 1 alltså, nån mer som testat lite?
affe hade gjort en hel del mellan dessa inlägg så kändes väll som tiden gått mycke dessutom var det massa visningar på tråden
tog ett par bilder när ja hade isär gasarn, fortfarande ingen som har nå att säga? enligt polarn som läste lite om förgasare härom dan så är h an tveksam till att de funkar om man täpper detta hål men de beror ju på hur tätt de är mellan kolv & cylinderväggen eller om spalten där räcker för att jämna ut tryckskillnaderna som blir under & "över" kolv (under membranet precis)
Du kan ju täppa igen det övre hålet med kemisk metall, om du inte är säker på om det kommer fungera bra så borrar du ett hål o gängar in en liten luftnippel i locket på förgasaren, så detta hus trycksätts på så vis och då kan du dra en slang vid sidanom istället..då kan du göra som du vill med tratt till plenumet o slangar till trycksättning av förgasaren..?
de övre hålet går ju som du ser på bilderna in UNDER membranet så att gänga in i locket på gasarn ger ju inte alls samma funktion där kommer det såvitt jag förstår aldrig in något under eller övertryck, på den undre bilden ser man oxå de 3 hål jag har, det är hålet uppe till höger som går ner i flottörhuset, verkar vara samma placering som nr2 på första bilden i tråden, sedan skilljer det lite på det minsta hålet, men det är på min gasare bara till choken och det ska täppas! visst går det kanske täppa hålet & sen göra ett nytt runt hål men det kan ju vara en bra ide att först förstå sig på hålets funktion innan man gör något i onödan.......
Jamen nu är vi inne på rätt typ av munkäftande. . massor av bilder å ritningar av larsat! då förstår tillåmed Foffe vad som gäller bra jobbat! *det ska va bilderböcker*
trevligt att nån skriver iaf.. även om de inte gav värst mycke, detta handlar helt enkelt om vilka hål som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGA att trycksätta, klart man kan trycksätta alla som de görs med AT satsens insug.. men man måste ju veta allt för att förstå sig på hur gasarn funkar, så känner ja iaf... därför kommer ja snart testa att skippa att trycksätta de övre hålet så får vi se om de går.... skriver här sen för er som undrar
larsat skrev:trevligt att nån skriver iaf.. även om de inte gav värst mycke, detta handlar helt enkelt om vilka hål som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGA att trycksätta, klart man kan trycksätta alla som de görs med AT satsens insug.. men man måste ju veta allt för att förstå sig på hur gasarn funkar, så känner ja iaf... därför kommer ja snart testa att skippa att trycksätta de övre hålet så får vi se om de går.... skriver här sen för er som undrar
jag tror kolven kommer flyga upp för snabbt om du inte trycksätter de övre hålet.