Om man tittar lite på var waste-gnistan hamnar...
nedanstående bild visar en förbränningscykel för en fyrtaktsmotor.
Faserna är beskrivna som: Intake, compression, ignited compression, work expansion samt exhaust.
Dvs. insug, kompression, antänd kompression, arbetsfas och evakueringsfas.
Läs diagrammet med början i "intake", och sedan åt höger runt diagrammet och utåt, till och med "exhaust".
Man ser då att bränsleblandningen antänds i slutet på det första vevaxelvarvet på förbränningscykeln, nånstans mellan TDC och 45 grader före TDC. Samt att ifall detta skulle vara en radfyra med wastefire-tändning så skulle det det komma en gnista även i slutet på evakueringsfasen, (och vid låg tändning så sent som i overlap mellan att avgas stänger och insug öppnar).
Så långt är allt lugnt. Detta fungerar - Det vet vi.
För en femcylindrig motor blir det lite annorlunda, då ingen av cylindrarna tänder på samma vinkel på vevaxeln som en annan.
Följande bild visar samma diagram över förbränningscykeln, men med de övriga cylindrarnas tändtidpunkter inskrivna som IGN2, IGN4, IGN5 samt IGN3, i gult:
Man ser då att man kan välja att köra wastefire mellan cylinder 1+4, exempelvis. Detta motsvarar samma förhållanden som ifall man kör 2+5 i waste, eller 3+4.
Om man kör 1+4 i waste, så kommer de cylindrarna att få antingen en wastegnista i punkten IGN4 eller punkten IGN5. Den ena cylindern kommer alltid få sin wastegnista i punkten IGN4, (mitt i evakueringsfasen), och den andra alltid i punkten IGN5, (en bra bit in i insugsfasen).
Att den ena cylindern får en wastegnista mitt i avgasfasen är ju liksom inget problem. Däremot den cylinder som får sin wastegnista en bra bit in i insugsfasen får i alla fall mig att rygga. Men tydligen så fungerar det på något vis.
Min åsikt om waste-tändning på en radfemma är att det är lite som en humla. Humlan vet ju inte om att den enligt fysikens alla lagar inte kan flyga.
En sak som förvärrar det hela, är om man kör med antilag, som backar av tändningen rejält mycket. Wastegnistan hamnar då för den ena cylindern av de två som körs i waste långt in i insugsfasen.
En varning också för att använda multispark-tändning tillsammans med wastefire på en radfemma. Då får man en skur av gnistor en bra bit efter den första gnistan, och oddsen för att få en detonation i insugsfasen ökar markant.
Jag rekommenderar inte wastefire på en femma. Men det funkar ju tydligen för en del.