(Skrevs först som en kommentar i den här tråden)
Som med allt så är wasted spark en kompromiss. Det är inte att rekommendera då man har en motor med mycket överlapp eller om man kör med LPG som bränsle, risk för baktändningar och problem när det kan tutta på bränsleblandningen är verklighet. Man ska också undvika att använda launch-control och anti-lag som backar tändningen allt för mycket då risken lär öka exponentiellt, även dom det verkar fungera bara fint på ett antal BMW M50-motorer jag varit inblandad i.
Det är en myt att det skulle vara dålig gnista överlag jämfört med andra typer av tändning, energin i gnistan hamnar i rätt cylinder (80-85%), och är fakta, det måste vara någon Bilsport-myt som lever kvar.

Bara spolen är rätt dimensionerad så ger det rätt energi. Gnistan kommer att hoppa lättare på tändstiftet som är i avgastakten, energin går åt i den som är i kompressionstakten.
Det som är viktigt i varje applikation är att spolen kan laddas upp tillräckligt mycket så att det finns tillräckligt med energi att undvika misständningar med. Jag har själv erfarenhet av att misstänka att Ford EDIS spolar var skit tills jag insåg hur mycket längre uppladdningstid än många andra spolar det behöver för att prestera. Det går heller inte att säga att "den här tändningen är bättre än den" bara baserat på den teknik som används (fördelare vs ..). Det går alltid att ta fram data på spolarna och hitta bättre av det man vill bevisa är "bäst".
Tittar man på kostnaden för nya original-tänddelar till många motorer med fördelare (BMW 6 cyl, M20 & M30) är det inte att leka med, man har igen en sån här spole direkt om man har slitet lock + rotor. Det är ingen slump att det sitter wasted spark coilpacks på en stor del av bilar tillverkade från början av 90-talet och framåt, helt enkelt ekonomiskt och pålitligt. Audi, Opel, Ford och en massa japs-tillverkare kan inte ha fel.
Skulle jag bygga en turbo motor som har det ena av eller kombination av :
Vassa kamaxlar, laddar 1.5+ bar, aggressiv anti-lag, etanol/metanol
.. ja då är det nog smart att gå på en lösning med en spole per cylinder istället, och gärna då CDI om det är höga cylindertryck. Det är gott om fina induktiva COP-spolar också. Men i många fall är det mest ekonomiska fortfarande en fördelar-tändning med CDI, speciellt då motorn från början använde fördelare, med för modern motor (COP original) är det här förstås inte det självklara valet.. !
Tändning är något av det mest outforskade bland oss "amatör-trimmare" och det är inte så konstigt då det är mycket som spelar in...