A. Mäki`s amazon turbo (mer filmer från sommaren)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

motor setup 230

borrat samt planat -95FK block med oljesprut mot kolvarna
org vev 80mm slag
högflödes oljepump
moddat olje tråg för sneställning i amazon pga. m90 lådan
venolia turbo kolvar
H-profils stakar

Portad samt riktplanad -85 531 topp med rostfria insug/avgas vent, 46/40
elring skärringspackning
Enem 280 turbo kam
Dubbla ventilfjädrar samt alu brickor

16v bredd på kamremmen (rundkugg 24mm)
Ståldrev på veven
alu mellanaxeldrev
ställbart kamdrev
Svarvat org remskiva till 2spårs samt rätt innpressning för vattenpumpen samt tigger till prospark, nygjord styrhylsa/bricka på framsidan.

Lättat försänkt sväghjul (10.0kg)
sachs 655 tryckplatta lamelltryck ca1000kpm,440nm med std lamell, ca +600nm med sinter.

ARP pinnbultar i toppen, ramlageröverfall, svänghjul.

Ej klart/bestämt ännu!

ev hx40 el likn storlek
tillverka ett pulssplitgrenrör med 42mm id
50mm Kina HKS kopia
spridare 599cc ev större (räknade att dom skulle räcka till ca 400hk me höjt tryck?)
org insug om det får plats/passar

effekt önskemål 350-400hk




Bilder från denna vinter, motor, diff osv.

Bild




bottendelen färdig!

Bild


Toppen monterad

Bild


-85 års mod på toppen med 46/40 rostfria ventiler. Den har som synes hemifäriska förbränningsrum redan org, har inte sett det tidigare. Vet någon om andra 531 toppar samma utformning?
Eller har det och göra med att det är en tidig 531´a

Bild


Motorn med kamdrivning monterad

Bild




aussielocker diff

Bild



Bakaxel utväxlingar
En jämförelse mellan 1030 (nedre) och (1031) övre, kuggbreden är betydligt bredare på 1031an.
Kör med 1030 axeln på amazonen nu men funderar ev. på att byta.

Bild


Nu var alla bilder insatta, mer kommer i den takt projektet fortgår.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Rydberg skrev:den där ställningen du byggt, har du ritningar på den lr ngt? vad e den byggd av?
Är min farbrors brygga, den är nog byggd för en herrans massa år sen då min far och hans bröder sysslade med folkrace samt rallycross.
Jo den är mycket bra! men man flyttar inte den i onödan, den väger som fan.
Har ingen ritning på den, men de har dom nog inte haft när dom byggt den heller :lol:
Är ju bara kika på bilden och börja bygga
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

Kul projket!
Detta kommer följas :thumbright:



Mvh
Joakim
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Lite bilder på vad som hänt på amazonen.
Nya motorfästen gjorda till b230 så den passar amazonens framvagn, motorn blir snedställd pga m90 lådan (vill inte börja svetsa om kåpan).

230 test motorn i amazonen

Bild


Nya växellådsbalken/fästet, blir två låga pv race motorkuddar för ökad stabilitet, kommer behövas då spelet mellan m90`n och tunneln är på värsta stället ca 5mm. Ska ta och snajda till lite mera spel med kulhammarn så slipper man höra lådan banka plåt :)


Bild


Här är lådan monterad i bilen. Blir även och att byta kardan till 240 ins, hade sån tur att den passa rakt på utan kortning.
Är bara upphängningen till stödlagret som behövs modifieras, kommer använda 740`ins upphängning då den är lätt att bygga dit.

Bild


Nästa helg börjar jag troligen med grenröret, kan ju bli tids krävande då utrymmet är dåligt och man vill ha hyffsat lika längd på rören
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

synd på b23an tkr jag, vore tuffare o köra med b20 webrar, men din bil ditt val...Grym bil hur som :thumbright:
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Rydberg skrev:synd på b23an tkr jag, vore tuffare o köra med b20 webrar, men din bil ditt val...Grym bil hur som :thumbright:
Webrar är fränt men effekten stannar kring 200hk och det räcker inte långt idag. B20turbon finns ju kvar, vart bara så jävla less när den sköt packningar hela tiden, det blir och börja med den när tid finns.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Anders Mäki skrev:
Rydberg skrev:synd på b23an tkr jag, vore tuffare o köra med b20 webrar, men din bil ditt val...Grym bil hur som :thumbright:
Webrar är fränt men effekten stannar kring 200hk och det räcker inte långt idag. B20turbon finns ju kvar, vart bara så jävla less när den sköt packningar hela tiden, det blir och börja med den när tid finns.
Okej okej, du har ingen update på g? :D
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Här kommer lite uppdateringar vad som hänt.
Fick hem lite delar ifrån KG trimmning, någon som vet en firma som säljer en sinterlamell biligare än 2200kr tyckte de var lite dyrt.
KL har ju bra priser men han hade inte någon med m90 splince.
packetet innehöll även växellådskuddar, stift, 82graders termostat och stödlagerupphängningen.


Bild




Har även svetsat ihop gren röret som blev av "lite" anorlunda typ.
Pulssplittat av 48mm rör med T4 fläns, rörlängd ca 600-700mm
Får leva med att röret måste demonteras om man vill kika in under ventilkåpan :thumbdown:
Är dock nöjd att allt får plats under huven och bra med plats finns för riktigt stora turbos om man nu vill ha det :wink:
Här testar jag med ett kkk29 aggregat



Bild

Bild

Bild
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

såg ju bara bra ut det dära :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Ser väldigt snyggt och genomtänkt ut :thumbright:

Imponerande grenrör också :)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Henrik Wessman skrev:Ser väldigt snyggt och genomtänkt ut :thumbright:

Imponerande grenrör också :)
Halv nöjd med röret, men finns inte tid till och få det helt perfekt, då bilen ska vara körbar till sommarn. Får leva med att ventilkåpan inte går att öppna.
Hoppas det kommer lira bra ihop med motorn iaf.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Blir ju fin fint! Annorlunda grenrör, sånt gillas :)
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

hur mycket värme utveckling blir det från grenröret till kåpan osv ?
Antar att du tänker linda det men ändå =)
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

DruTTeN skrev:hur mycket värme utveckling blir det från grenröret till kåpan osv ?
Antar att du tänker linda det men ändå =)
Varmt lär de ju bli. Man måste hur som helst linda det om man vill ha färgen kvar på huven:-D då spelet till huven är ca 2cm. Tror inte att värmen tar sig in till ventilmekanismen. ventilkåpan är ju i alu som funkar bra som värmensköld.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

samlar ihop allt till min gamla tråd.

Inlägg av Anders Mäki »

Har varit lite körigt i sommarn, därför har inga uppdateringar gjorts på tråden.

Detta har hänt:

Motor och låda är på plats

Lite grundmappning har gjorts, laddtrycket ligger nu på 1,2 bar
ca 2-300 mil är körda utan problem med motorn.

Fick även bygga om bakaxelupphängningen, den ville bara studsa! Det försvann helt och hållet med hjälp av industriplast bussningar.

En växellåda har fått bytas samt ett antal uppsättningar bakdäck

Bild

Bild

Bild

Bild

film från sommarn -09

http://www.youtube.com/watch?v=GU7B4r_4D0I

Tänkta uppdateringar under vintern
byte till BMW låda
bur samt sportstolar.
större spridare, en till pump, bänkning och mappning av någon som kan det.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Skriv svar