borrat samt planat -95FK block med oljesprut mot kolvarna
org vev 80mm slag
högflödes oljepump
moddat olje tråg för sneställning i amazon pga. m90 lådan
venolia turbo kolvar
H-profils stakar
Portad samt riktplanad -85 531 topp med rostfria insug/avgas vent, 46/40
elring skärringspackning
Enem 280 turbo kam
Dubbla ventilfjädrar samt alu brickor
16v bredd på kamremmen (rundkugg 24mm)
Ståldrev på veven
alu mellanaxeldrev
ställbart kamdrev
Svarvat org remskiva till 2spårs samt rätt innpressning för vattenpumpen samt tigger till prospark, nygjord styrhylsa/bricka på framsidan.
Lättat försänkt sväghjul (10.0kg)
sachs 655 tryckplatta lamelltryck ca1000kpm,440nm med std lamell, ca +600nm med sinter.
ARP pinnbultar i toppen, ramlageröverfall, svänghjul.
Ej klart/bestämt ännu!
ev hx40 el likn storlek
tillverka ett pulssplitgrenrör med 42mm id
50mm Kina HKS kopia
spridare 599cc ev större (räknade att dom skulle räcka till ca 400hk me höjt tryck?)
org insug om det får plats/passar
effekt önskemål 350-400hk
Bilder från denna vinter, motor, diff osv.

bottendelen färdig!

Toppen monterad

-85 års mod på toppen med 46/40 rostfria ventiler. Den har som synes hemifäriska förbränningsrum redan org, har inte sett det tidigare. Vet någon om andra 531 toppar samma utformning?
Eller har det och göra med att det är en tidig 531´a

Motorn med kamdrivning monterad

aussielocker diff

Bakaxel utväxlingar
En jämförelse mellan 1030 (nedre) och (1031) övre, kuggbreden är betydligt bredare på 1031an.
Kör med 1030 axeln på amazonen nu men funderar ev. på att byta.

Nu var alla bilder insatta, mer kommer i den takt projektet fortgår.