BMW 1600-2 -71 med M60 V8, Projekttråd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej grym bil du bygger hoppas man får se den ute till sommarn.la in en bild på en 02a för nått år sen ljusblå med v12an
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut :thumbright:

Men ska du ha stum motor och gummiupphäng låda :scratch:
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

j björk skrev:Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut :thumbright:

Men ska du ha stum motor och gummiupphäng låda :scratch:
Nejdå, om man tittar noga så ser man att det är en motorkudde under fästet. Gängorna som sticker upp sitter i en Chrysler motorkudde. :)
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

RoGGaH skrev:Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
Precis !
Så här står det på TCIs hemsida
"5. Never use a solid transmission mount in any circumstance. This WILL cause the case to crack because it is not designed to be a stressed member of the chassis. "

http://www.powerperformancenews.com/for ... -2096.html

Detta gäller ju AUT Lådor Men Manuella borde bli samma princip ?
Bild
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

Kör vidare så vi kommer närmre nuvarande byggstatus.

Gjorde en jigg för att svetsa undre bärarmar fram.
Bild
Bild

Slant med vinkelslipen och blev av med lite plåt
Bild
Bild

Gjorde nya fästen för fjäderbenen. Även fästen för bärarmarna i framvagnsbalken, samt jackade ur densamma lite för att få bättre frigång mot oljetråget.
Bild

Buren har börjat ta form. Här syns även avgastunnel och breddad och upphöjd växellådstunnel.
Bild
Bild

Tog ur lite i främre hjulhuset så större däck inte ska skrapa mot torpeden vid sväng
Bild

Motor i dess fulla glans ilyft. Dels för att se om det gick och dels för att underlätta flytt av garage då det gamla skulle rivas.
Bild
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren. Vill helst aldrig göra om det :P
Bild

Jackat ur fronten lite för tråget, samt försökte rikta den lite grovt då den är väääldigt bucklig.
Bild

Nya fästen för skärmar och front
Bild
Bild

Lite inpassning så satt det som ett smäck
Bild

Fick kapa upp golvet vid förarsidan för att få det lite bättre. Här ser man problemet med kuggstången som tar i tråget och sidan av motorn. Är verkligen trångt överallt runt motorn.
Bild
Bild

Här har jag mätt upp lite vinklar på golvet för att kunna passa in kuggstången för korrekt ackerman på styrningen.
Bild

Kapat ur tråget lite för att få frigång mot kuggstång. Tog även lite på en förstärkning på blocket.
Bild

Fäste till kuggstången gjordes.
Bild
Bild

Skaffade mig en sån här Steering quickener till mig själv i julklapp. Hoppas jag orkar vrida på ratten sedan :P
Bild

Gjorde även ett stag under motorn för att skydda tråget lite, samt fästen till krängningshämmare från E12.
Bild
Bild
Bild

More to come ....
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Grymt projekt! Ser fram emot fler updates!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

FSRacing skrev:Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren.
Är allt i stallaget ditt :shock:
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

super7 skrev:
FSRacing skrev:Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren.
Är allt i stallaget ditt :shock:
Ja nästan allt. Sväljer rätt bra med grejer :)

Edit: läste fel...Ja allt i stallaget är mitt. Har tyvärr ännu mer grejer på spridda ställen. Ska rensa lite nån gång då jag orkar och ser vad som behövs till bilen..
Senast redigerad av FSRacing den tis apr 28, 2009 1:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 12, 2007 7:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av exc »

Grymt projekt :thumbright:
Känns som mitt eget projekt blev litet. :hihi:
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

Rattstången var också ett stort problem att få ihop. Trångt och jäkligt mot motorn och man måste tänka på både pedaler och fötter. Sen är det ju ett elände då kuggstången är opel, rattstång från BMW och nån jänkar (GM) splines på styrväxelförkortaren. Sen är man ju störd och ville ha möjlighet till längdjustering med en gliddel från BMW 540. Tänkte de kan vara skönt att kunna dra bak ratten extra då man har 4-punktsbälte på sig. :hihi:

Började med att korta orginalstången och sätta in ett extra lager så man kan ha en knut . Plattan ovanför flyttar ner stången an aning och den har avlånga hål för längdjustering.
Bild

Här syns styrväxelförkortaren och hur dess fäste sitter i torpeden.
På den sitter en modifierad BMW knut, sedan en gliddel från 540, sen orginal 02-stång. På andra sidan ser man opel knuten på den omslipade splinesaxeln på styrväxelförkortaren. Opeldelen är kolapsbar och så även 540 gliddelen. Säkerhet framför allt :P
Bild

Här syns hur styrväxelförkortaren sticker ut ur den ombyggda torpeden genom en gummigenomföring. Har gjort om torpeden på förarsidan 3ggr nu :P Tokless :evil:
Bild

Här har jag börjat på pedalstället. Bromsvåg fastsvetsat i bromspedal samt utväxling ändrad till ca 7:1 för mer lättrampad pedal utan servo.
Lagring och pedaler kommer från BMW E21
Bild
Bild

Nytt gaslänkage var tvunget att byggas för vajer från 540. Använde även lagringen från 540 då den hade fina lager och bra låsning. Pedal från 02 :)
Frigången mellan bromspedal och knut är ca 1mm. Blev som trångt där.
Bild

Nu är vi typ framme i nuvarande status på bygget. Så nu blir det nog inte lika mycket updateringar längre :P
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

Blev så sugen på att plocka fram sommarbilen så jag fick sticka emellan med att byta AC-kylare på den härom dan. Tog även tag i att byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, glykol och stabilisatorstag v-fram. Nu är den redo för några härliga sommarmil
Alltid glömt hur underbara M5or är att köra varje år när den ska fram ur vinterdvalan. Finns nog ingen bättre bil :) Förutom BMW 02 då förståss :thumbright:

Bild
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Har du bara en knut på varje sida om utväxlaren?
Blir det inte brytningar när du svänger?
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av FSRacing »

Har två knutar mellan kuggstång och förkortaren och en knut mellan förkortaren och ratten. Verkar inte bryta nånstans. Borde det göra det?
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Skriv svar