BMW 1600-2 -71 med M60 V8, Projekttråd
-
- Forumsberoende
hej grym bil du bygger hoppas man får se den ute till sommarn.la in en bild på en 02a för nått år sen ljusblå med v12an
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut
Men ska du ha stum motor och gummiupphäng låda

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Nejdå, om man tittar noga så ser man att det är en motorkudde under fästet. Gängorna som sticker upp sitter i en Chrysler motorkudde.j björk skrev:Nu var första gången jag kunde se bilderna i din tråd, ser riktigt vettigt ut![]()

-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
Många dragrace bilar har så. för att det inte ska bryta i växellådan om chassit rör på sig.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Precis !RoGGaH skrev:Varför skulle man inte kunna ha stumma motorfästen och växellådan gummiupphängd?
Så här står det på TCIs hemsida
"5. Never use a solid transmission mount in any circumstance. This WILL cause the case to crack because it is not designed to be a stressed member of the chassis. "
http://www.powerperformancenews.com/for ... -2096.html
Detta gäller ju AUT Lådor Men Manuella borde bli samma princip ?

- FSRacing
- Kontakt:
Kör vidare så vi kommer närmre nuvarande byggstatus.
Gjorde en jigg för att svetsa undre bärarmar fram.

Slant med vinkelslipen och blev av med lite plåt

Gjorde nya fästen för fjäderbenen. Även fästen för bärarmarna i framvagnsbalken, samt jackade ur densamma lite för att få bättre frigång mot oljetråget.

Buren har börjat ta form. Här syns även avgastunnel och breddad och upphöjd växellådstunnel.

Tog ur lite i främre hjulhuset så större däck inte ska skrapa mot torpeden vid sväng

Motor i dess fulla glans ilyft. Dels för att se om det gick och dels för att underlätta flytt av garage då det gamla skulle rivas.

Gjorde en jigg för att svetsa undre bärarmar fram.

Slant med vinkelslipen och blev av med lite plåt

Gjorde nya fästen för fjäderbenen. Även fästen för bärarmarna i framvagnsbalken, samt jackade ur densamma lite för att få bättre frigång mot oljetråget.

Buren har börjat ta form. Här syns även avgastunnel och breddad och upphöjd växellådstunnel.

Tog ur lite i främre hjulhuset så större däck inte ska skrapa mot torpeden vid sväng

Motor i dess fulla glans ilyft. Dels för att se om det gick och dels för att underlätta flytt av garage då det gamla skulle rivas.

FSRacing
FSRacing
- FSRacing
- Kontakt:
Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren. Vill helst aldrig göra om det 

Jackat ur fronten lite för tråget, samt försökte rikta den lite grovt då den är väääldigt bucklig.

Nya fästen för skärmar och front

Lite inpassning så satt det som ett smäck

Fick kapa upp golvet vid förarsidan för att få det lite bättre. Här ser man problemet med kuggstången som tar i tråget och sidan av motorn. Är verkligen trångt överallt runt motorn.

Här har jag mätt upp lite vinklar på golvet för att kunna passa in kuggstången för korrekt ackerman på styrningen.

Kapat ur tråget lite för att få frigång mot kuggstång. Tog även lite på en förstärkning på blocket.

Fäste till kuggstången gjordes.

Skaffade mig en sån här Steering quickener till mig själv i julklapp. Hoppas jag orkar vrida på ratten sedan

Gjorde även ett stag under motorn för att skydda tråget lite, samt fästen till krängningshämmare från E12.

More to come ....

Jackat ur fronten lite för tråget, samt försökte rikta den lite grovt då den är väääldigt bucklig.

Nya fästen för skärmar och front

Lite inpassning så satt det som ett smäck

Fick kapa upp golvet vid förarsidan för att få det lite bättre. Här ser man problemet med kuggstången som tar i tråget och sidan av motorn. Är verkligen trångt överallt runt motorn.

Här har jag mätt upp lite vinklar på golvet för att kunna passa in kuggstången för korrekt ackerman på styrningen.

Kapat ur tråget lite för att få frigång mot kuggstång. Tog även lite på en förstärkning på blocket.

Fäste till kuggstången gjordes.

Skaffade mig en sån här Steering quickener till mig själv i julklapp. Hoppas jag orkar vrida på ratten sedan

Gjorde även ett stag under motorn för att skydda tråget lite, samt fästen till krängningshämmare från E12.

More to come ....
FSRacing
FSRacing
- FSRacing
- Kontakt:
Ja nästan allt. Sväljer rätt bra med grejersuper7 skrev:Är allt i stallaget dittFSRacing skrev:Här är bilen på plats i det nya garaget. Vilket j..la jobb det är att flytta allt man dragit på sig genom åren.

Edit: läste fel...Ja allt i stallaget är mitt. Har tyvärr ännu mer grejer på spridda ställen. Ska rensa lite nån gång då jag orkar och ser vad som behövs till bilen..
Senast redigerad av FSRacing den tis apr 28, 2009 1:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
FSRacing
FSRacing
Grymt projekt
Känns som mitt eget projekt blev litet.

Känns som mitt eget projekt blev litet.

//Simon J
O==00==O
Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341
Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651
North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
O==00==O
Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341
Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651
North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
- FSRacing
- Kontakt:
Rattstången var också ett stort problem att få ihop. Trångt och jäkligt mot motorn och man måste tänka på både pedaler och fötter. Sen är det ju ett elände då kuggstången är opel, rattstång från BMW och nån jänkar (GM) splines på styrväxelförkortaren. Sen är man ju störd och ville ha möjlighet till längdjustering med en gliddel från BMW 540. Tänkte de kan vara skönt att kunna dra bak ratten extra då man har 4-punktsbälte på sig.
Började med att korta orginalstången och sätta in ett extra lager så man kan ha en knut . Plattan ovanför flyttar ner stången an aning och den har avlånga hål för längdjustering.

Här syns styrväxelförkortaren och hur dess fäste sitter i torpeden.
På den sitter en modifierad BMW knut, sedan en gliddel från 540, sen orginal 02-stång. På andra sidan ser man opel knuten på den omslipade splinesaxeln på styrväxelförkortaren. Opeldelen är kolapsbar och så även 540 gliddelen. Säkerhet framför allt

Här syns hur styrväxelförkortaren sticker ut ur den ombyggda torpeden genom en gummigenomföring. Har gjort om torpeden på förarsidan 3ggr nu
Tokless

Här har jag börjat på pedalstället. Bromsvåg fastsvetsat i bromspedal samt utväxling ändrad till ca 7:1 för mer lättrampad pedal utan servo.
Lagring och pedaler kommer från BMW E21

Nytt gaslänkage var tvunget att byggas för vajer från 540. Använde även lagringen från 540 då den hade fina lager och bra låsning. Pedal från 02
Frigången mellan bromspedal och knut är ca 1mm. Blev som trångt där.

Nu är vi typ framme i nuvarande status på bygget. Så nu blir det nog inte lika mycket updateringar längre

Började med att korta orginalstången och sätta in ett extra lager så man kan ha en knut . Plattan ovanför flyttar ner stången an aning och den har avlånga hål för längdjustering.

Här syns styrväxelförkortaren och hur dess fäste sitter i torpeden.
På den sitter en modifierad BMW knut, sedan en gliddel från 540, sen orginal 02-stång. På andra sidan ser man opel knuten på den omslipade splinesaxeln på styrväxelförkortaren. Opeldelen är kolapsbar och så även 540 gliddelen. Säkerhet framför allt

Här syns hur styrväxelförkortaren sticker ut ur den ombyggda torpeden genom en gummigenomföring. Har gjort om torpeden på förarsidan 3ggr nu

Här har jag börjat på pedalstället. Bromsvåg fastsvetsat i bromspedal samt utväxling ändrad till ca 7:1 för mer lättrampad pedal utan servo.
Lagring och pedaler kommer från BMW E21

Nytt gaslänkage var tvunget att byggas för vajer från 540. Använde även lagringen från 540 då den hade fina lager och bra låsning. Pedal från 02

Frigången mellan bromspedal och knut är ca 1mm. Blev som trångt där.

Nu är vi typ framme i nuvarande status på bygget. Så nu blir det nog inte lika mycket updateringar längre

FSRacing
FSRacing
- FSRacing
- Kontakt:
Blev så sugen på att plocka fram sommarbilen så jag fick sticka emellan med att byta AC-kylare på den härom dan. Tog även tag i att byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, glykol och stabilisatorstag v-fram. Nu är den redo för några härliga sommarmil
Alltid glömt hur underbara M5or är att köra varje år när den ska fram ur vinterdvalan. Finns nog ingen bättre bil
Förutom BMW 02 då förståss

Alltid glömt hur underbara M5or är att köra varje år när den ska fram ur vinterdvalan. Finns nog ingen bättre bil

FSRacing
FSRacing
Har du bara en knut på varje sida om utväxlaren?
Blir det inte brytningar när du svänger?
Blir det inte brytningar när du svänger?
Heavy metal bmw:n