Pitebo's 02:a SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakko »

Klart du hinner!!

U CAN DO IT!! :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:har tyvärr vart otroligt lat på sistone, det som är kvar är at bygga klart fjädertorn bak och innerskärmar, sen ligger motorn i delar, grenrör intercooler och plenum är inte helt klart heller, så lite tveksamt om jag hinner/orkar sätta ihop den i sommar...??? :oops:
du skulle fått kört mot peters 02 i piteå på höst racet han har uppdaterat med större turbo holset (H2C 58 in 72 ut 22 avgashus), laddkylare, mm . jag var och åkte lite med han i dag och den har börjat gå oroväckande bra tycker jag som B20 åkare, han laddar nu ca 1.5 bar med 0.7 bar avgas tryck men det blir nog lite högre laddtryck efter lite mer mappningar mm. det skulle vara kul att se vem som har vassaste 8ventils Bmw. det är ju 4 vekor kvar, bara att jobba på.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jo peters 02 ser mycket potent ut dock inte ensam i denna 02 fyllda stad :)

Jobba på nu markus!
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

jo hade vart skitkul att köra lite efter allt skruvande och svetsande, men hinner inte få klart i år tror jag, kanske en liten testsväng innan snön kommer om motivationen återkommer nu efter semestern.....????

blir mkt skoj att se hur det går för peter på hösttävlingen, hoppas även på fler snabba M10 or från Umeå....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

chellquist skrev:Kul å få följa denna värsting. Förra motorn var ju riktigt elak. Kör du vidare med dellortona eller blir det kügelfisher :lol:

Kanske måste man smyga ut en projekt tråd själv också så det blir en massa 02 turbosar på sts :eclipsee_steering: Robban är din på väg ut till den 11:e :?: Min är väl igång nästa år
Såg inte att du fråga förens nu.... Nae jag har haft så mycket annat att göra samt mycket att göra på bilen så vart inte klar till edps. Ska vara klar till sissta BR:et iaf det har jag lovat mig själv :)

Jasså vad har du för bas recept på ditt bygge då?

Pitebo: så vad är ditt motor recept i år då blir det att åka med 633kolvarna eller blire andra saker nu samt r1 gasare?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

receptet på nya motorn är.... 48mm insugsvetiler, 38 avgas, 316gr kam, m5 3.8 stakar med dalhemskolvar(oljekylda) standard 80mm vev, stiftad till svänghjul, stållamellpackning mikuni 40mm gasare, ny ic och grenrör med en 60mm wastegate(eller 2 st 44mm) troligtvis holset hx52 laddare om den funkar bra?? programerbart fördelarlöst dis-2 tändsystem eller msd6box från ifjol...
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Pitebo lycka till med nya motorn hoppas den låter som förra för det var det vildaste :shock: ljud jag hört på länge iof förra sommarn men ändå

Robban hoppas vi får se 02an på br det har ju varit lite få 02 ute detta år

Har tänkt länge att jag skulle lägga upp en egen tråd men jag kladdar väl lite i pitebos tråd. Mitt recept :arrow:
Std ventiler lite urgröpt förbränningsrum 292gr kam och kopparringade mahle 90,5. M5 spjällhus och megasquirt&extraedis., Precison turbo SC50 (max 450hk) runt 54 mm inlopp måste skaffa nån wastegate. Bilen ska ut i trafik så inte primärt en drag bil men en del br måste det ju bli iaf. Har inte tänkt ladda ihjäl den men så har väl alla börjat en gång i tiden :wink: Blocket ska snart borras/deckas å sen blire montering över vintern
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

chellquist skrev:Pitebo lycka till med nya motorn hoppas den låter som förra för det var det vildaste :shock: ljud jag hört på länge iof förra sommarn men ändå

Robban hoppas vi får se 02an på br det har ju varit lite få 02 ute detta år

Har tänkt länge att jag skulle lägga upp en egen tråd men jag kladdar väl lite i pitebos tråd. Mitt recept :arrow:
Std ventiler lite urgröpt förbränningsrum 292gr kam och kopparringade mahle 90,5. M5 spjällhus och megasquirt&extraedis., Precison turbo SC50 (max 450hk) runt 54 mm inlopp måste skaffa nån wastegate. Bilen ska ut i trafik så inte primärt en drag bil men en del br måste det ju bli iaf. Har inte tänkt ladda ihjäl den men så har väl alla börjat en gång i tiden :wink: Blocket ska snart borras/deckas å sen blire montering över vintern
Jo ska försöka uttnyttja all tid som finns nu och frammåt... Är dock lite mycket kvar att göra på den men men... Ska fan ha den på hjul om max1 månad har jag inbillat mig själv :) Tur man är ledig så tiden finns... äsh lägger upp en tråd ist...

Kör du avkortat m5spjällhus eller ?
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Hoho..

Peter kom förbi med gulingen här om kvällen och bjöd på en åktur........ :shock:
Jag menar shit pommesfrites....vad den går!!
Det var en välbehövlig åktur för mig så man blir lite peppad att skruva!!

Jag och chellquist skall lämna iväg blocken på borrning senare i augusti
så vi får börja montera ihop våra motorer snart!

(blir en projekttråd snart)

Förresten ang. M5 insugen (lägger mig i lite) vi kommer nog att ta typ 3 centimeter av orginalinsugen och kapa M5-spjällhusen just efter flänsen....
sen pruttar vi ihop dem med miggen!!
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Hur funkar det med 316graders kam i M10án..å turbo :twisted: ..gentemot 304gradarn som de flesta åker med..?

Vad blir skillnaden..? :?
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Å..en liten sak till.. :wink:
Vilka VW-kolvar tänker du använda ihop med M5-stakarna.. :?
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

hur 316 graders funkar vet jag inte, men verkar funka bra om man ser till andra som testat, jag åker de kortare mahlekolvarna till 3.8 m5stakar.....
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Där ser man :)
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Måste fråga igen.. :roll:
Har kollat lite angående VW kolvarna.. :?

Orginalstakarna är ju 135mm långa.VW-kolvarna som har måttet 39.6mm vänder ungefär 3mm ner i blocket..Vet att de flesta brukar toppdecka blocket ca:1.8-2mm med de kolvarna.
MEN jag får inte ihop det med M5/M3-stakarna...De är ju 144mm långa.Alltså 9mm längre än orginal.De kortaste VW-kolvarna som jag hittar är 34,5mm..

39,6-34,5=5,1mm kortare!! Skulle man då ta å plocka i dessa kolvarna med M5/M3-stakar så kommer ju kolvarna att sticka upp..(5,1-9=3.9mm)
nästan 1mm ovanför blocket...Hur har du tänkt lösa det.. :?

Har läst någonstans att Kronberg kör med detta recept..Men vet inte hur han har gått till väga för att fått ihop det.. :(
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

jag har svetsat upp hela blocket ett par mm och planat sen, blev kanon=) nej skämt åsido, jag har 3.8 liters stakarna, de är 142.5mm långa=perfa.... 8)
Skriv svar