Sida 2 av 2

Postat: tis jul 07, 2009 10:46 am
av WTB
Inte för jag är nån supertrimmare,Men du har ju såpass liten turbo och en hel del mottryck som de är med grenrör etc..Dom säger väl att en förgasare räcker te ca 150hk vilket e fort gjort,Är nog inge vidare heller o ha stum fördelare på en motor som har såpass liten turbo då laddet byggs snabbt upp vilket ger brutala cylindertryck på låga varv pga de orkar inte riktigt ut,Har du då 20-25 grader säger de nog Knakknak på kolvtaket :hihi: Bör väl kanske ligga lågt på tändning vid låga rpm sen öka tändningen ?Sök på Bmw528t,Han har seriekopplat 2 stromberg efter varandra på hans isbil o byggt en egen slags fördelare så man kan ställa in huppas hög tändningen blir på vikterna etc,Där har du nog endel matnyttigt :thumbright:

Postat: ons jul 08, 2009 8:02 am
av Almgren
Så pass liten turbo? Har du sett vad jag har för grejer?

Grenröret är ju ett av bättre modell från gik turbo o turbon är en t04b.

om man ska vara 100% säker så räcker den till iaf 300hk.

Är ju ingen originalturbo vi pratar om :doh:

Postat: ons jul 08, 2009 1:41 pm
av WTB
Jo men som sagt va,När får du ladd ungefär,de lär va rätt tidigt..?
Men bränslet kommer ju inte räcka så långt iomä förgasarn ändå?

Postat: tor jul 23, 2009 2:24 pm
av Almgren
Slipa nålar om inte bränslet räcker till..

Vet inte när jag får ladd en då förra gången jag provade med gamla motorn så var det både läckage & stoppning i avgaskanalerna pga felmonterat grenrör.

Stum tändning är absolut inte bäst, men kommer nog inte vara några problem att åka på 20-25 gradetrs tändning i hela registret.

Har ju lågkomp så då är det nog lugnt med även 20grader på lägre varv. Till skillnad om jag skulle haft högkomp som tidigare.

Har jobbat nu i 5 veckor så har inte orkat gjort något förutom denna veckan då jag har varit i garaget från 16 till 22 varje dag, fast tyvärr har tiden lagts ned på fiddysar & en nyinförskaffad 745a som vi har lagat :)

Tänkte sätta igång nästa vecka då är det semester!

Ska bli ruggit roligt att se hur den kommer bete sig. Kan tänka mig att det inte alls kan jämföras med innan.

Postat: mån aug 03, 2009 11:22 pm
av Almgren
Hatar verkligen att kapa rör med vinkelslip..

Men nu är det klart. Har byggt ny downpipe & wastegate röret. Dragit nya kablar till motorn för dom gamla var slut. Hinkat på turbo, grenrör, wastegate, insug, förgasare m.m

Så nu är det bara kylare, tryckrör, ic & få hem ett par silikonslangar. Uppstart på onsdag om jag inte får slangarna imorgon.

hejjehajja :lol:

Postat: tis aug 04, 2009 1:14 pm
av WTB
Får ta de lungt med laddet eller både laddet o tändningen :wink:
Har prövat med en polares 245 med B21et med dess tändning o förgasare istället,Nålen va knappt så man såg den teslut o ändå får den inte nog med soppa på 0,5/0,6 :shock: Klart han kör orginalturbon o grenrör så inte så konstit kanske :hihi: Nåja ja håller tummarna för de håller :thumbright:

Postat: sön aug 09, 2009 5:32 pm
av Almgren
Nu fungerar den! går hyffsat bra, laddar cirkus 1 bar.

För lite soppa kan den omöjligt få, drar 2,5 liter milen cirkus! :doh:

Postat: mån aug 10, 2009 11:30 am
av WTB
:hihi: de va inte lite de haha :lol: går den bra på lägre tryck tomgång o så oxå ?

Postat: mån aug 10, 2009 11:02 pm
av Almgren
ja de e ju de den gör, hyffsat iallafall. Riktigt lättstartad o fin tomgång.

Postat: tor aug 13, 2009 9:32 pm
av jaxy
Vackert! :hihi: har tittat lite i din tråd här. Ska till byn imorron me min b20 å göra en "likadan" uppsättning. har du någe bilder på hur din förgasar nål serut?

Postat: ons aug 19, 2009 4:08 pm
av Almgren
Näe dåligt med bilder på nålen, är dock original vad jag vet.