Almgrens 244 Turbomaskin - Fungerar!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Almgrens 244 Turbomaskin - Fungerar!!

Inlägg av Almgren »

Egentligen en A-Traktor, men vem vill åka i 30? Inte jag :)

Nuvarande motorsetup:

B21ET block Nya lager. Vev o stakar från sugmotor B21
R-sport förgasare
530 Topp, lite portade kanaler och slipad i förbränningsrummen, Riktplanad och inslipade ventiler
V-Kam
Rotomaster T04B Turbo
GIK Turbo grenrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
740 Turbo Huvudpump & förpump
Malpassi FKT1 BTR
8mm bränsleledning
3" Downpipe, 1st fullflödes dämpare 2,5" sen resten 2,5" ut till sidepipe
T-kors med oljetryckslang
Djupa svänghjulet
740 Turbo koppling
Intercooler från Calibra
Ny Toppackning, trågpackning, insug, avgas, turbo m.m
Laddtrycks reglering genom Mottryck.

Säkert glömt nått.

Historia

Var ganska ung & ville ha mig en bil att åka i. Bestämde mig för en okapad A-traktor. (om de nu kan kallas för det)

Drömmen var att bygga turbo på den och så blev det!

Var ungefär för ett år sen jag började.

Började stoppa in ett Motronic, turbo, ic o de mesta orig delar från 740tic,
på mitt originala B23A block.
Fungerade bra efter lite missöden med soppatryck och polvänd förpump!
Sen fungerade bygget ganska bra i ungefär en dag på 0,4 bar.

Dagen efter krånglade motorn och lät som den gick på en påse nötter, kändes som motorn var en 2cyl gräsklipparmotor på 20hk ungefär.

Felsökte i princip nästan allt, och fann ingenting. Flyttade sedan upp till Järpen i höstas för att gå skola, inriktning Översnö, alltså skotrar & pistmaskiner m.m fraktade upp epan ungefär i dec -08 och hade inte mycket garagetid alls.

Orkade inte gå till skolan, affären, macken m.m längre så jag slängde av insprutet och tryckte dit orig förgasare m.m Körde i några månader, sen blev det hemflytt till Skutskär igen nu för någon månad sen.
var ute och gled nån vecka men fick sålt gamla turbogrejerna för en bra peng, och såg sen ett grenrör, wg & bättre turbo låg på blocket för en ´billig peng. Slog till direkt! O här började Turbobygget nummer 2!

Startade upp motorn på någon vecka med i princip bara nya grejer jämfört med bygge nr 1.

Gick helt okej första dagen, var förvånad över att allt fungerade så bra. Lite blårök dock, äh tänkte jag.

Smutt så var det en redig oljedimma efter Näsbodavägen och det var bra nog kladdigt i pannrummet, konstaterade någon timme efter att någon kolvring/kolv var slut då det rykte duktigt med blårök ur vevhusventen vid torrgasning & vid laddtryck sprutade det hejdlöst runt olja ur vevhusventen. Alltså läckte det ju mellan FB-rum o vevhus, inte bra..

Väntade 2-3 veckor tills jag kommit in i nya garaget för att lyfta ur motorn, tog kompprov o de var 0 i komp på 3ans cylinder. Ganska tydligt vart felet låg. Så här i efterhans så var nog blocket i dåligt skick redan innan då kompet var ojämt vid den första turbokonverteringen, när jag felsökte.

Här är jag idag! Den 10e Juni 2009. Målet är att den ska vara körbar innan midsommar, den 19e Juni.

Tänkte det var dags att slänga på däcken i bak som jag köpte av xcoob. Så jag åkte till skolan med volvon och lag om dom där. Till min förvåning var det ju 235 i bredd på skiten! Hur fan ska det här gå tänkte jag men det gick primus. Lite hög profil dock, men bra pris så man ska inte gnälla :)

Bild

Bild

Fattas lite lister och så men det löser sig snart.

Hasa lite i en rondell på torrt igår med skit däcken på, idag gick ja på snurr vid en korsning när det var blött haha. Men nu banan blev det bett i baken med dom här däcken... Behöver en överladdning känns det som.

Fixat en sån här också ;)
Bild

Kan inte hålla mig längre :) Började med att jag fick såld gammla grejerna för cirkus 6000. Ville ha turbo igen nu när jag flyttade hem så behövde bara en ny turbo så hade jag haft alla delar nästan. hade ett extra grenrör och downpipe kvar. Insåg att jag skulle kunna åka turbo igen då på max en dags jobb.

Men jag hittade Turbo, wastegate & grenrör på blocket för ett bra pris. Fastnade direkt för skiten även om det vart mer jobb! Slog till direkt och där stog man sen med hyffsat porriga grejer jämfört med gamla turbo/grenrör. Den gamla R-sport förgasaren jag hade haft i garaget i några år blev det att använda istället för det gamla kråkhärvan till motronic jag sålde.

Fick bygga om wastegate röret för att passa i 240in. Sen hängde grenröret med turbo där. Skulle köpa 2st 90 böjjar á 3" men var slut så då fick det bli 45 böjjar. Började bygga downpipen som genast vart krångligare en om jag haft 90 böjjar, men gick hyffsat endå. Drog ihop en screampipe, tryckrör och diverse också. Beställde silikonslang från Do88 25% rabatt e nice. Landade på hemköp dagen efter. BTR för förgasarbruk beställdes hem.

började Kan säga att det tog 2,5 dagar för att göra allt sammanlagt. fick ju vänta lite på BTRen därför tog det lite tid.

Bild

BTR
Bild

Downpipe ihoppunktad
Bild

HKS 50mm Kopia.
Bild

Bild

Bild

Så här ser det ut nu, Intercooler ska dit sen
Bild

Bild

Bränslepumps relä
Bild
[/b][/b]
Senast redigerad av Almgren den sön aug 09, 2009 5:33 pm, redigerad totalt 9 gång.
9octane
Race Tech
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cykel_freak »

haha så onödigt men ändå så coolt :hihi:

lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Nja int så onödigt tycker jag :) Hoppas jag får den att hålla den här gången, ska bli kul att åka ifrån riktiga personbilar med en traktor :)
9octane
Race Tech
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvo740turbo »

haha,fan va fränt :hihi: kul att fler trimmar upp a-traktorer med turbo :thumbright:
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck

Inlägg av MrHedlund »

Almgren skrev:Nja int så onödigt tycker jag :) Hoppas jag får den att hålla den här gången, ska bli kul att åka ifrån riktiga personbilar med en traktor :)
Aa, det är (var) riktigt kul att göra :hihi:
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Gjorde en insats idag och ryckte ur motorn, lyfte toppen och inspekterade lite smått. :meka:

Bild

Så där nu börjar det hända nått.

Bild

Bild

Någon som vet lite om min snurra? Rotomaster T04B. Det jag hört är att den ska räcka till runt 300hk ungefär.

Bild

Här ser ni felet ganska tydligt :crazy: :lol:

Bild

Vad kan det ha orsakas av? reagerade även på de ljusa på kolven :bok: eller har det blivit så efter att kolven gått sönder?

Bild

Toppen

Bild

Såg att det var lite ojämt här, är det märken från spikningar tro?

Bild
9octane
Race Tech
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Jaså körde du orginalt A block :) Är väl bara o byta block o köra igen :thumbright: Hur mycke ladd hade du när de hände ?Har du nån pejl
på tändningen?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Tändningen var tok när jag körde första provturen, visste om det men blev ju ivrig när den startat. kan kanske vara därför.

Laddet låg på ca 0,5

Har eventuellt fått tag på en nyrenoverad B21ET. Så funderar om jag kanske skulle åka med K-Jet istället? Om vi säger att r-sport förgasaren e sämsta alternativet till motorstyrning så borde ju k-jet från 240 turbo vara bättre en förgasare iallafall?

Börjar få lite topplock på hyllan nu :doh: en 531, 398 o snart en lite portad 530 om jag ska använda kjet sprutet då jag måste ha den toppen som sitter på motorn. höhö

Har inte satt mig in i B21ETs kjettronic mer en att det är ett skitsprut. Men kan funka relativt bra sålänge man vet hur det fungerar.

Vad tror ni man kan nå för laddtryck o effekt med en B21ET + mina andra saker & intercooler.
9octane
Race Tech
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Inte bättre o rensa elmattan från en 240 88 B eller senare med 2,4 ? i
den 240in ska de ju va helt separat från resterande el..
Eller 360ins sprut med renixtändning?Jag har kört med en 360i på 1,5bar
med gula saabspridare utan de spikat :shock: O de på en orginal
B200F,Dock med eget grenrör med mindre mottryck :thumbright: Kan alltid köpa ett MS1V2.2 eller V3 :wink:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

K-Jet är inget att satsa på, Kan få ut runt 200-250 hästar med det ungefär och det är inte praktiskt för fem öre. Ett billigt alternativ är som WTB säger att köpa kabelstammen ifrån en 240 ifrån 88b eller senare för LH2.4 och stoppa i, Behöver lite små modifieringar på stammen men det är folk som fått ut 500 hästar med den insprutningen.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Ja de blir nog att åka med R-sport gasaren nu. Ska jag åka med insprut så blir det megasquirt direkt men de pengarna finns inte nu :) Nästa år blir det nog ett ms kan jag tänka mig!

Var förövrigt & hämtade ett B21ET block idag som kommer sättas i. Nya lager & bättre beg vev o stakar.

Klockan är 02.54 & kom precis hem från garaget! :doh: :hihi:
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Slänger upp lite bilder ifrån lördags

"Nya" B21ET blocket, nya lager.

Bild

Bild

Gamla Sugis B23an

Bild

B21 turboblocket

Bild

Vet inte om dom spelat tennis/pingis i garaget, men den här bollen låg där fördelaren ska sitta ;)

Bild

2,3an & 2,1an

Bild

Avslutar med en bild på gamla kolven :hihi: :tihi:

Bild

Tänkte väl bege mig till garaget och tvätta ren blocket o montera lite detaljer. Funderar på om jag ska ta isär vev eller kolv+stakar för att göra rent, kan ha kommit ner skit mellan kolv o cylväggar när ja skulle blåsa ur smutsen. Eller är det lugnt tror ni?
9octane
Race Tech
frittjoff
För mycket laddtryck

Inlägg av frittjoff »

Den har ju spikat lite grann iallafall :hihi:

När en kolv är så ljus brukar det vara tecken på spikning även kratrar på topp och stift är också tecken på spik.
NysoO
Lite mer laddtryck

Inlägg av NysoO »

Haha! Ser jag rätt, ett par grillspett ovanpå motorn och sedan potatissallad som du käkat med en kartongbit? Så jäkla rätt isåfall!

Hur som helst, en grov tändinställning så man blir av med spikningar kan ju vara bra till en början. Inte kul när det blir som det blivit här.
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Almgren »

Ja jag har konstaterat att tändningen var lite värre en vad jag trodde den skulle vara.

Hehe du ser helt rätt! :hihi:

Nu sitter nya motorn i igen så måste bara bygga om allt vad som heter rör till o från turbo och wastegate nu + lite nytt elsystem till motorn. Sen ska den vara igång igen.

Fördelaren har jag också gett mig in på. Så nu ska det vara en helstum tändkurva.

Vad tror ni jag vågar ligga på? Åker ju med b21ET block & en liten ic nu.

Tändning, 20-25 grader?
Laddtryck? Vågar jag åka på 1 bar?

Blir o justera förgasaren så den hänger med upp till 1 bar om det nu inte räcker med btren som följer laddtryckskurvan o matar på med mer bränsletryck.

Frågan är om R-sport förgasaren hålelr för 1bar?

Bild
9octane
Race Tech
Skriv svar