Nuvarande motorsetup:
B21ET block Nya lager. Vev o stakar från sugmotor B21
R-sport förgasare
530 Topp, lite portade kanaler och slipad i förbränningsrummen, Riktplanad och inslipade ventiler
V-Kam
Rotomaster T04B Turbo
GIK Turbo grenrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
740 Turbo Huvudpump & förpump
Malpassi FKT1 BTR
8mm bränsleledning
3" Downpipe, 1st fullflödes dämpare 2,5" sen resten 2,5" ut till sidepipe
T-kors med oljetryckslang
Djupa svänghjulet
740 Turbo koppling
Intercooler från Calibra
Ny Toppackning, trågpackning, insug, avgas, turbo m.m
Laddtrycks reglering genom Mottryck.
Säkert glömt nått.
Historia
Var ganska ung & ville ha mig en bil att åka i. Bestämde mig för en okapad A-traktor. (om de nu kan kallas för det)
Drömmen var att bygga turbo på den och så blev det!
Var ungefär för ett år sen jag började.
Började stoppa in ett Motronic, turbo, ic o de mesta orig delar från 740tic,
på mitt originala B23A block.
Fungerade bra efter lite missöden med soppatryck och polvänd förpump!
Sen fungerade bygget ganska bra i ungefär en dag på 0,4 bar.
Dagen efter krånglade motorn och lät som den gick på en påse nötter, kändes som motorn var en 2cyl gräsklipparmotor på 20hk ungefär.
Felsökte i princip nästan allt, och fann ingenting. Flyttade sedan upp till Järpen i höstas för att gå skola, inriktning Översnö, alltså skotrar & pistmaskiner m.m fraktade upp epan ungefär i dec -08 och hade inte mycket garagetid alls.
Orkade inte gå till skolan, affären, macken m.m längre så jag slängde av insprutet och tryckte dit orig förgasare m.m Körde i några månader, sen blev det hemflytt till Skutskär igen nu för någon månad sen.
var ute och gled nån vecka men fick sålt gamla turbogrejerna för en bra peng, och såg sen ett grenrör, wg & bättre turbo låg på blocket för en ´billig peng. Slog till direkt! O här började Turbobygget nummer 2!
Startade upp motorn på någon vecka med i princip bara nya grejer jämfört med bygge nr 1.
Gick helt okej första dagen, var förvånad över att allt fungerade så bra. Lite blårök dock, äh tänkte jag.
Smutt så var det en redig oljedimma efter Näsbodavägen och det var bra nog kladdigt i pannrummet, konstaterade någon timme efter att någon kolvring/kolv var slut då det rykte duktigt med blårök ur vevhusventen vid torrgasning & vid laddtryck sprutade det hejdlöst runt olja ur vevhusventen. Alltså läckte det ju mellan FB-rum o vevhus, inte bra..
Väntade 2-3 veckor tills jag kommit in i nya garaget för att lyfta ur motorn, tog kompprov o de var 0 i komp på 3ans cylinder. Ganska tydligt vart felet låg. Så här i efterhans så var nog blocket i dåligt skick redan innan då kompet var ojämt vid den första turbokonverteringen, när jag felsökte.
Här är jag idag! Den 10e Juni 2009. Målet är att den ska vara körbar innan midsommar, den 19e Juni.
Tänkte det var dags att slänga på däcken i bak som jag köpte av xcoob. Så jag åkte till skolan med volvon och lag om dom där. Till min förvåning var det ju 235 i bredd på skiten! Hur fan ska det här gå tänkte jag men det gick primus. Lite hög profil dock, men bra pris så man ska inte gnälla

Fattas lite lister och så men det löser sig snart.
Hasa lite i en rondell på torrt igår med skit däcken på, idag gick ja på snurr vid en korsning när det var blött haha. Men nu banan blev det bett i baken med dom här däcken... Behöver en överladdning känns det som.
Fixat en sån här också

Kan inte hålla mig längre

Men jag hittade Turbo, wastegate & grenrör på blocket för ett bra pris. Fastnade direkt för skiten även om det vart mer jobb! Slog till direkt och där stog man sen med hyffsat porriga grejer jämfört med gamla turbo/grenrör. Den gamla R-sport förgasaren jag hade haft i garaget i några år blev det att använda istället för det gamla kråkhärvan till motronic jag sålde.
Fick bygga om wastegate röret för att passa i 240in. Sen hängde grenröret med turbo där. Skulle köpa 2st 90 böjjar á 3" men var slut så då fick det bli 45 böjjar. Började bygga downpipen som genast vart krångligare en om jag haft 90 böjjar, men gick hyffsat endå. Drog ihop en screampipe, tryckrör och diverse också. Beställde silikonslang från Do88 25% rabatt e nice. Landade på hemköp dagen efter. BTR för förgasarbruk beställdes hem.
började Kan säga att det tog 2,5 dagar för att göra allt sammanlagt. fick ju vänta lite på BTRen därför tog det lite tid.

BTR

Downpipe ihoppunktad

HKS 50mm Kopia.

Så här ser det ut nu, Intercooler ska dit sen

Bränslepumps relä

[/b][/b]