Sida 2 av 17

Postat: ons jun 24, 2009 4:44 pm
av fredde_vit_pv
stagramen är till för att bära upp fronten då jag har tänkt köra utan
innerskärmar och som sagt är rambenen rätt stadiga orginal (ca 200X100mm) .jag vill att det ska gå att köra utan front för så
har jag alltid gjort och det går att ha innerskärmarna kvar men
om det blir nån effekt att tala om så blir det ju värme därefter! :) .
bilen är reggad som ombyggt fordon och eftersom bilprovningen
har slängt alla gamla pärmar (jag hadde säkert en egen fullskriven 8) )
så gäller bara det som står i regbeviset och det går ju att tolka lite
hursomhelst.

ja Jens, jag har kvar B20:in enbart för att om möjligt testa i bänken
om den har ca 300 hp som jag tror eller om det bara är ett önsketänkande :)

jorå jag har lite bilder på grenröret som blev till efter lite snack med
jens om längder o pulser och sånt,bra eller anus får tiden utvisa!

Bild
Bild
Bild

/F

Postat: ons jun 24, 2009 10:05 pm
av Nicke Nyman
Fränt grenrör! :thumbright:

Postat: ons jun 24, 2009 10:26 pm
av mattias
Kritik, men det måste ställas lite frågor för att veta vilka kompromisser som gjorts :roll:
Vad var tanken med att inte köra puls-splitt?
Rätt snäv böj efter kollektorn för de 4 rören, förtar det inte ansträngningen att bygga en fin första hälft av röret?
Man kan säga att målet med motorn är lite oklart än så länge, kanske dyker förbi på en kaffe längre fram! :wink:

Postat: ons jun 24, 2009 11:02 pm
av fredde_vit_pv
tanken vet jag inte egentligen men jag har fått för mig att
dom moderna aggen startar ändå när det behövs och att
det skulle bli krångligare att få till ett fungerande wastegatesystem
som inte störde "sugmotorn" ja och så utrymme förståss :doh:
med vidare böj på "uppipen" :hihi: så blir det svårt att svänga
+att agget ryms bara där det är nu och då för att hålla längden
blev det ganska böjt,iofs är radien rätt stor ändå om man gämför
mot ett 48mm rör :wink:
du är välkommen på kaffe Mattias! så kan vi snacka lite
tex reda ut varför varför man vill ha mer motor än nödvändigt :twisted:

/F

Postat: tor jun 25, 2009 2:20 pm
av jp
Skoj Fredde, har alltid gillat din bil och dina kluriga lösningar :-)
Min första bil var en 61 PV med sugmotor, weber 45:or och KG prylar, skoj som attan tills jag la bredsidan in i en bergvägg...
På Lördag, öppet hus hos oss på nya adressen i Röbäck, kom gärna ut och käka och drick lite av vår kalla goda pilsner!

tjena

Postat: tis jun 30, 2009 8:49 am
av calle Bengtsson
hej

Joo jag tycker ditt grenrör ser superfint, borde göra underverk som sugmotor, vad är det för mått på din fina schwitser?? Ind/exd

Jag skulle vilja bygga en liknande lösing, av grenröret till min volvo 855 efterson det råder lite plats brist!

Och jaaa Volvo PV är volvos enda riktiga sportvagn :) snott fritt från Grus Kalle!!!

Postat: tis jun 30, 2009 3:02 pm
av fredde_vit_pv
tackar för det Calle! måtten är ca 64/74.
ja,platsbrist är det gott om kan jag lova :)
speciellt om man vill ha primärrör som är 60-70cm!
tror faktiskt det skulle va lättare om dom var längre.
gruskalle ja,jag kände honom lite i början av min pv-tid
dvs i slutet an hans pv-tid :(

/Fredde

Postat: tis jun 30, 2009 4:37 pm
av jonnystrand
gratis till regbes! är ju en skönaste känslan att passera igenom och få det blanka pappret! hoppas vi syns på nån körning sen i sommar !

:lakrits:

Postat: ons jul 01, 2009 9:31 pm
av ergu
kul med info om denna vagn :)

det är inte många som har kvar sina "krigare" efter 20-25år :wink:

Postat: fre jul 03, 2009 6:06 pm
av fredde_vit_pv
har jobbat (bytt/renoverat/kortat)mellanaxel nu, stödlagergummit som sitter på senare
volvoaxlar gör mig mörkrädd så jag har försökt göra nått bättre.
jag tror många mellanaxelhaverier beror på sladdrigt stödlager
så jag har byggt med länkarmslagringar med förhållandevis långt
mellan infästningarna(kan röra sig några mm men sen stummar det bra! :) )
måttet på axeln är: min-1470 max 1570 på dom nya medbringarnas avstånd 1510mm.
såg att jag måste flytta bromsledningen till bakaxeln då det troligen
skulle förinta både handbroms och vanliga bromsarna annars vid
ett haveri! (har ju 1kretssystem :doh: )

bilder på axeln!
Bild

Bild

/F

Postat: fre jul 03, 2009 6:09 pm
av stecka
mkt bra lösningar på denna bil å de gillar jag :thumbright:

Postat: mån jul 06, 2009 4:03 pm
av * * * NXJ * * *
Tjena Fredde :D

Jag säger som många andra..Äntligen :thumbright:

Det ser kanoners ut :!: Jag var just uppe i Bygdeå å hälsa på släkten men tiden rusade. Hade planer på ett garagebesök hos dig men tyvärr :( . Hoppas allt är bra och att det blir många uppdateringar och ofta :shock:

:arrow: /NXJ

Postat: tis jul 07, 2009 5:14 pm
av fredde_vit_pv
ja ,Niklas det var synd! kaffe finns alltid!
tänkte lägga upp bilder på det som ska bli insug med spjällhus.
dom är tillverkade på universitetet här i umeå och egentligen
tänkta att ersätta IDA 48:or,dom har en dia på 52mm och
är egentligen 4st separata men dom sitter ihop parvis med
spjällaxlarna! insuget är av kortare modell och har uttag för
spridarna som är av märke MSD ca 1000cc och 17gr sprutbild.
totallängd på insug blir ca 260mm.

Bild

Bild

Bild

/F

volvo

Postat: tis jul 07, 2009 5:18 pm
av johan johansson
ja dom spjällen såg ju tråkiga ut :hihi:

kommer nog bli bra ös i den där

Postat: tis jul 07, 2009 5:47 pm
av super7
fredde_vit_pv skrev:bilder på det som ska bli insug med spjällhus.
dom är tillverkade på universitetet här i umeå och egentligen
tänkta att ersätta IDA 48:or,dom har en dia på 52mm och
är egentligen 4st separata men dom sitter ihop parvis med
spjällaxlarna.
Hej Fredde.

Stiligt insug :thumbright:
Är spjällhusen liknade Jonas O och dom Bosse hade liggandes
innan jag köpte dom?

//Nisse