D24 Bra eller Anus?
-
- Forumsberoende
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...
Som sagt, topparna är alltid spruckna.
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Vi sålde ett gäng nya bytes-toppar oxå.
Andra roliga fel som jag har vart med om:
Kolven går av, nedre halvan ramlar ner och smulas sönder.
Ramlageröverfallet lossnar, ligger och vibrerar så blocket blir skrot.
Å till råga på allt så är det trångt att skruva med dessa mototer.
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..
Men..
Å andra sidan finns det lite folk som trivs med dom här oxå.
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..
Men..
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
Gustav Sundberg
-
- Forumsberoende
äntligen nån som tycker som jag, dom går ju bra när dom väll går men de är ju nått gjutfel eller liknade på alla toppar. och ett straff att skruva iGustav skrev:Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...
Men..
Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
Så jag kan inte hålla med om att dessa är skitmotorer.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
håller med dig om det. Min D24tic är från 94 och fungerar klockrent. på tal om sprickor i toppar så har 99% av alla chevas 6,2 Dieselar spruckna toppar med, även där mellan ventilerna och dom går lika bra för det. men smaken är ju som baken, är man ute efter 400hk så tror jag mer på mercas motor än att bygga på en Volvo.123 GT skrev:Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
-
- Forumsberoende
håller fortfarande fast vid att de är en skit motor. motorn är slut efter 30000mil och läcker som ett såll och blockpackningen är bytt flera gånger och pumpen är totalt slut. och de där med att 94 toppen med hydraliska lyftare skulle vara nå bättre tycker jag då inte, för min är då sprucken mellan alla ventiler och den förra var spucken överallt, visst dom är bättre men fan inte bra. men som sagt kör man som om man vore 80+ och inte mer än 30000mil så funkar dom säkert bra.
Re: D24 Bra eller Anus?
Jag köpte en gammal 245 med d24 i, den hade gått 38000 mil och sedan lämnats på en åker i 7 år. Jag fick igång den med en gräsklippartank på taket eftersom den gamla var upprostad, ja hela bilen var en rosthög. Jag har ställt upp pumpen och sladdat med den på en åker och ska snart sätta motorn i en 245 Atraktor. Den startar nu direkt och drar inget vatten
, den går dessutom att köra på alla möjliga oljor som rapsolja och spillolja
. jag har inte orkat byta oljan än den är helt svart men den går för det.
En polare har en 740 atraktor med d24sug, han ställde ner orginal tomgång några hundra varv
, vi var på en traktorträff och crousade runt, han låg för det mesta på 5ans växel på tomgång i alla uppförsbackar utan problem
. Så d24an har ett bra vrid kan man säga. Den kunde burna lätt också
D24an är inte byggd för att varvas den håller i evighet om man inte varvar den så jävla mycket 

En polare har en 740 atraktor med d24sug, han ställde ner orginal tomgång några hundra varv

Re: D24 Bra eller Anus?
Hade en Volvo 245:a med d24 org. den gick hur fint som helst, gamm gubb som hade haft den, rullat 46t mil, hade stått i 1år, gick dit och glöggade en gång hoppade igång dirr och vart lite förvånad, dock drack den lite olja, men de gör väl alla gamm Diesel bilar..bara se till att dom inte kokar, då är toppen skev dirr(alu-toppar)
D24 org. fel är väl att topparna är spruckna till 99,9%, dricker oftast olja/vatten... sen äre väl lite trångt o skruva i dom, men gillar man svarta avgaser är D24 perfekt
D24 org. fel är väl att topparna är spruckna till 99,9%, dricker oftast olja/vatten... sen äre väl lite trångt o skruva i dom, men gillar man svarta avgaser är D24 perfekt

Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.