D24 Bra eller Anus?

En plats för olje-brännare!
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

jag har då lyft på toppen på 5st d24 och alla toppar har varit spruckna och inge ventilspel och tror inte de var av en slump som alla var trasiga. äger 2st för tillfället och en har en kolv spruckit på och toppen spruckit och den andra har inge ventilspel och startar knappt
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

provade att köra d24 i 1 vecka .. less :thumbdown: :doh:
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

snackar vi D24 sug motor av äldre årsmodell??
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...

Som sagt, topparna är alltid spruckna.
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Vi sålde ett gäng nya bytes-toppar oxå.

Andra roliga fel som jag har vart med om:
Kolven går av, nedre halvan ramlar ner och smulas sönder.
Ramlageröverfallet lossnar, ligger och vibrerar så blocket blir skrot.

Å till råga på allt så är det trångt att skruva med dessa mototer.
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..

Men..
Å andra sidan finns det lite folk som trivs med dom här oxå.
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
Gustav Sundberg
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Hvilket volum fikk motoren men merce kolvarna? Og skal man bruke suge eller turbopumpe med tanke på hva som rekker lengst? Altså Hvor mye diesel kan hver av di gi hvis begge pumpene er justert på maks der det går?
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Gustav skrev:Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...

Som sagt, topparna är alltid spruckna.
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Vi sålde ett gäng nya bytes-toppar oxå.

Andra roliga fel som jag har vart med om:
Kolven går av, nedre halvan ramlar ner och smulas sönder.
Ramlageröverfallet lossnar, ligger och vibrerar så blocket blir skrot.

Å till råga på allt så är det trångt att skruva med dessa mototer.
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..

Men..
Å andra sidan finns det lite folk som trivs med dom här oxå.
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
äntligen nån som tycker som jag, dom går ju bra när dom väll går men de är ju nått gjutfel eller liknade på alla toppar. och ett straff att skruva i
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Inlägg av 123 GT »

Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
Så jag kan inte hålla med om att dessa är skitmotorer.
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

123 GT skrev:Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
Så jag kan inte hålla med om att dessa är skitmotorer.
håller med dig om det. Min D24tic är från 94 och fungerar klockrent. på tal om sprickor i toppar så har 99% av alla chevas 6,2 Dieselar spruckna toppar med, även där mellan ventilerna och dom går lika bra för det. men smaken är ju som baken, är man ute efter 400hk så tror jag mer på mercas motor än att bygga på en Volvo.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

håller fortfarande fast vid att de är en skit motor. motorn är slut efter 30000mil och läcker som ett såll och blockpackningen är bytt flera gånger och pumpen är totalt slut. och de där med att 94 toppen med hydraliska lyftare skulle vara nå bättre tycker jag då inte, för min är då sprucken mellan alla ventiler och den förra var spucken överallt, visst dom är bättre men fan inte bra. men som sagt kör man som om man vore 80+ och inte mer än 30000mil så funkar dom säkert bra.
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Inlägg av 123 GT »

De tidiga D24 motorerna var inte bra, men det är stor skillnad på de senaste D24 motorerna. Min har nu passerat 48000 mil så jag vet inte om det är så dåligt.
Digiboost
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 08, 2009 8:29 pm
Ort: Finland

Inlägg av Digiboost »

123 GT skrev:De tidiga D24 motorerna var inte bra, men det är stor skillnad på de senaste D24 motorerna. Min har nu passerat 48000 mil så jag vet inte om det är så dåligt.
Allting sitter mellan öronen, hur bra en bil håller. :D
Suomi Finland Perkele!!!
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Ikke rart disse motorene har dårlig rykte når de første volvo dieselene hadde 11 mm topplokkbolter og toppakningen gikk etter 7 tusen mil :)
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Og jeg har en 84 modell helt orginal 240 diesel som har motorvarmer som har blitt brukt mye og bilen har fulgt oljeskift med 0-40 mobilolje sedan ny :thumbright: Den motoren har gått 28 tusen mil og har aldri vert gjort noe med. Ingen lekasjer eller oljeforbruk heller :D Såklart dem holder med massa service :thumbright:
eik500
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 10, 2012 7:48 pm

Re: D24 Bra eller Anus?

Inlägg av eik500 »

Jag köpte en gammal 245 med d24 i, den hade gått 38000 mil och sedan lämnats på en åker i 7 år. Jag fick igång den med en gräsklippartank på taket eftersom den gamla var upprostad, ja hela bilen var en rosthög. Jag har ställt upp pumpen och sladdat med den på en åker och ska snart sätta motorn i en 245 Atraktor. Den startar nu direkt och drar inget vatten :drool: , den går dessutom att köra på alla möjliga oljor som rapsolja och spillolja :thumbright: . jag har inte orkat byta oljan än den är helt svart men den går för det.
En polare har en 740 atraktor med d24sug, han ställde ner orginal tomgång några hundra varv 8) , vi var på en traktorträff och crousade runt, han låg för det mesta på 5ans växel på tomgång i alla uppförsbackar utan problem :D. Så d24an har ett bra vrid kan man säga. Den kunde burna lätt också :hey: D24an är inte byggd för att varvas den håller i evighet om man inte varvar den så jävla mycket :angryfire:
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Re: D24 Bra eller Anus?

Inlägg av daniel.s »

Hade en Volvo 245:a med d24 org. den gick hur fint som helst, gamm gubb som hade haft den, rullat 46t mil, hade stått i 1år, gick dit och glöggade en gång hoppade igång dirr och vart lite förvånad, dock drack den lite olja, men de gör väl alla gamm Diesel bilar..bara se till att dom inte kokar, då är toppen skev dirr(alu-toppar)

D24 org. fel är väl att topparna är spruckna till 99,9%, dricker oftast olja/vatten... sen äre väl lite trångt o skruva i dom, men gillar man svarta avgaser är D24 perfekt ;)
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Skriv svar