Sida 2 av 3
Postat: tis sep 15, 2009 11:30 pm
av B_Christoffersson
jag har då lyft på toppen på 5st d24 och alla toppar har varit spruckna och inge ventilspel och tror inte de var av en slump som alla var trasiga. äger 2st för tillfället och en har en kolv spruckit på och toppen spruckit och den andra har inge ventilspel och startar knappt
Postat: sön sep 20, 2009 10:57 am
av SR
provade att köra d24 i 1 vecka .. less

Postat: sön sep 20, 2009 1:20 pm
av Nicklas
snackar vi D24 sug motor av äldre årsmodell??
Postat: sön sep 20, 2009 1:27 pm
av Gustav
Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...
Som sagt, topparna är alltid spruckna.
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Vi sålde ett gäng nya bytes-toppar oxå.
Andra roliga fel som jag har vart med om:
Kolven går av, nedre halvan ramlar ner och smulas sönder.
Ramlageröverfallet lossnar, ligger och vibrerar så blocket blir skrot.
Å till råga på allt så är det trångt att skruva med dessa mototer.
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..
Men..
Å andra sidan finns det lite folk som trivs med dom här oxå.
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
Postat: fre sep 25, 2009 7:09 pm
av volvod6
Hvilket volum fikk motoren men merce kolvarna? Og skal man bruke suge eller turbopumpe med tanke på hva som rekker lengst? Altså Hvor mye diesel kan hver av di gi hvis begge pumpene er justert på maks der det går?
Postat: lör sep 26, 2009 12:12 am
av B_Christoffersson
Gustav skrev:Jag har skruvat mycket med dom där jäklarna på förra jobbet...
Som sagt, topparna är alltid spruckna.
Tror alla jag lyfte på var spruckna, plus alla som folk lämnade in på planing, dom var oxå spruckna..
Vi sålde ett gäng nya bytes-toppar oxå.
Andra roliga fel som jag har vart med om:
Kolven går av, nedre halvan ramlar ner och smulas sönder.
Ramlageröverfallet lossnar, ligger och vibrerar så blocket blir skrot.
Å till råga på allt så är det trångt att skruva med dessa mototer.
Aningen är dom nerklämda i en LT31 eller så sitter dom i en 240 så man knappt får in ett bladmått mellan torped och bakre kamremmen..
Men..
Å andra sidan finns det lite folk som trivs med dom här oxå.
Vi borrade en sånhär D24 ett par mm till nå Merca kolvar som passade bra! Den motorn går nog fint än vad jag vet..
äntligen nån som tycker som jag, dom går ju bra när dom väll går men de är ju nått gjutfel eller liknade på alla toppar. och ett straff att skruva i
Postat: lör okt 10, 2009 5:45 pm
av 123 GT
Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
Så jag kan inte hålla med om att dessa är skitmotorer.
Postat: lör okt 10, 2009 8:11 pm
av Nicklas
123 GT skrev:Från 1993 fick D24 TIC hydrauliska lyftare och oljekylda kolvar. Dessa motorer håller riktigt bra. Har själv en Volvo 940 -94:a med denna motor som gått 47000 mil. laddtryck 1,0 bar. Toppackningen blev bytt vid ca. 36000 mil och tätningen under bränslepumpsdrivningen byttes samtidigt pga. att den blev tungstartad. I övrigt är inte motorn rörd. Sprickorna som förekommer på dessa toppar är oftast mellan ventilerna och det gör inget.
Så jag kan inte hålla med om att dessa är skitmotorer.
håller med dig om det. Min D24tic är från 94 och fungerar klockrent. på tal om sprickor i toppar så har 99% av alla chevas 6,2 Dieselar spruckna toppar med, även där mellan ventilerna och dom går lika bra för det. men smaken är ju som baken, är man ute efter 400hk så tror jag mer på mercas motor än att bygga på en Volvo.
Postat: ons nov 11, 2009 3:46 am
av B_Christoffersson
håller fortfarande fast vid att de är en skit motor. motorn är slut efter 30000mil och läcker som ett såll och blockpackningen är bytt flera gånger och pumpen är totalt slut. och de där med att 94 toppen med hydraliska lyftare skulle vara nå bättre tycker jag då inte, för min är då sprucken mellan alla ventiler och den förra var spucken överallt, visst dom är bättre men fan inte bra. men som sagt kör man som om man vore 80+ och inte mer än 30000mil så funkar dom säkert bra.
Postat: lör nov 14, 2009 9:48 pm
av 123 GT
De tidiga D24 motorerna var inte bra, men det är stor skillnad på de senaste D24 motorerna. Min har nu passerat 48000 mil så jag vet inte om det är så dåligt.
Postat: lör dec 26, 2009 7:32 pm
av Digiboost
123 GT skrev:De tidiga D24 motorerna var inte bra, men det är stor skillnad på de senaste D24 motorerna. Min har nu passerat 48000 mil så jag vet inte om det är så dåligt.
Allting sitter mellan öronen, hur bra en bil håller.

Postat: sön dec 27, 2009 3:43 pm
av volvod6
Ikke rart disse motorene har dårlig rykte når de første volvo dieselene hadde 11 mm topplokkbolter og toppakningen gikk etter 7 tusen mil

Postat: sön dec 27, 2009 3:54 pm
av volvod6
Og jeg har en 84 modell helt orginal 240 diesel som har motorvarmer som har blitt brukt mye og bilen har fulgt oljeskift med 0-40 mobilolje sedan ny

Den motoren har gått 28 tusen mil og har aldri vert gjort noe med. Ingen lekasjer eller oljeforbruk heller

Såklart dem holder med massa service

Re: D24 Bra eller Anus?
Postat: fre jun 22, 2012 10:54 pm
av eik500
Jag köpte en gammal 245 med d24 i, den hade gått 38000 mil och sedan lämnats på en åker i 7 år. Jag fick igång den med en gräsklippartank på taket eftersom den gamla var upprostad, ja hela bilen var en rosthög. Jag har ställt upp pumpen och sladdat med den på en åker och ska snart sätta motorn i en 245 Atraktor. Den startar nu direkt och drar inget vatten

, den går dessutom att köra på alla möjliga oljor som rapsolja och spillolja

. jag har inte orkat byta oljan än den är helt svart men den går för det.
En polare har en 740 atraktor med d24sug, han ställde ner orginal tomgång några hundra varv

, vi var på en traktorträff och crousade runt, han låg för det mesta på 5ans växel på tomgång i alla uppförsbackar utan problem

. Så d24an har ett bra vrid kan man säga. Den kunde burna lätt också

D24an är inte byggd för att varvas den håller i evighet om man inte varvar den så jävla mycket

Re: D24 Bra eller Anus?
Postat: sön jun 24, 2012 8:47 pm
av daniel.s
Hade en Volvo 245:a med d24 org. den gick hur fint som helst, gamm gubb som hade haft den, rullat 46t mil, hade stått i 1år, gick dit och glöggade en gång hoppade igång dirr och vart lite förvånad, dock drack den lite olja, men de gör väl alla gamm Diesel bilar..bara se till att dom inte kokar, då är toppen skev dirr(alu-toppar)
D24 org. fel är väl att topparna är spruckna till 99,9%, dricker oftast olja/vatten... sen äre väl lite trångt o skruva i dom, men gillar man svarta avgaser är D24 perfekt
