D24 Bra eller Anus?

En plats för olje-brännare!
SR
För mycket laddtryck

D24 Bra eller Anus?

Inlägg av SR »

Som rubriken, jag har hört så mycket hit och dit om huruvida en D24 motor är hållbar eller icke hållbar.

Så jag skulle vilja få ett svar på just den frågan.

Är det skillnader mellan olika årsmodeller? finns det en gammal och en ny D24?

Har inte läst på så mycket om dessa dieselmotorer så lite fakta vore fint.

mvh.
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

prova googla.. finns en hel del.. dom fans väl från tidigt 80? sen dom nyare D24orna är väl samma motor som sitter i Audis A6or tror ja.. men som sagt använg google!

Har en D24 Tic från en 95as 940 i min 164 som funkar bara bra.. kör med pumpen max uppställd och ca 1,6 i ladd.. inga problem att bromsa fast den 1an ,2an..

vad ska du ha motorn till? en orginal D24 som bara ska "gå" håller nog längre än bilen
SR
För mycket laddtryck

Inlägg av SR »

Jag är som mest ute efter en 240 eller 740 med d24 som jag bara hade tänkt andvända som bruksbil, ska prova söka lite på google, tackar :thumbright:
volvod6
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvod6 »

Nicklas skrev:prova googla.. finns en hel del.. dom fans väl från tidigt 80? sen dom nyare D24orna är väl samma motor som sitter i Audis A6or tror ja.. men som sagt använg google!

Har en D24 Tic från en 95as 940 i min 164 som funkar bara bra.. kör med pumpen max uppställd och ca 1,6 i ladd.. inga problem att bromsa fast den 1an ,2an..

vad ska du ha motorn till? en orginal D24 som bara ska "gå" håller nog längre än bilen
Hvor lenge har du kjørt uten problemer?
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

1 toppackning på 3 år. dok inte alltid med det laddtrycket men sen ja bytte ha ja ladda 1.6, 3-4 månader
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Jämfört med en mercadiesel så är D24 ett fartygsankare vad gäller hållbarhet. 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

så sant så.. men du undrade killen hur D24orna höll och inte mercedes.

men ska du ha nån effekt så välj istället en merca 300 att bygga på.. tror inte en D24 håller spec länge med 350hk dok finns det vissa som fått dom att gå riktigt hårt frågan är ju hur de håller?
SR
För mycket laddtryck

Inlägg av SR »

Har bara tänkt andvända motorn orginal.

Verkade svårt att hitta nån bil däremot .. Är det sant att D24 efter 85 är bättre?

Vill iaf ha tag på en 740 diesel ev en 240, Vet någon vad skatten går på en sån?

mvh.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

icke lb-reg går det väl på 5-8k någonstans. (gissar)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

jag skulle villja säga att d24 framförallt turbon är den största skit motorn som har suttit i en volvo. kolla bara varenda topp och jag kan nästa garantera att nästan alla är spruckna och kör man dom i kok en gång så är toppen sne. och den där förbannade pumpdrivningen som som bara racklar och kuggar om. tacka vetja merca som har gjutjärntopp och kamkedja och mer hästar och många mer mil att gå
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

och startar alldrig när de är under 2+
Användarvisningsbild
lodin61
Lite mer laddtryck

Inlägg av lodin61 »

axL_ skrev:och startar alldrig när de är under 2+
Verkar lite bitter :wink: har kört d24 några år nu start även när det är kallt .
Har monterat en d24 turbo interkoler nu så får väl se hur det funkar med tiden. Går då ganska billigt 0,75-0,8 blandad körning.
Michael
Michael Lodin
Norrbyn
volvod6
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvod6 »

Gamle femmer mercedeser er vanskelig og starte i minus. Vertfall hvis det er import bil. Volvo d6 er vel den motoren som starter enklest på grunn av at starteren går meget fort. Jeg har en starter fra vw lt og en fra en volvo d6. D6 starteren er et beist i forhold til vw.
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

De är ju vw grejjer så de är klart de är skit :doh:
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

skit vet ja väl inte om det är.. har kört min 164 D24 tic nu i ett par år utan större problem ( en toppackning har ja bytt pga åldern på den och lite mycke ladd )

startar hur bra som helst på vintern bara man har motorvärmare. har fått igång den utan värmare i - 20 grader.

har kört med 1,8 i ladd nu varje dag sen i maj utan problem. tror den snart gått 35.000 mil
Skriv svar