Niklas 244, ny motor & koppling
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Va bra, då är man inte helt ute o cyklarUrban Lindström skrev:Tycker det ser helt okej ut en liten finputs på det där så... En sak bara om du tar en bit lödtråd och formar den efter korta radien för att få en uppfattning hur du kan förbättra radien så blir det där bra

Tackar, den ska få vara i orginalskick även om jag ändrar saker med motorn osv, dock inga saker som inte går att återställa. Ja det får dujip skrev:Vilken underbart bevarad original -75a. Förstår att du orkade köra 120mil för detta exempel. Får man fråga vad herrn fick ge för klenoden?

Här är några bilder på bilen.
Ännu en ny volvo...

Ratten och överdelen av instrumentpanelen har spruckit, hoppas det går att få tag på annars ska jag leta om det finns någon som kan laga det.

Dubbla sätesskydd och mattor sedan bilen köptes. Klädseln under är som ny. Baksätet verkar knappt ha varit använt.

Visst ska man kunna ha en varvräknare i mitten? Betalar gärna för en sådan.

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Vilket kul projekt. Passa på att dra i sätesringar på avgas annars får du ställa ventilerna hela tiden alternativt slå i blyersättning. Det ska bli kul att se hur den går. jag har väntat så länge på grejerna jag skickade till renovering att jag varit sugen att göra en sån här portning med K-kam och dubbla SU. K-kam blir nog lagom till den. Jag provade med SU och R-kam en gång i tiden men den bilen gick bättre med K-kam. Ingen rättvis jämförelse doch för med R-kammen hade jag slitna förgasare och när jag stoppade i K-kammen istället så hade jag hittat ett par SU som var plockade från en PV sport när den var ny. Erland.
Skulle vara väldigt kul om du har en! Vill inte sätta i nån annan ny varvräknade, passar inte in...G.Nauta skrev:Såna varvräknare finns som original![]()
Jag kan ha en i gömmorna, ska kolla efter
Kul att det funka bra med k-kam och su, har du någon aning om vad det kan röra sig om för effekt med detta? är runt 120 hk i motorn önskedrömmar?Erland Cox skrev:Vilket kul projekt. Passa på att dra i sätesringar på avgas annars får du ställa ventilerna hela tiden alternativt slå i blyersättning. Det ska bli kul att se hur den går. jag har väntat så länge på grejerna jag skickade till renovering att jag varit sugen att göra en sån här portning med K-kam och dubbla SU. K-kam blir nog lagom till den. Jag provade med SU och R-kam en gång i tiden men den bilen gick bättre med K-kam. Ingen rättvis jämförelse doch för med R-kammen hade jag slitna förgasare och när jag stoppade i K-kammen istället så hade jag hittat ett par SU som var plockade från en PV sport när den var ny. Erland.
Har inte pengar till sätesringar nu, men jag kör med blyersättning(kalium), håller avgas bra då?
Insug, inte gjort speciellt mycket åt den

Avgas, inte gjort så mycket åt den heller. Är det dumt att flytta innerradien närmare sätet för att försöka få den rundare? Verkar ju vara enda alternativet om man ska göra nå åt den.

/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
120 hästar med K-kam och dubbla SU är inga problem med en lite portad topp. Volvo uppgav väl 110 på B20B motorn? Avgas ja, det är mest skit. Jag brukar gå ganska nära sätet på sidan som är ut mot grenröret och försöka göra nån slags radie. I långa radien går jag rakt ner lika långt som korta radien når och sen börjar jag svänga. Jag höjer inte porten över korta radien för då släpper det ännu värre. Jag låter taket på avgas vara högst mitt mellan korta radien och flänsen så att det blir en bågform från sätet till flänsen. På så vis får jag flödet nåt så när mitt i porten vid flänsen. Erland.
Tack för hjälpen. Har försökt göra som du beskrev.
Nu är det färdigportat, kört med sten på slutet i avgas och på insug är lät jag ytan vara som den blivit av hårdmetallfilarna, lite grov.
Här följer några bilder på det färdiga resultatet. Ska göra förbränningsrummet i helgen.

Nu är det färdigportat, kört med sten på slutet i avgas och på insug är lät jag ytan vara som den blivit av hårdmetallfilarna, lite grov.
Här följer några bilder på det färdiga resultatet. Ska göra förbränningsrummet i helgen.

Senast redigerad av NikkO den fre okt 23, 2009 6:38 am, redigerad totalt 2 gång.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jodå, hade tänkt plana av 1.5 mm idag och sen börja med förbränningsrummet så jag kan mäta mig till vad det blir för komp. Tänkte snygga till kanterna runt tändstiftet.
Men om jag skulle göra liknande som du har gjort, hur mycket krävs det att jag planar då? För du har ju grävt ut ganska mycket ser det ut som.
Men om jag skulle göra liknande som du har gjort, hur mycket krävs det att jag planar då? För du har ju grävt ut ganska mycket ser det ut som.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag planade 3mm men har 2.2 liter. Jag vill ha ett komp över 11:1. Du kan decka blocket en hel del också och det gör mer än planing av toppen. Du kan lägga dig så nära som 0.8mm mellan topp och kolv men 1mm är bra nog. '
Om packningen är 1,3mm tjock ska kolvarna sticka upp 0.3mm över planet. Du ska nog hålla dig under 11:1 med K-kam.
Det blir ett förbränningsrum på 50cc - 1mm packning på 6.6cc. 43.4cc eller runt 45cc får du lätt till utan mycket planing fast du slipar massor. Erland.
Om packningen är 1,3mm tjock ska kolvarna sticka upp 0.3mm över planet. Du ska nog hålla dig under 11:1 med K-kam.
Det blir ett förbränningsrum på 50cc - 1mm packning på 6.6cc. 43.4cc eller runt 45cc får du lätt till utan mycket planing fast du slipar massor. Erland.
Tänkte borra till b21 när jag har pengar, nu är motorn kvar i bilen så det blir ingen deckning eller så för tillfället. Måste ut med bilen snart då jag har lånat en bil under tiden 
runt 10,5:1 i komp försöker jag få till då.
Tror du förbränningsrummen funkar som jag gjort det första eller bör jag slipa på andra sidan också?

runt 10,5:1 i komp försöker jag få till då.
Tror du förbränningsrummen funkar som jag gjort det första eller bör jag slipa på andra sidan också?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Ska börja montera ihop motorn imorgon och så har jag börjat fundera över lyftarna... Kan jag använda mina använda lyftare ihop med en gammal använd k-kam eller måste nya lyftare i? Kan man annars våtslipa dom?
Bör jag lätta lyftarna också eller är det bara onödigt arbete på min motor då varvtalet och effekten inte kommer att vara så hög?
Bör jag lätta lyftarna också eller är det bara onödigt arbete på min motor då varvtalet och effekten inte kommer att vara så hög?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960