Sida 2 av 2

Postat: lör aug 14, 2010 6:12 pm
av Stener
Sen har du ju oljekylning på kolvarna på vissa B230FT modeller vilket saknas på B234, Så det är nog inte alls ett dumt val :)

Kom på att du kan ju ta vevaxeldrevet från 16v bottendelen samt remskiva. Fast jag rekommenderar STARKT att köpa ett ståldrev till vevaxel, Dom går ofta sönder och gör dom det så blir det ventilsallad av alltihop, Dyrt... Ståldrev kostar 1150 kr ungefär så det är absolut värt det!

Postat: lör aug 14, 2010 6:19 pm
av ErikR
Rebel_til_i_die skrev:ErikR
Jo jag vet om B234 alternativet.
Men detta gör jag för att testa.
Ursäkta om jag råkar använda ett b230ft block istället.
Du är ursäktad.

Postat: lör aug 14, 2010 7:08 pm
av icklas
Dennis Öhman skrev:
ErikR skrev:Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
Felet med b234 är bulten på oljepumpen som vill gå av. och kamrems-ras som följd, Been there done that.. Och ändå var det en ny bult med loctite som gav sig.. Verkar vara pumpen som inte gillar varv på dom.. Sen skulle nog jag personligen kört med 16v kolvarna och bara fräst dom 1mm rakt av.. Urtagen e kvar och kompen hamnar på ca 9,2:1..
Håller med dennis här! 16v kolvarna räcker gott å väll till din önskade effekt!.

Postat: lör aug 14, 2010 9:40 pm
av jkapano
Stener skrev:Kamrem ifrån:

Opel Combo D 1.6
1984-1989

Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984

Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988

Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89

Den har 147 runda kuggar och den är 24mm bred

Dayco - 147 SP 240 ,ISORAN, 147 RP 240 94240

Spännrulle:

Från golf diesel (golfmk1&mk2)
Den ser likadan ut som pentarullen.

Ta ett B234 kamdrev och sätt på mellanaxel / aggregataxeln på b230 blocket, Sen måste du ha rundkuggat vevaxeldrev också.
sorry my swedish is bad, but after you get the belt and tensioner what else do you need to do to run this timing belt setup?

Postat: sön aug 15, 2010 1:00 pm
av Stener
You need to get a vernier pulley from B234 to add to the shaft on the B230 engine that runs the oilpump.

And on the crankshaft gear you need one with rounded edges, Since B234 has rounded edges on it's vernier pullies.