740 16v turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

740 16v turbo

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Tjena.

Har länge funderat på att bygga en 16v turbo. Men då har jag inte haft ekonomi eller grejer för att kunna fixa ett sånt bygge. Men nu har jag en b234f motor och en b230ft motor. Och har även köpt en avgasfläns.

Bild

Och detta är bilen som fick sätta livet till. :thumbright:

Bild

Lite slaktbilder. :hihi:

Bild

Bild

Bild

Och bilen som motorn ska sitta i. :hey:

Bild

Så detta bygge kommer att ske under vintern. Och jag hoppas på mycket idéer och svar på lite kommande frågor.

Mvh: Jonas
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Jag har kört fast. Har någon en idé om vad jag ska göra åt kolvarna? vill inte köra med kopparpackning.
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Inlägg av Grooverhound »

Rebel_til_i_die skrev:Jag har kört fast. Har någon en idé om vad jag ska göra åt kolvarna? vill inte köra med kopparpackning.
svarva dom 2mm i gropen.
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Tackar Tackar :D . får lämmna in dem på svarvning då :thumbright:
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Målet är stabila 300hk
Receptet som det ser ut just nu med nuvarande budget:
  • -Orginal B230ft block med nya lager
    -Eventuelt h-profil stakar annars orginal med nya kolvbult
    -Orginalkolvar nedsvarvade
    -B234F topp med orginal kammar möjligen till putsad något
    -B230ft spridare tills jag hittar något bättre :hey:
    -Turbon KKK K24 Audi S4 orginal
    -Hemma pulat grenrör
    -V.A.G COP spolar
    -Mega Squirt med sekventiell tändning
    -Waste Gate Audi S4 tror den duger :hihi:
    -Intercooler blir en stor orginal volvo
    -Koppling blir en 850GLT lamell med m47 tryckplatta och m90 urtrampningslager
    -Växellåda en skruttig M90 jag har på lager
    -Bakaxel 1031 orginal volvo 1991
    -Soppapump 960 högtryckspump eller något annat

Kommer snart bilder. Over and Out :headbang:
Senast redigerad av Rebel_til_i_die den ons dec 02, 2009 11:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Satsa på en topp monterad fördelare med Hall och ett msd6+blasterspole de är nog betydligt lättare o få till..Varför inte bara flytta över 16V kolvarna på FT stakarna ? Jag har gjort misstaget o trimmat lite men de är alltid kopplingen som Aldrig orkar med o slirar vilket gör man tappar sugen..Lägg pengar på sånt från början istället med en redig tryckplatta istället för H-profilare sålänge t.ex :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

bara en fråga, varför svarva i gropen när det är ute på sidorna dom det tar i? :roll:

bredda istället gropen och spara bara 2mm längt ut så ska det väll funka.

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Tackar för snabba svar. Känns faktiskt som kopplingen ligger ganska långt fram i tiden men slirar det och jag inte kan fixa det så blir det en automat. Tack för tipset med MS. humm Låter ganska rätt att man ska göra gropen i kolven större eller svarva bort den helt :hihi: får prova mig fram rätt svar kommer att läggas upp på detta forum. Jag har hört att orginal 16v kolvar är klena.
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Simon-I
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02 pm

Inlägg av Simon-I »

16v kolvar hänger med länge om man inte får spikningar o sånt som tar död. bromsat 507whp på 2bar förut o det funkade för mkt tukt.=) o då var det inte nya kolvar som användes heller.
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Lesen över att jag inte har varigt inne på ett tag. Får kompensera er omgående med lite bilder.
Bild

Spam lådan
Bild

kolvarna som ska fräsas.
Bild

Tänker inte använda dessa stakar. Men det är nog bra att spara dem.
Bild

Testar en gammal sprucken topp. Skitigt motor men det är bara för tillfället.
Bild

Någon idé om kam rem för b234f är lite lång har jag upptäckt.
Är igång igen. :D
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kamrem ifrån:

Opel Combo D 1.6
1984-1989

Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984

Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988

Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89

Den har 147 runda kuggar och den är 24mm bred

Dayco - 147 SP 240 ,ISORAN, 147 RP 240 94240

Spännrulle:

Från golf diesel (golfmk1&mk2)
Den ser likadan ut som pentarullen.

Ta ett B234 kamdrev och sätt på mellanaxel / aggregataxeln på b230 blocket, Sen måste du ha rundkuggat vevaxeldrev också.
Chevelle SS -65
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

Tackar tackar Stener . :banana: Första motor bygget så det kommer nog fler frågor.
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Rebel_til_i_die
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:17 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rebel_til_i_die »

ErikR
Jo jag vet om B234 alternativet.
Men detta gör jag för att testa.
Ursäkta om jag råkar använda ett b230ft block istället.
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ErikR skrev:Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
Felet med b234 är bulten på oljepumpen som vill gå av. och kamrems-ras som följd, Been there done that.. Och ändå var det en ny bult med loctite som gav sig.. Verkar vara pumpen som inte gillar varv på dom.. Sen skulle nog jag personligen kört med 16v kolvarna och bara fräst dom 1mm rakt av.. Urtagen e kvar och kompen hamnar på ca 9,2:1..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar