Sida 2 av 40
Tips på verktyg
Postat: tor nov 12, 2009 10:59 pm
av Mattias Jonsson
Laga rost, Yes!
Postat: mån nov 16, 2009 10:19 pm
av Mattias Jonsson
Efter 1 månads skrapande av underredsmassa och färg känns det som julafton att börja laga den lilla rost som finns på karossen. Jag kommer lägga upp lite bilder på arbetet. Har börjat undersöka hur man bäst går tillväga med störtburen. Finess får fina rekommendationer, så det blir att köpa av dom, tror jag.
Postat: tis nov 17, 2009 12:12 pm
av j björk
Nu vet jag ju vem du är också, du får ju säga att du har en tråd här
Ska se om jag kan skriva ihop lite om a4 årsmodeller sedan.
Postat: tis nov 17, 2009 11:30 pm
av Mattias Jonsson
- Hehe. Jag vill inte vara för framfusig
. Det skulle vara mycket värt med information om lämplig donatorbil, årsmodell osv. All information är till hjälp.
Quattro funkar ju inte, det skulle bli som kraftuttaget på en traktor där bak, eftersom växellådan hamnar längst bak i min bil 
Postat: ons nov 18, 2009 5:55 am
av readytorace
haha fick en bild i mitt huvud en renault med grövre traktor bakhjul kanske ifrån nån gammal åkgräsklippare.med svansmotor och ett kraftuttag som du säger bak sen nån liten hemma gjord dyngspridare eller huggarvagn vore bra fränt bygge. blir nog fränt ditt bygge också mvh morgan
Postat: lör nov 21, 2009 10:57 pm
av Mattias Jonsson
snart är hö sida färdig med rostlagning, ska försöka bjuda på lite bilder imorgon kväll.
Postat: tis nov 24, 2009 9:32 pm
av j björk
Hur gick det med bilderna?
Blev ingen text om motorer, stöldskydd etc. blev ju personligen istället..
Postat: tis nov 24, 2009 9:39 pm
av Mattias Jonsson
bilder kommer imorgon, har hänt en hel del faktiskt. Snart läge att konsultera SFRO igen. Det blir ju lite lättare att ha en diskussion med dom när man har bilder som visar hur man tänkt sig underverket.

Postat: ons nov 25, 2009 11:15 pm
av Mattias Jonsson
...
Postat: ons nov 25, 2009 11:21 pm
av Mattias Jonsson
...
Tyck till !
Postat: ons nov 25, 2009 11:33 pm
av Mattias Jonsson
Nu vill jag ha lite synpunkter på det ni ser. ska jag montera motorbalken med bussningarna ?
Det borde väl räcka med motorkuddarna( för dom har jag tänkt att använda).
Tips och idéer för att hitta rätt höjd för motorpaketet ?
Störtburen är tänkt att ansluta till bakre fjäderbenstornen och infästningarna för motorbalken om någon undrar.
Motorfästena kommer framför dom främsta bussningarna på motorbalken och breder ut sig rätt ordentligt åt sidorna. Det kan väl inte finnas nåt vits med här, jag bedömer att dom ser ut så för att ansluta till Audikarossen på ett vettigt sätt, eller ?
Motorn är ju liksom inte 1 meter bred över blocket
Infästningarna för motorbalken ska göras så att man kan sänka hela drivlinan och ta bort från bilen, om något går sönder. Just nu ser det ju faktiskt ut att vara möjligt.
Tacksam för synpunkter
Postat: ons nov 25, 2009 11:34 pm
av icklas
Blir ett häftigt bygge!, detta ska följas:)
Postat: tor nov 26, 2009 7:43 am
av therealpinto
Nyfiken fråga, vad är det för årsmodell på Audiprylarna? Det är så fina grejer med A-armar, "super strut"-lösning för spindellederna etc...
Bussningarna mellan subframe och kaross är ju för att isolera från NVH. Bryr man sig inte så mycket om att hålla ned vägljudet tycker jag att du kan skippa dem här, och montera balken stumt skruvad istället. I alla fall så länge du tänkt behålla gummikuddar mot motor/låda.
/Gustaf
Postat: tor nov 26, 2009 9:20 am
av j björk
Det är Audi A4 95- A6 98- och vw passat 98-
Hyfsat justerbara för en modern framvagn, justerbar höjd på p-ändarna
Alltså densamma som vw fick så mycket skit för, nu har de en vanlig mcperson istället..
Kul att det verkar passa så bra så här långt

Tänk bara på att org. justerar man camber genom att flytta balken i sidled.
(Man kan alltså inte justera totala cambern, utan bara utjämna mellan sidorna)
Postat: tor nov 26, 2009 1:53 pm
av Mattias Jonsson
Gustaf: som J.Björk skriver så är det audi A4 årsmodell 1995-97 som är intressant för mig. Vägljud...jag förutsätter att jag får skaffa peltor intercom till den här bilen, jag har inte för avsikt att skjutsa runt på onödig ljudisolering.
Vad säger regelverket om ljudnivån INNE i bilen förresten ?
Jonas: Jag ska tänka på det med camberjustering, men oavsett bussningar eller ej så ska motorbalken skruvas mot karossen, med viss möjlghet att förskjuta i sidled.
Jag har tänkt att sätta bilen i en 4-hjulsmätare när fästena slutligen svetsas fast. Finns det något annat sätt ?