ford v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Är det hål så skulle jag skaffa andra toppar.
Har det rostat hål på ett ställe så är det säkert dåligt på fler.

Det kan ju knappast vara omöjligt att få tag i användbara toppar till en så vanlig motor.
Jonas Bylund
Bild
tony
Forumsberoende

orginal

Inlägg av tony »

orginal kamdrivning brukar bil sliten.. har känt på 289 ,302 or som glappat skapligt... lätt å kolla ...men din motor va väl öppnad..
bulten
För mycket laddtryck

v8

Inlägg av bulten »

Hej! 289 är inte så vanlig, fanns bara mellan 1965-1967. dock kom 302 1968 och är JÄTTE vanlig. heter på 1980 och 1990 talet ford 5.0.
titta i lyftargallerier där står det oftast om det är en 289, sen kan du söka efter en nummerserie som börjar med en bokstav C = 60 talet D= 70 talet.mvh Bulten
Mikael Bengtsson
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

-Thomas- skrev:okej de låter bra :)

men nu upptäkte jag att det är rost hål i en kylkanal i ena toppen

är det normalt så denna motor?

och va gör man åt det? köper nya toppar?
Du har Pm.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Re: v8

Inlägg av JoBy »

bulten skrev:Hej! 289 är inte så vanlig, fanns bara mellan 1965-1967. dock kom 302 1968 och är JÄTTE vanlig. heter på 1980 och 1990 talet ford 5.0.
titta i lyftargallerier där står det oftast om det är en 289, sen kan du söka efter en nummerserie som börjar med en bokstav C = 60 talet D= 70 talet.mvh Bulten
Har inte 289 och 302 samma borr? Då passar väl 302 toppar?
Jonas Bylund
Bild
bulten
För mycket laddtryck

v8

Inlägg av bulten »

Hej! Det stämmer,topparna passar. Det som skiljer är slaget 289=2,87 tum(om jag inte minns fel) 302= 3.0 tum allt passar att flytta över, men tänk på att stakarna har olika längd. mvh Bulten
Mikael Bengtsson
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, om man har en 289 med trasiga toppar så är det alltså bara att skruva dit toppar från en 302 istället. Man bör ju kolla så att kompet blir rätt om förbränningsrummen är olika stora.
Jonas Bylund
Bild
THE SHOP
För mycket laddtryck

Inlägg av THE SHOP »

varför inte köpa en bra? om du inte ska ha massor med pulver, så köp en 5.0 från en van! gratis istort sätt.
-Thomas-
Lite mer laddtryck

Inlägg av -Thomas- »

tackar mycke för alla svar :)

ja jag ska försöka få tag i ett par "nya" toppar

det är ingen som har ett par som bara ligger o skräpar för en billig penning?
sidny
För mycket laddtryck

Inlägg av sidny »

varför inte köpa en bra? om du inte ska ha massor med pulver, så köp en 5.0 från en van! gratis istort sätt.
förbränningrummen skiljer, 289 har 58cc och 302 har om jag minns rätt 64cc och 5.0 har gigantiska på dom flesta motorerna...

samt att -73? och upp har smogkanaler ovanför avgasportarna och en extra och vääldigt klumpig "styrning" i avgaskanal för att tillföra extra luft i porten...

så om du inte tänkte turbomata och porta ihjäl dig så skall du undvika smogtopparna

en annan sak som kanske är värt att tänka på är att din motor har väl varit båtmotor? och eftersom det är hål rostat i ena toppen så är säkerligen blocket ganska urråstat från insidan! behöver ju dock inte vara så utan mest bara som en tanke

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

sidny skrev:
förbränningrummen skiljer, 289 har 58cc och 302 har om jag minns rätt 64cc och 5.0 har gigantiska på dom flesta motorerna...

samt att -73? och upp har smogkanaler ovanför avgasportarna och en extra och vääldigt klumpig "styrning" i avgaskanal för att tillföra extra luft i porten...

så om du inte tänkte turbomata och porta ihjäl dig så skall du undvika smogtopparna

en annan sak som kanske är värt att tänka på är att din motor har väl varit båtmotor? och eftersom det är hål rostat i ena toppen så är säkerligen blocket ganska urråstat från insidan! behöver ju dock inte vara så utan mest bara som en tanke

mvh
Fast E7ET topparna från en Van är ju bättre än de gamla 289 topparna på många andra vis, speciellt om man tar bort knölen i avgasporten.

Detta tälle gillar jag http://www.carbdford.com/index.php
sidny
För mycket laddtryck

Inlägg av sidny »

Fast E7ET topparna från en Van är ju bättre än de gamla 289 topparna på många andra vis, speciellt om man tar bort knölen i avgasporten.

Detta tälle gillar jag http://www.carbdford.com/index.php
nu är jag inte riktigt säker på vilka toppar detta är... men dom borde väl ha stora förb-rum typ över 70cc? som sagt.. jag har inte riktigt koll på vilka nummer som hör vart... men opencahmber topparna har, om jag har förstått rätt bättre potensial till flöde pga förb-rummet? så om man kör med högkompskolvar är det väl bättre att utgå från.. eller om man bygger turbo :wink: men ang gjutningarna har jag en känsla av att ju tidigare gjutning ju bättre och tjockare material... jag kan ju ha fel men tidigare toppar som inte har härdade ventilsäten på avgas anser jag bättre att bygga från.. då pengarna gärna rinner iväg när det skall bytas säten och hela köret... och då är det ju smartare att köpa nya alutoppar för nästan samma pris

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
tony
Forumsberoende

jag köpte

Inlägg av tony »

jag köpte en ford bronco i sommras..för några tusen... :shock:

har faktiskt glömt vad jag gav för den...billigt va det..

http://www.youtube.com/watch?v=OGzSGca8pt4

... :lol: 1989 års modell i den sitter det en 5,7 liters motor...

den går..+ insprutning.. tänkte jag skulle peta ner den i en ford mustang jag har.. jädrans bra effekt å gång i en sån motor...

tycker ford 302..cheva 350.. är bland dom bästa gat motorer.
Användarvisningsbild
Force
Super Charged

Inlägg av Force »

Lite sen här.
289, 302 och 351 Windsor har alla samma 4 tums borr, det som skiljer är slaget som ju är 2.87 på 289, 3.0 på 302 och 3.50 på 351 Windsor, Windsormotorn har dessutom högre deck och bredare ramlager så insug och vevaxel mm passar inte, Windsorn har även annan tändföljd, kammen passar men man får flytta om lite tändkablar för att den ska gå.
Men du kan ta vilka toppar som helst från vilken Windsor motor (eller 90° V8 som Ford själva kallar motorfamiljen) som helst för dom passar, alltså kan du sätta 221, 260, 302 (5.0 liter) eller 351 Windsor (5.7 liter) toppar på en 289...det enda som inte funkar så bra är Boss 302 topparna då ju även insuget plus lite till måste ändras/bytas ut, men dom är ju lite svåra att hitta så det är nog inget alternativ...annars är dom andra bolt on och ska man köra orginal gjutjärn är väl 289 High Performance och 351 Windsor topparna före 1971 någonting man ska använda då dom tillhör dom bästa.
Men orkar man inte leta sånna så finns det massor med nya jättebra eftermarknadstoppar till denna motor.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
tony
Forumsberoende

hur

Inlägg av tony »

hur går det med v 8 byggena?... :lol:

själv så bygger jag en maskin med singel turbo..(gt 45)

80 mm billet spjäll.. plenum triggar den på veven å spridare.

Bild
Skriv svar