ford v8
v8
Hej! 289 är inte så vanlig, fanns bara mellan 1965-1967. dock kom 302 1968 och är JÄTTE vanlig. heter på 1980 och 1990 talet ford 5.0.
titta i lyftargallerier där står det oftast om det är en 289, sen kan du söka efter en nummerserie som börjar med en bokstav C = 60 talet D= 70 talet.mvh Bulten
titta i lyftargallerier där står det oftast om det är en 289, sen kan du söka efter en nummerserie som börjar med en bokstav C = 60 talet D= 70 talet.mvh Bulten
Mikael Bengtsson
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Du har Pm.-Thomas- skrev:okej de låter bra![]()
men nu upptäkte jag att det är rost hål i en kylkanal i ena toppen
är det normalt så denna motor?
och va gör man åt det? köper nya toppar?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: v8
Har inte 289 och 302 samma borr? Då passar väl 302 toppar?bulten skrev:Hej! 289 är inte så vanlig, fanns bara mellan 1965-1967. dock kom 302 1968 och är JÄTTE vanlig. heter på 1980 och 1990 talet ford 5.0.
titta i lyftargallerier där står det oftast om det är en 289, sen kan du söka efter en nummerserie som börjar med en bokstav C = 60 talet D= 70 talet.mvh Bulten
Jonas Bylund


v8
Hej! Det stämmer,topparna passar. Det som skiljer är slaget 289=2,87 tum(om jag inte minns fel) 302= 3.0 tum allt passar att flytta över, men tänk på att stakarna har olika längd. mvh Bulten
Mikael Bengtsson
förbränningrummen skiljer, 289 har 58cc och 302 har om jag minns rätt 64cc och 5.0 har gigantiska på dom flesta motorerna...varför inte köpa en bra? om du inte ska ha massor med pulver, så köp en 5.0 från en van! gratis istort sätt.
samt att -73? och upp har smogkanaler ovanför avgasportarna och en extra och vääldigt klumpig "styrning" i avgaskanal för att tillföra extra luft i porten...
så om du inte tänkte turbomata och porta ihjäl dig så skall du undvika smogtopparna
en annan sak som kanske är värt att tänka på är att din motor har väl varit båtmotor? och eftersom det är hål rostat i ena toppen så är säkerligen blocket ganska urråstat från insidan! behöver ju dock inte vara så utan mest bara som en tanke
mvh
sidney karlsson
Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
Fast E7ET topparna från en Van är ju bättre än de gamla 289 topparna på många andra vis, speciellt om man tar bort knölen i avgasporten.sidny skrev:förbränningrummen skiljer, 289 har 58cc och 302 har om jag minns rätt 64cc och 5.0 har gigantiska på dom flesta motorerna...varför inte köpa en bra? om du inte ska ha massor med pulver, så köp en 5.0 från en van! gratis istort sätt.
samt att -73? och upp har smogkanaler ovanför avgasportarna och en extra och vääldigt klumpig "styrning" i avgaskanal för att tillföra extra luft i porten...
så om du inte tänkte turbomata och porta ihjäl dig så skall du undvika smogtopparna
en annan sak som kanske är värt att tänka på är att din motor har väl varit båtmotor? och eftersom det är hål rostat i ena toppen så är säkerligen blocket ganska urråstat från insidan! behöver ju dock inte vara så utan mest bara som en tanke
mvh
Detta tälle gillar jag http://www.carbdford.com/index.php
nu är jag inte riktigt säker på vilka toppar detta är... men dom borde väl ha stora förb-rum typ över 70cc? som sagt.. jag har inte riktigt koll på vilka nummer som hör vart... men opencahmber topparna har, om jag har förstått rätt bättre potensial till flöde pga förb-rummet? så om man kör med högkompskolvar är det väl bättre att utgå från.. eller om man bygger turboFast E7ET topparna från en Van är ju bättre än de gamla 289 topparna på många andra vis, speciellt om man tar bort knölen i avgasporten.
Detta tälle gillar jag http://www.carbdford.com/index.php

mvh
sidney karlsson
Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
jag köpte
jag köpte en ford bronco i sommras..för några tusen... 
har faktiskt glömt vad jag gav för den...billigt va det..
http://www.youtube.com/watch?v=OGzSGca8pt4
...
1989 års modell i den sitter det en 5,7 liters motor...
den går..+ insprutning.. tänkte jag skulle peta ner den i en ford mustang jag har.. jädrans bra effekt å gång i en sån motor...
tycker ford 302..cheva 350.. är bland dom bästa gat motorer.

har faktiskt glömt vad jag gav för den...billigt va det..
http://www.youtube.com/watch?v=OGzSGca8pt4
...

den går..+ insprutning.. tänkte jag skulle peta ner den i en ford mustang jag har.. jädrans bra effekt å gång i en sån motor...
tycker ford 302..cheva 350.. är bland dom bästa gat motorer.
Lite sen här.
289, 302 och 351 Windsor har alla samma 4 tums borr, det som skiljer är slaget som ju är 2.87 på 289, 3.0 på 302 och 3.50 på 351 Windsor, Windsormotorn har dessutom högre deck och bredare ramlager så insug och vevaxel mm passar inte, Windsorn har även annan tändföljd, kammen passar men man får flytta om lite tändkablar för att den ska gå.
Men du kan ta vilka toppar som helst från vilken Windsor motor (eller 90° V8 som Ford själva kallar motorfamiljen) som helst för dom passar, alltså kan du sätta 221, 260, 302 (5.0 liter) eller 351 Windsor (5.7 liter) toppar på en 289...det enda som inte funkar så bra är Boss 302 topparna då ju även insuget plus lite till måste ändras/bytas ut, men dom är ju lite svåra att hitta så det är nog inget alternativ...annars är dom andra bolt on och ska man köra orginal gjutjärn är väl 289 High Performance och 351 Windsor topparna före 1971 någonting man ska använda då dom tillhör dom bästa.
Men orkar man inte leta sånna så finns det massor med nya jättebra eftermarknadstoppar till denna motor.
289, 302 och 351 Windsor har alla samma 4 tums borr, det som skiljer är slaget som ju är 2.87 på 289, 3.0 på 302 och 3.50 på 351 Windsor, Windsormotorn har dessutom högre deck och bredare ramlager så insug och vevaxel mm passar inte, Windsorn har även annan tändföljd, kammen passar men man får flytta om lite tändkablar för att den ska gå.
Men du kan ta vilka toppar som helst från vilken Windsor motor (eller 90° V8 som Ford själva kallar motorfamiljen) som helst för dom passar, alltså kan du sätta 221, 260, 302 (5.0 liter) eller 351 Windsor (5.7 liter) toppar på en 289...det enda som inte funkar så bra är Boss 302 topparna då ju även insuget plus lite till måste ändras/bytas ut, men dom är ju lite svåra att hitta så det är nog inget alternativ...annars är dom andra bolt on och ska man köra orginal gjutjärn är väl 289 High Performance och 351 Windsor topparna före 1971 någonting man ska använda då dom tillhör dom bästa.
Men orkar man inte leta sånna så finns det massor med nya jättebra eftermarknadstoppar till denna motor.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!