Sida 2 av 3

Postat: tis dec 08, 2009 10:14 am
av The
Nej de tål inte så jättmycket.

Sen gäller det att inte lägga i od:n vid för låga hastigheter, för då får man problem med att den har för lågt oljetryck och kan börja slira.

Postat: tis dec 08, 2009 9:51 pm
av karlsson_6
Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter

Postat: tis dec 08, 2009 9:56 pm
av liljensöe
karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
häftigt att det gjorde så mycket på både varv o bränsleförbrukning...
siffrorna glädjer mig!!

Postat: tis dec 08, 2009 11:50 pm
av The
karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.

Postat: ons dec 09, 2009 12:02 am
av Brandt
The skrev:
karlsson_6 skrev:Jag kan ligga i 70 km/h utan problem jämn gas

Kopplade in varvräknaren idag vid 120km/h skiljer det 1000 varv mellan 5:an och 6:an. Vid 90 km/h skiljer det 800 varv

Har även kört den på 0.68 liter milen, är riktigt nöjd med tanke på hur jag kör

Körde 19 mil fick i 13 liter
Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??

Postat: ons dec 09, 2009 12:25 am
av JoBy
Brandt skrev:
The skrev: Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??
1000/120=8,3333
800/90=8,8888

Det skiljer lite men varken hastighetsmätare eller varvräknare är väl speciellt exakta. Med endast 2 km och 30 varv felavläsning så blir det fel åt andra hållet:

1020/118=8,64
780/92=8,47

Postat: ons dec 09, 2009 9:44 am
av The
Brandt skrev:
The skrev: Någonting är fel med den avläsningen.

Eftersom det inte är en automatlåda med slirande konverter så bör väl varvtalsskillnaden mellan växlarna vara konstant.
Beror väl helt på utväxlingen??
Nej..
Värdet för utväxlingen är konstant och grafen har samma lutning oavsett om du ligger på 1000 eller 10000 rpm altså bör följdaktligen skillnaden mellan växlarna vara konstant oavsett varvtal.

På bilar anger man "alltid" hastigheten på växlarna vid 1000rpm.

Hur löste du/ni sammankopplingen av 47:an till överväxeln? På alla andra M4xOD-lådor är det ju en helt annan huvudaxel.

Postat: ons dec 09, 2009 12:08 pm
av Sleeper_86
blir väl olika stigningar på graferna, beronde vilekn växel man har? och ist så blir ju skillnaden "progesiv" ligger bilder på första sidan emd axeln mm..

Postat: ons dec 09, 2009 8:47 pm
av karlsson_6
The skrev:Nej..
Värdet för utväxlingen är konstant och grafen har samma lutning oavsett om du ligger på 1000 eller 10000 rpm altså bör följdaktligen skillnaden mellan växlarna vara konstant oavsett varvtal.

På bilar anger man "alltid" hastigheten på växlarna vid 1000rpm.

Hur löste du/ni sammankopplingen av 47:an till överväxeln? På alla andra M4xOD-lådor är det ju en helt annan huvudaxel.
Jag vill säga att hastigheten spelar roll, vet att min andra 740 bensinare att det var skillnad mellan 50 och 90 km/h.

men jag är ingen bil Ingenjör så vad vet jag. enligt varvräknaren så var det skillnad jag säger inte vad som är rätt

Postat: tor dec 10, 2009 10:26 am
av JoBy
Självklart blir skillnaden i varvtal dubbelt så stor om man kör med dubbla hastigheten.

Postat: lör dec 12, 2009 11:34 am
av sqrewdriver
Sleeper_86 skrev:blir väl olika stigningar på graferna, beronde vilekn växel man har? och ist så blir ju skillnaden "progesiv" ligger bilder på första sidan emd axeln mm..
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..

Postat: lör dec 12, 2009 11:45 am
av The
JoBy skrev:Självklart blir skillnaden i varvtal dubbelt så stor om man kör med dubbla hastigheten.
Helt rätt. Man ska inte fundera över saker som kräver faktisk tankeverksamhet när man jobbat natt.. :roll:

Postat: lör dec 12, 2009 12:05 pm
av Sleeper_86
sqrewdriver skrev:
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..
vadfasen.. var det inte i denna tråden jag såg det lr :scratch:

vet att jag sett en bild på hur de var gjort..

nersvarvad medbringare på m47 lådan, för att rymmas i huset. avsvarvad axel från m46 lådan med svetsad medbringare på bultad ihop med medbringaren på M47...

Postat: lör dec 12, 2009 12:07 pm
av caterpillar
:arrow: va litt 8) det der. er jo en reservløsning: du bruker 2lådor, som på epatraktorn; men den bakre lådan vender en slik att INNgående axel blir utgående( må ha en oplagring der, med tætning) så har en 7tr låda :lol:

Postat: lör dec 12, 2009 12:22 pm
av karlsson_6
Sleeper_86 skrev:
sqrewdriver skrev:
Såvitt jag ser så är den enda axeln man ser kardan..

Lite nyfiken på utgåede axel på m47:an.....
hur den är förlängd, moddad etc, etc..
vadfasen.. var det inte i denna tråden jag såg det lr :scratch:

vet att jag sett en bild på hur de var gjort..

nersvarvad medbringare på m47 lådan, för att rymmas i huset. avsvarvad axel från m46 lådan med svetsad medbringare på bultad ihop med medbringaren på M47...
Precis så är den ihopsatt hade bilder här men det strulade till sig på photobucket. ska försöka få upp dom igen