robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Välkommen Robin!

Jag inspekterade bygget förra sommaren, eller var det denna (?)

Och jag kan konstatera att det är nog Sveriges i särklass mest väbyggda E30.

Ser fram emot en åktur då jag har vägarna förbi :twisted:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Norbäck skrev:
j björk skrev:Var det inte du som skulle ha sekventionellt spakställ till tko:n också?
Jag som håller på lite med dom där prylarna.

Men har vart mkt annat ett tag nu, men ska ta tag å fixa klart spakstället i vår/sommar. Är bara några smågrejer kvar att tillverka, allt är ritat och klart rent mekaniskt iaf.

Robbz: Hittat en skitfin ny turbo åt dig nu :P Med det senaste :) Så hejda dig från att åka och mappa innan du vet om du ska byta eller inte ;)
jag kan vara intresserad av ett sånt spakställ om du får iordning på det

Lycka ill med bilen
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

"Jocke mellberg från forna VM performance"? Finns inte Vm längre? Om inte vart huserar iså fall jocke?

Trevligt bygge!

Mvh
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

volvobrage skrev:det innsuget der bør du ikkje ha i bilen...før det hører heime på kunstmuseum

heilt uturulig bra arbeid du gjer!!!!
hehe tack för den komplimangen :wink:

daniel_635: tack, och gott nytt år själv!

Ferken: tack!!

roggah: hehe ja den går ruskigt bra redan nu, och man skulle gärna nöja sig nu. men vi har bestämt oss för att bottna turbon iallafall. sen byter vi ut den till en värre 2010 :hihi: ...
-ska be madtech johan att maila över allt från bromsningen, kommer inte ihåg hur mycket tändning jocke fick gå på med.....23 grader var det på bensinen har jag för mig, och 739hk på hjulen, det är kul :thumbright:

peppe: tack så mkt peppe, japp det är den här bilen som du stog och kika på i garaget! kommer du ner i sommar så ska vi dra en rejäl tur, det lovar jag!

primer: det går säkert bra, nobbe kommer nog lämna ut delarna på legotillverkning när den är bevisad att den funkar. så dra ett pm till honom.

wuffee: jocke jobbar inte längre kvar på wm.....och det gör knappt några andra heller vad jag hört. det började som ett ägarbyte på företaget, resten är en lång historia.
-men jocke tar sig an bilar fortfarande, som med min bil så har han kuskat från västerås för att hjälpa till med mappningen i pbz:as bänk. ruskigt shysst av både jocke och pbz!

jag ska lägga upp bilder på lite av varje imorrn, kanske kan vara kul att se lite bilder på toppen och lite andra grejer.

/gott nytt år på er allihopa!
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Inlägg av magnaten »

jahapp...så det är här man får följa bygget hädanefter :)
kör 5-axligt
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Har du några bromspapper på den senaste effekten?

/ Mvh
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ok skulle va intressant att veta :)

Åker också lågt komp 8,0:1 men en s14 maskin.
Jag gick upp från 24 till 30gr tändning vid samma tryck när jag bytte till e85 från v-power i och för sig bytte ja turbo samtidigt från en GT40R till en S474 så det är ju inte en exakt jämförelse.

Gott mos :twisted: 739 på hjulen är mer än man behöver till allt utom dragrace :P
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Riktigt fint det hära.

Jag lånar en bild med turbo och kollektor lite till en annan tråd. Har en liten fundering och denna bilden visar så tydligt det jag funderar på... tack för lånet :thumbright:
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

magnaten skrev:jahapp...så det är här man får följa bygget hädanefter :)
stämmer :thumbright:

pitbull: tvivlar du på mig? :wink: , kurvan ligger på jobbet. var ju tvungen att dra en STOR kopia av det, men har ett snapshot här!
Bild
Bild

roggah: ok, intressant det där med tändningen! ska be johan maila över all fakta under helgen!
-jo mer krut behövs inte egentligen i en sån här lätt bil med relativt dåligt chassi...men vafan.... 8)

dundersmurfen: hehe de e ok!

för dom som inte vet vad som hände under bromsningen:

rev ner lådan från motorn....såg ok ut till en början..
Bild
Bild
lagret var shysst, vi trodde det var boven till en början...
Bild
vid en närmare titt så såg jag lagret låg löst mellan veven och innersta lamellen+att 2 mm var nernött av splinesen på den lamellen :(
Bild
Bild
alltså så av en slump så har jag glömt bort eller helt utav missat att mäta axellängen :doh:
-nobbe var snabbare än blixten att svarva fram en cylindrisk passbit så vi kunde börja en jigg för kapning av sprängkåpa :hihi:
Bild
Bild
färdig...
Bild
så här såg det ut innan den fick smaka på fräsen....
Bild
ilpo gumse riggar upp i fräsen....
Bild
avverkar lite...
Bild
sen var det bara av att sätta sig och svetsa, 2 par tegera vantar fick sätta livhanken till :thumbright:
Bild
Bild
sen var det tillbaks till ilpo gumse som fick plana av den och blästra skapelsen inför lackering. tot 4 tiondelar tog vi av.
Bild
målad och fin, och luktar gott också 8)
Bild
allt är återigen imonterat och klart...
Bild
Bild
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Robbz, jag vet att det var den bilen, men inte om det var nu i sommras eller förra, bara för att klargöra att jag har inte blivit helt knäpp ännu.

Hoppas på mer bromsningar iaf ;)
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Fan, det är bra med effekt på så lågt ladd. Grattis Robbz. =)

Men du ska väl inte ladda vidare? Är det inte bättre att han en skottsäker maskin? :thumbright:

/ Mvh
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Mycket tufft bygge. Har sneglat på insuget innan och det är ju helt underbart i sin enkelhet. Betydligt mycket kaxigare än de vanliga "platta trattarna" med spjället/inloppet framme vid vänster lykta.

:thumbright:
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

peppe skrev:Robbz, jag vet att det var den bilen, men inte om det var nu i sommras eller förra, bara för att klargöra att jag har inte blivit helt knäpp ännu.

Hoppas på mer bromsningar iaf ;)
ok, det var förra sommaren ni var förbi, du och farsan din.
-tror ni var på väg till norrtälje då(?)

pitbull: tack, ja vi vart faktist förvånade att det vart så här mycket pulver på så pass lågt laddtryck, och dessutom när vi har kompsänkt den för att kunna ladda 2.5-3bar.
-vi tänker ladda vidare, enbart för att se hur långt turbon räcker. men det kommer ju bli en skryteffekt som man aldrig kommer kunna köra med.
-jag kommer nog köra på 1.2-1.3bar sen tror jag, jag hade 625hk på hjulen då, på vanlig bensin dessutom. så det känns som en skaplig effekt att åka på då bilen är så lätt.

torpis: tack så mkt, jo kan hålla med om att utformningen är bättre på det här insuget än dom andra "limpformade" som är enbart byggda i en kammare. jag har en kille som har ritat upp mitt insug i skolan via cad, och jämfört flödet på tex ett ppf insug (limpmodell), flödesmässigt skiljde det knappt nåt, men fördelningsmässigt över alla insugsrör så var det enorm skillnad till fördel av mitt insug.
-känns som det är viktigare då man åker på höga övertryck och inte har möjlighet till att mäta separata avgastemperaturer.

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

den här man ju läst lite om förut på ppf..
riktigt fint bygge.. :thumbright: kul att se vart ni hamnar med effekten.. hoppas det flyter på.
hur känns motorn annars så lågkompad på lägre varv? är den helt död eller orkar han tuffa på ordentligt tills han får ladd endå?
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

lord_nordkvist skrev:den här man ju läst lite om förut på ppf..
riktigt fint bygge.. :thumbright: kul att se vart ni hamnar med effekten.. hoppas det flyter på.
hur känns motorn annars så lågkompad på lägre varv? är den helt död eller orkar han tuffa på ordentligt tills han får ladd endå?
tack!

den är riktigt stark trots lågt komp och E-85. förvånadsvärt stark faktist.
som bromspappret visar här så är det 230Nm på hjulen vid 2500r/pm då det inte är något märkbart ladd.
-en E34 M5 3.8 har 300Nm i motorn vid 2500r/pm, mao så är den inte slö 8)
Bild
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Skriv svar