Sida 2 av 2
Postat: tis jun 22, 2010 1:47 am
av Emyl
jag kör nu w126 med 300d stjärnkolvare från -83 med stt turbokit (utan intercooler) laddar ca 0,7 samt uppställd pump precis till att tomgången börjar skena.. den känns då stabil motormässigt
Postat: fre nov 26, 2010 12:44 am
av Nizzeeh
tackar för svaren! Men det är ingen som vet av nåt turbokitt till 300d`? Iaf grenrör!
Postat: ons dec 01, 2010 2:26 am
av Turbovissel
I min w123 300d så laddar ja då på 1.5bar och max uppställd pump och den har då hålligt hela sommaren med konstant full gas

300d
Postat: ons dec 01, 2010 6:12 pm
av Rapid
om det är 5 cyl så passar 290td grenrör
jag har ett ligandes med en gt20 turbo klarar 150-170hk med uppstäld pump
Har monterat några sådanna på om602 motorn (2.9d) dessa sitter i Ssangyong musso och det funkar perfekt
hör av dig om intresse finnes
Andreas
Re: 300d
Postat: ons dec 01, 2010 7:09 pm
av Kjell Niklasson
Rapid skrev:om det är 5 cyl så passar 290td grenrör
jag har ett ligandes med en gt20 turbo klarar 150-170hk med uppstäld pump
Har monterat några sådanna på om602 motorn (2.9d) dessa sitter i Ssangyong musso och det funkar perfekt
hör av dig om intresse finnes
Andreas
Passar inte. 5-cyldring 300D är den "gamla" motorn (OM617). Har inte mycket gemensamt med dom nya (OM601-603).
Re: 300d
Postat: tor dec 02, 2010 12:52 am
av JohnE
Rapid skrev:om det är 5 cyl så passar 290td grenrör
jag har ett ligandes med en gt20 turbo klarar 150-170hk med uppstäld pump
Har monterat några sådanna på om602 motorn (2.9d) dessa sitter i Ssangyong musso och det funkar perfekt
hör av dig om intresse finnes
Andreas
Eftersom du har skrivat lite på Ssangyong musso-motorn, är det en äkta MB-tillverkad motor, eller är det en licenstillverkad?
Men, som Kjell säger, 5cyl 602 och 5cyl 617 delar inte samma grenrör.
300
Postat: tor dec 02, 2010 6:46 pm
av Rapid
okej!
trodde faktiskt att om602&om617 delade samma grenrör
men det var ju bra att ni rättade till detta misstag.
Ssangyong hadde både mb tillverkade om602 och egentillverkade om602
jag har tittat igenom båda motorerna och konstaterat att den tysk tillverkade tål mer trimmning (större turbo ombyggd pump) än den korea tillverkade om602 bla drevet till diesel pumpen har inga lås skruvar¨och mycket tunnare matrial vevstakarna något klenare + en massa andra små saker men org är korea motorn mycket snålare och starkare fast det bara skiljer 2hk 96 mot 98hk
andreas
Re: 300
Postat: tor dec 02, 2010 8:25 pm
av JohnE
Rapid skrev:
Ssangyong hadde både mb tillverkade om602 och egentillverkade om602
jag har tittat igenom båda motorerna och konstaterat att den tysk tillverkade tål mer trimmning (större turbo ombyggd pump) än den korea tillverkade om602 bla drevet till diesel pumpen har inga lås skruvar¨och mycket tunnare matrial vevstakarna något klenare + en massa andra små saker men org är korea motorn mycket snålare och starkare fast det bara skiljer 2hk 96 mot 98hk
andreas
Tack för ett utförligt svar! Kan man se skillnad på MB-motorn och den egentillverkade 602-motorn utan att skruva isär den?
Frågar pga framtida reservdelsbehov

Postat: fre dec 03, 2010 12:02 pm
av Nizzeeh
så grenröret ni prata om passar inte? Det var ju synd som fan.. Ingen annan som har ett grenrör?

300
Postat: fre dec 03, 2010 4:14 pm
av Rapid
det står Ssangyong på ventilkåpan och på dieselpumpen
andreas
Postat: tor dec 16, 2010 2:13 pm
av Thorsella
jag har en stjärnkolvare 5cyl 3liter till salu om någon är intresserad
sitter ett stt kitt på och en nyrenoverad pump
har gått ca 5000 mil sen renovering och stt kittet kom på
sitter automat låda på men svänghjul och koppling finns för manuel
Postat: sön dec 26, 2010 11:51 am
av flobb
ja denna 5 cyl diesel motor, ladda allt va pumpen orkar med å kör, motorn kan du nästan inte knäcka bara du har tillräckligt med olja å håller koll på div temperaturer.