
Gammal 5 cylindrig mb 300d
Gammal 5 cylindrig mb 300d
Tja, jag undrar om det är nån som vet om en original 300d (den gamla 5 cylindriga som sitter i 123: or) håller att turbokonverteras? Vissa säger att de inte tål mer än 0.2 bar laddtryck ! Dom säger också att man måste ha oljekylda kolvar ?! Vilket inte en vanlig 300d har ? Tacksam för svar 

Mb w126 -85 300d
Re: Gammal 5 cylindrig mb 300d
Den motorn kan stå pall för mycket. Allt är ju en fråga om hur mycket tid och pengar man vill lägga ner på den..Nizzeeh skrev:Tja, jag undrar om det är nån som vet om en original 300d (den gamla 5 cylindriga som sitter i 123: or) håller att turbokonverteras? Vissa säger att de inte tål mer än 0.2 bar laddtryck ! Dom säger också att man måste ha oljekylda kolvar ?! Vilket inte en vanlig 300d har ? Tacksam för svar
Ryktas om snuskigt snuskigt med effekt i just den här bilen: Länk
Hur mycket det är i verkligheten vet jag inte, men förmodligen gott och väl över 450hk.
John Edvardsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Nog håller dom jag har en 300 turbo intercooler som jag har som isbil och laddar 1,5bar, accar ifrån en voc:are och dom har väll kring 160hk och är mycket lättare. De problem jag har är att oljan blir så varm så den tappar oljetrycket och läcker som en sil, men de beror nog mycket på att jag har ett oljefilterhus från en 240d och dom har ingen oljekylare!
så nog håller de ett tag i alla fall, men allt beror ju på hur mycket man gasar. Utan intercooler är de inte nån idé att ladda mer än 1bar för då pumpar de bara varmluft men de beror ju mycket på mycket på vad man har för turbo också
Edit: kan tillägga att de är en stärnkolvare UTAN oljekylda kolvar men de är ju alltid en fördel att kyldakolvar
så nog håller de ett tag i alla fall, men allt beror ju på hur mycket man gasar. Utan intercooler är de inte nån idé att ladda mer än 1bar för då pumpar de bara varmluft men de beror ju mycket på mycket på vad man har för turbo också
Edit: kan tillägga att de är en stärnkolvare UTAN oljekylda kolvar men de är ju alltid en fördel att kyldakolvar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Inte helt 100%-ig metod.... tillverkades nämligen stjärnkolvare fram till juli 1980 med stora stift..axL_ skrev:lättast är de att se på glödstiften. om de är den äldre motorn så är de stora glödstift som tar en evighet att glöda, och en de nyare så är de mindre skallar på stiften och dom går lite fortare att glöda klart
den 5 cylindriga 300 motorn som sitter i w123 är ABSOLUT den slitstarkastevargen när det gäller diesel bilar enligt mig iaf...vi hade en sådan som hade gåt 120tusen mil när den hade rullar 148tusen mil så gick den sönder skickade till skroten..de kallar jag slitstark!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.