Gammal 5 cylindrig mb 300d

En plats för olje-brännare!
Nizzeeh
För lite laddtryck

Gammal 5 cylindrig mb 300d

Inlägg av Nizzeeh »

Tja, jag undrar om det är nån som vet om en original 300d (den gamla 5 cylindriga som sitter i 123: or) håller att turbokonverteras? Vissa säger att de inte tål mer än 0.2 bar laddtryck ! Dom säger också att man måste ha oljekylda kolvar ?! Vilket inte en vanlig 300d har ? Tacksam för svar :)
Mb w126 -85 300d
JohnE
För mycket laddtryck

Re: Gammal 5 cylindrig mb 300d

Inlägg av JohnE »

Nizzeeh skrev:Tja, jag undrar om det är nån som vet om en original 300d (den gamla 5 cylindriga som sitter i 123: or) håller att turbokonverteras? Vissa säger att de inte tål mer än 0.2 bar laddtryck ! Dom säger också att man måste ha oljekylda kolvar ?! Vilket inte en vanlig 300d har ? Tacksam för svar :)
Den motorn kan stå pall för mycket. Allt är ju en fråga om hur mycket tid och pengar man vill lägga ner på den..
Ryktas om snuskigt snuskigt med effekt i just den här bilen: Länk
Hur mycket det är i verkligheten vet jag inte, men förmodligen gott och väl över 450hk.
John Edvardsson
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: det er vel inte så bra å turbokonvertere en gammel trodtjenare som har 300000 km på nakken... da holder det inte ihop... renover først, sen trimma lite.. :thumbright: :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
A.Jönsson
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Jönsson »

Dieselmeken donade med en pump till en OM617 monterad i en Landrover.
10mm element , bra ryt i maskin.

Han kan säkert berätta mer.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Nog håller dom jag har en 300 turbo intercooler som jag har som isbil och laddar 1,5bar, accar ifrån en voc:are och dom har väll kring 160hk och är mycket lättare. De problem jag har är att oljan blir så varm så den tappar oljetrycket och läcker som en sil, men de beror nog mycket på att jag har ett oljefilterhus från en 240d och dom har ingen oljekylare!

så nog håller de ett tag i alla fall, men allt beror ju på hur mycket man gasar. Utan intercooler är de inte nån idé att ladda mer än 1bar för då pumpar de bara varmluft men de beror ju mycket på mycket på vad man har för turbo också

Edit: kan tillägga att de är en stärnkolvare UTAN oljekylda kolvar men de är ju alltid en fördel att kyldakolvar
Nizzeeh
För lite laddtryck

Inlägg av Nizzeeh »

Tack för alla svaren ! :D Blir nog turbo i 126:an då.. Inte för att jag hade tänkt bygga en värsting, men går lite väl slött med original 300d på 1800kg lr vad den nu väger :) Så en liten turbo borde nog fixa problemet ! haha
Mb w126 -85 300d
Nizzeeh
För lite laddtryck

Inlägg av Nizzeeh »

Det finns väl olika 300d också ? Vissa har väl såkallade stjärnkolvar lr vad dom heter o vissa inte. hur vet man om man har det lr inte? :D
Mb w126 -85 300d
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

lättast är de att se på glödstiften. om de är den äldre motorn så är de stora glödstift som tar en evighet att glöda, och en de nyare så är de mindre skallar på stiften och dom går lite fortare att glöda klart
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

axL_ skrev:lättast är de att se på glödstiften. om de är den äldre motorn så är de stora glödstift som tar en evighet att glöda, och en de nyare så är de mindre skallar på stiften och dom går lite fortare att glöda klart
Inte helt 100%-ig metod.... tillverkades nämligen stjärnkolvare fram till juli 1980 med stora stift..
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

ganska dålig metod väl, toppen från en med stora stift passar väl på en utan stjärnkolvarna och var hittar man en oskruvad/orenoverad 300d 5:a idag?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

Där har du en poäng ja :lol: Menade bara att man kan inte bara stirra på stiften ens på oskruvade snurror... :wink:
jason
Lite mer laddtryck

Inlägg av jason »

Det är väl den gamla motorn som satt i compakt modellen som är bättre vid turbokonventering.

Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck

Inlägg av daniel.s »

den 5 cylindriga 300 motorn som sitter i w123 är ABSOLUT den slitstarkastevargen när det gäller diesel bilar enligt mig iaf...vi hade en sådan som hade gåt 120tusen mil när den hade rullar 148tusen mil så gick den sönder skickade till skroten..de kallar jag slitstark!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

300d 5:an höll generellt sämre än t.ex 240d 4:an, och de 6 cylindriga 300:orna håller generellt bättre än de äldre (om603/606 t.ex)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck

Inlägg av daniel.s »

stämmer mkt bra...men denna femma vi hade gick riktigt bra!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Skriv svar