Sida 2 av 3

Postat: mån mar 08, 2010 9:57 am
av Pittbull
Hej igen, Instämmer helt i Gustav svar, Rätt gjort, blir 4linken riktigt bra, :hihi:

Postat: mån mar 08, 2010 10:50 am
av The
Ingen som sagt att den inte är bra, bara att det inte är den ultimata bakvagnsupphängningen. Alla typer har sina för och nackdelar...

Postat: tis mar 23, 2010 9:36 pm
av nordenstahl
Någon här som testat kryss i botten på 4linken? Ersätter ju både kränghämmare och diagonalstag..

Postat: tis mar 23, 2010 11:31 pm
av Walle
Med "kryss" menar du då att de undre stagen ska vara vinklad i 45 grader?

Isåfall är det satchel länk du menar, har för mig marmander körde med
de på sin fd 164 :)

Ersätter panhard stag och krängningshämmare gör det definitivt inte.
Man kan säga att det lirar utan dessa, inte ersätter...

Postat: ons mar 24, 2010 2:01 pm
av therealpinto
Om man sätter ett kryss mellan två av stagen (horisontellt) så kommer upphängningen inte att kunna kränga utan att något i upphängningen flexar eller deformeras. Så det är ingen bra lösning, normalt sett.

/Gustaf

Postat: ons mar 24, 2010 3:25 pm
av JoBy
En snesträva med länkar går ju bra istället för 'panhardstag'.

På denna bild är både snesträvan och panhardstaget med.
Båda skall naturligtvis INTE användas samtidigt.

Bild

Postat: ons mar 24, 2010 8:34 pm
av therealpinto
Fast "går bra" är relativt. Det är ingen riktigt bra lösning för en gatbil och det bli som sagt stora påkänningar på ett stag som är vinklat typ 45 grader mot belastningsriktningen.

/Gustaf

Postat: ons okt 06, 2010 7:07 pm
av Fredriktak
Hedlund skrev:
The skrev:4 länk är ju inte dåligt, då hade man inte byggt det på t.ex fabriksrallybilar, dock är det inte speciellt lätt att få till en bra 4 länk när man ska ha stora fjädringsrörelser (men det går ju)
Men du kommer aldrig ifrån låsningarna vid krängning med 4-länk.
Jag är nog hjärndöd, men vad menar du med låsningaR? Att stagen låser sig?

Postat: ons okt 06, 2010 9:12 pm
av JoBy
Fredriktak skrev:
Hedlund skrev: Men du kommer aldrig ifrån låsningarna vid krängning med 4-länk.
Jag är nog hjärndöd, men vad menar du med låsningaR? Att stagen låser sig?
Eftersom övre och nedre fyrlinkstagen oftast inte är lika långa och parallella så kommer axeln att vrida sig i förhållande till chassit när axeln fjädrar.

Om höger och vänster sida fjädrar olika så kommer axelns högra och vänstra sida att 'vrida' sig olika mycket och det går ju inte. Har stagen gummibussningar så kan dom ge efter lite så att två stag blir aningen längre och dom andra två aningen kortare.

Med glappfria stumma länklager överallt så 'nyper' axeln istället fast och fjädringen blir stum vid vissa fjädringsrörelser.

Postat: ons okt 06, 2010 9:38 pm
av JoBy
therealpinto skrev:Fast "går bra" är relativt. Det är ingen riktigt bra lösning för en gatbil och det bli som sagt stora påkänningar på ett stag som är vinklat typ 45 grader mot belastningsriktningen.

/Gustaf
Bild

På bilden tycker jag att snedsträvan bildar ungefär en 30-60-90 graders triangel. Kraften kommer fortfarande att gå längs stagen men det högra undre fyrlinkstaget och sndedsträven kommer att belastas vid sidkraft.

Om bilen trycks med 1N åt höger så ger det 1/cos(30)= 1,15N tryckande kraft i snedsträvan och 1*tan(30)=0,58N dragande kraft i högra undre fyrlinkstaget.

Med 45 grader blir det 1,4N och 1N så visst får stagen bära högre last, men inte så att det blir ohanterbart.

Postat: ons okt 06, 2010 9:59 pm
av therealpinto
Nej, inte ohanterbart men de flesta kommersiella kit byggda för dragracing har rätt klena diagonalstag. Ska man köra gata och få lite sidokrafter är det i mina ögon för klent i många fall, man måste göra ett kraftigare stag.

Det finns fall framförallt i USA där gatkörda bakvagnar av denna typ har havererat.

Som vanligt gäller alltså att man måste tänka efter och inte bara sätta dit grejerna.

/Gustaf

Postat: mån nov 08, 2010 10:12 pm
av Jockek
Om man ska bygga 4link, vad ska man ha för mått på infästningsplattorna som man svetsar på bakaxeln?
Har förstått att det är bättre ju fler hål man gör för fler justerings möjligheter.
Men finns det några speciella mått eller borrar man bara lite som man känner?
Samt vad för diam. på hålen?

Tacksam för svar! :)



Mvh
Joakim

Postat: ons nov 10, 2010 10:06 pm
av PPRMicke
Jockek skrev:Om man ska bygga 4link, vad ska man ha för mått på infästningsplattorna som man svetsar på bakaxeln?
Har förstått att det är bättre ju fler hål man gör för fler justerings möjligheter.
Men finns det några speciella mått eller borrar man bara lite som man känner?
Samt vad för diam. på hålen?

Tacksam för svar! :)



Mvh
Joakim
Hej Joakim
Vad skall du använda bilen till ?
Skall du svänga eller köra rakt fram
Jag lägger en länk på den sväng bil som har banrekord på kinnekulle
som jag var med och byggde
Den är extrem som f
http://mohlin.wankeltrim.se/photogallery.php?photo=165
Man brukar ha raka rör i ett sväng bils 4link
På en dragracing bil vinklar man rören så man träffar centrum linjen
Du kan göra som rallycross killana att du länger över rören så de blir lika långa som nedre bärarmen ( utgå från volvos infäsningarsom start)
/// Micke

Postat: fre nov 12, 2010 9:31 am
av Jockek
Hej!

Tack för svaret :)
Bilen kommer att användas till lite olika, bus, gata, bana bl a :)

Tittade på länken du skicka men förstod inte helheten riktigt? :)
Det jag var inne på att göra var att göra fyra lika långa stag med justerbara möjligheter. Funkar det?
Hur utformar jag bakaxelplattorna samt karossplattorna?
Ska jag göra en rak lodrät linje eller någon form av sicksack mönstrad linje med hål?
Samt vilken storlek på hålen? För M12, M14 eller M16 bult?


Mvh joakim

Postat: fre nov 12, 2010 11:45 am
av PPRMicke
Jockek skrev:Hej!

Tack för svaret :)
Bilen kommer att användas till lite olika, bus, gata, bana bl a :)

Tittade på länken du skicka men förstod inte helheten riktigt? :)
Det jag var inne på att göra var att göra fyra lika långa stag med justerbara möjligheter. Funkar det?
Hur utformar jag bakaxelplattorna samt karossplattorna?
Ska jag göra en rak lodrät linje eller någon form av sicksack mönstrad linje med hål?
Samt vilken storlek på hålen? För M12, M14 eller M16 bult?


Mvh joakim
Hej
Vi börjar med bulten minst M16 gärna( M18 om man skall köra dragracing)
När du tillvärkar främre infästningen så är det bra om hålen är i radie
Så behöver du inte ändra längden på stagen om du vill flytta dom
Det är super om du kan använda lika långa stag men de under skall vara
grövre för man har all last på de rören
(Vi filmade rören med höghastiets kamra på dragracingbilen rören böjdes
som spagetti under några sek i starten )
Du kan kopiera snowball eller ring janne på snowball
Länk http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... roduct=701
Lycka till med bygget Micke