Njassi... Generellt sett är Syntet bättre till standarmotorer, special-mineralolja av singelgrade typ är för racingmotorer..daniel.s skrev:bästa oljan enligt mig till gammla dieselar är ju självklart mineral olja..köper själv olja hos timberjack nu heter bolaget hosab där kostar 5L 89kr och det är den bästa oljan du kan köra på men då måste man vara riktigt noga med att bilen ska stå på tomgång ca3-4min efter körning tack vare den oljan är tjockare än sirap! oljetrycket ska vara 3bar när den är riktigt kall om den inte är jätte kall så ska de vara 2.5bar vid tomgång allså! och när man belastat motorn lite(kört ca 5mil) så sen när man släpper gasen helt ska inte oljetrycket röra sig någonstan HELST då är det en bra motor..men ha den gåt långt osv så ska trycket gå ner till ca 2.5-2.0bar de är normalt när dom gåt över 4tusenmil...lite tips bara
FYI så på vår 240d motor som gått ~500mil efter totalrenovering (slipad vev, nya kolvar, ny topp, ny oljepump osv) så ligger oljetrycket mellan 2 och 2.5 bar med varm olja på tomgång på Mobil1 syntetolja. Och enligt dig är det då följdaktligen en "dålig" motor.
Att stirra sig blind på att oljetrycket ska vara si och så är bara dumheter. Högt tryck kan lika gärna betyda igensatta kanaler eller tjock olja och det är inte någon indikation på en bra motor.
Som bonden skriver för högt oljetryck är inte ett dugg bättre än för lågt, bara man har 1bar + på tomgång och ~3bar+ vid körning så kan man totalt ignorera mätaren..