motorolja w123 300td

En plats för olje-brännare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

daniel.s skrev:bästa oljan enligt mig till gammla dieselar är ju självklart mineral olja..köper själv olja hos timberjack nu heter bolaget hosab där kostar 5L 89kr och det är den bästa oljan du kan köra på men då måste man vara riktigt noga med att bilen ska stå på tomgång ca3-4min efter körning tack vare den oljan är tjockare än sirap! oljetrycket ska vara 3bar när den är riktigt kall om den inte är jätte kall så ska de vara 2.5bar vid tomgång allså! och när man belastat motorn lite(kört ca 5mil) så sen när man släpper gasen helt ska inte oljetrycket röra sig någonstan HELST då är det en bra motor..men ha den gåt långt osv så ska trycket gå ner till ca 2.5-2.0bar de är normalt när dom gåt över 4tusenmil...lite tips bara

:D
Njassi... Generellt sett är Syntet bättre till standarmotorer, special-mineralolja av singelgrade typ är för racingmotorer..

FYI så på vår 240d motor som gått ~500mil efter totalrenovering (slipad vev, nya kolvar, ny topp, ny oljepump osv) så ligger oljetrycket mellan 2 och 2.5 bar med varm olja på tomgång på Mobil1 syntetolja. Och enligt dig är det då följdaktligen en "dålig" motor.

Att stirra sig blind på att oljetrycket ska vara si och så är bara dumheter. Högt tryck kan lika gärna betyda igensatta kanaler eller tjock olja och det är inte någon indikation på en bra motor.

Som bonden skriver för högt oljetryck är inte ett dugg bättre än för lågt, bara man har 1bar + på tomgång och ~3bar+ vid körning så kan man totalt ignorera mätaren..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

ok. men vilket oljemerke rekomanderar ni?, jag vil ha en olja med god kvalitet
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

daniel.s skrev:oljetrycket ska vara 3bar när den är riktigt kall om den inte är jätte kall så ska de vara 2.5bar vid tomgång allså!
Fascinerande med en olja som blir mer lättflytande vid lägre temperaturer... har du inte skrivit lite fel nu? :wink:
Skriv svar