motorolja w123 300td

En plats för olje-brännare!
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

motorolja w123 300td

Inlägg av kkolsen »

motorn børjar vel bli sliten gått ca 380k, anvendar biltemas delsyntetisk, men tyckar den går ned for mycket på tumgång i oljetryck, så min fråga e om det e nån som har tips på en god olja som passar 300td och e lite tjuckare en den jag anvendar, for å få bettre tryck ved tomgång?
mvh kjell
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

vad har du för tryck på tomgång och vid drift?

På tomgång är det ju inte så hög belastning så det behövs inte speciellt högt oljetryck.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

ner bilen e kald har jag fullt tryck 3,ner den e varm under 2, lite mera gas så e den uppe i 3, fullt tryck,jag vil bara ha den lite høgre vid tomgång och varm motor
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Har du 2 bars tryck på tomgång med varm motor så har du absolut inget fel på trycket :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

ursekta jag har under(below) 2 vid tomgång. finns det nån annan motorolja som e lite tjuckare som passar denna motorn?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

under 2 som "strax under" eller under 2 som "knappt utslag på mätaren" :)

allt över 1bar är väl ok på tomgång med driftstemp, de flesta bilar tänder väl oljetrycksvarningslampan vid 0,5bar.

Finns ju High Mileage oljor till motorer som börjar vara slitna, eller så tar du någon 20-50olja etc

I princip vilken vettig motorolja som helst passar väl i en sån gammal kärra då nästan alla oljor som finns att köpa idag är bättre än vad normaloljan var när bilen var ny.

Det är ju faktiskt mer intressant vad oljan har för vidhäftning än vad man har för oljetryck. :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

tenkte man måste ha nån spesiell olja til turbodiselar, så jag kan anvenda vad som helst i prinsip? tenkte at d va nån typ olja som e rekomanderad før denna motorn
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Använder man t.ex Mobil 1 "produktrekomendation" så föreslår den Mobil 1 0w-40 till en 300DT
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

ok,men ska man anvenda en mineralsk eller semisyntetisk olja? har varit borti at man inte ska anvenda en helsyntetisk til dom her dislorna, e d så? och e alla oljor lika bra? har du åkt en sånn her bil och gjod nån erfaring med hvilken olja du gillar?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

helsyntetiska oljor är i huvudsak bättre än mineral/semisyntet, en gammal grej som lever kvar att äldre motorer ska ha mineralbaserade oljor.
Man kan få något lägre oljetryck med en helsyntetisk olja, men då de har bättre egenskaper ger de ändå bättre funktion.

Farsans 240D hade gått 45000 på mobil1 helsyntet när toppen plockades av pga problem med ventilsätena och det finns inte tillstymmelse till slitage i motorn så den har då trivts bra på helsyntet iallafall.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

ok, tackar så mycke, e alla 10w 40 lika i karakter? jag ønskar ju gå upp i oljetryck, inte ned,funderar gå från semisyntetisk 10w 40 til semisyntetisk 10w 50, finns nån såder olja som skulle passa den her motorn?
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Tycker inte man ska hänga upp sej på vad oljetrycksmätaren på mb visar, huvudsaken att den visar något. För det finns så många olika faktorer som påverkar oljetrycket, både relevanta och irrelevanta till motorns skick. Dessa faktorer kan t.ex. vara:

-Oljans viskositet och skick.
-Oljepumpens skick.
-Oljekanalers skick (igensatta = högre oljetryck men inte bra för det)
-Vev- ram- och kamaxellagers skick. (slitna=släpper igenom mer olja=lägre tryck)
-Oljefiltrets skick
-Oljans temperatur (stor skillnad om du åkte en halvtimme i 70 eller i 90 innan du kollar oljetrycket)
mm.

Kom ihåg att MB fick sänka oljetrycket på sin 300d för att dom käkade vevlager! För högt oljetryck är inte heller bra, det ska vara lagom och anpassat efter varvtalet.
Använd den rekommenderade viskositeten på olja! Att höja oljetrycket med tjockare olja är inte en lösning på problemet! Ta reda på varför oljetrycksmätaren visar under två på tomgång istället, börja kolla vad tomgångsvarvtalet ska vara på motorn.
Mvh bonden
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

och under 2 (typ 1.5) är inget som helst fel med varm motor (som tidigare sagt).
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kkolsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön jun 13, 2010 9:47 am

Inlägg av kkolsen »

tackar før mycket bra svar, men om man nu e lite uroad och ønskar en tjockare olja kan man anvenda det? och vilken olja rekomanderar man då? mvh kjell
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Inlägg av daniel.s »

bästa oljan enligt mig till gammla dieselar är ju självklart mineral olja..köper själv olja hos timberjack nu heter bolaget hosab där kostar 5L 89kr och det är den bästa oljan du kan köra på men då måste man vara riktigt noga med att bilen ska stå på tomgång ca3-4min efter körning tack vare den oljan är tjockare än sirap! oljetrycket ska vara 3bar när den är riktigt kall om den inte är jätte kall så ska de vara 2.5bar vid tomgång allså! och när man belastat motorn lite(kört ca 5mil) så sen när man släpper gasen helt ska inte oljetrycket röra sig någonstan HELST då är det en bra motor..men ha den gåt långt osv så ska trycket gå ner till ca 2.5-2.0bar de är normalt när dom gåt över 4tusenmil...lite tips bara

:D
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Skriv svar