motorolja w123 300td
motorolja w123 300td
motorn børjar vel bli sliten gått ca 380k, anvendar biltemas delsyntetisk, men tyckar den går ned for mycket på tumgång i oljetryck, så min fråga e om det e nån som har tips på en god olja som passar 300td och e lite tjuckare en den jag anvendar, for å få bettre tryck ved tomgång?
mvh kjell
mvh kjell
under 2 som "strax under" eller under 2 som "knappt utslag på mätaren"
allt över 1bar är väl ok på tomgång med driftstemp, de flesta bilar tänder väl oljetrycksvarningslampan vid 0,5bar.
Finns ju High Mileage oljor till motorer som börjar vara slitna, eller så tar du någon 20-50olja etc
I princip vilken vettig motorolja som helst passar väl i en sån gammal kärra då nästan alla oljor som finns att köpa idag är bättre än vad normaloljan var när bilen var ny.
Det är ju faktiskt mer intressant vad oljan har för vidhäftning än vad man har för oljetryck.
allt över 1bar är väl ok på tomgång med driftstemp, de flesta bilar tänder väl oljetrycksvarningslampan vid 0,5bar.
Finns ju High Mileage oljor till motorer som börjar vara slitna, eller så tar du någon 20-50olja etc
I princip vilken vettig motorolja som helst passar väl i en sån gammal kärra då nästan alla oljor som finns att köpa idag är bättre än vad normaloljan var när bilen var ny.
Det är ju faktiskt mer intressant vad oljan har för vidhäftning än vad man har för oljetryck.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
helsyntetiska oljor är i huvudsak bättre än mineral/semisyntet, en gammal grej som lever kvar att äldre motorer ska ha mineralbaserade oljor.
Man kan få något lägre oljetryck med en helsyntetisk olja, men då de har bättre egenskaper ger de ändå bättre funktion.
Farsans 240D hade gått 45000 på mobil1 helsyntet när toppen plockades av pga problem med ventilsätena och det finns inte tillstymmelse till slitage i motorn så den har då trivts bra på helsyntet iallafall.
Man kan få något lägre oljetryck med en helsyntetisk olja, men då de har bättre egenskaper ger de ändå bättre funktion.
Farsans 240D hade gått 45000 på mobil1 helsyntet när toppen plockades av pga problem med ventilsätena och det finns inte tillstymmelse till slitage i motorn så den har då trivts bra på helsyntet iallafall.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Tycker inte man ska hänga upp sej på vad oljetrycksmätaren på mb visar, huvudsaken att den visar något. För det finns så många olika faktorer som påverkar oljetrycket, både relevanta och irrelevanta till motorns skick. Dessa faktorer kan t.ex. vara:
-Oljans viskositet och skick.
-Oljepumpens skick.
-Oljekanalers skick (igensatta = högre oljetryck men inte bra för det)
-Vev- ram- och kamaxellagers skick. (slitna=släpper igenom mer olja=lägre tryck)
-Oljefiltrets skick
-Oljans temperatur (stor skillnad om du åkte en halvtimme i 70 eller i 90 innan du kollar oljetrycket)
mm.
Kom ihåg att MB fick sänka oljetrycket på sin 300d för att dom käkade vevlager! För högt oljetryck är inte heller bra, det ska vara lagom och anpassat efter varvtalet.
Använd den rekommenderade viskositeten på olja! Att höja oljetrycket med tjockare olja är inte en lösning på problemet! Ta reda på varför oljetrycksmätaren visar under två på tomgång istället, börja kolla vad tomgångsvarvtalet ska vara på motorn.
Mvh bonden
-Oljans viskositet och skick.
-Oljepumpens skick.
-Oljekanalers skick (igensatta = högre oljetryck men inte bra för det)
-Vev- ram- och kamaxellagers skick. (slitna=släpper igenom mer olja=lägre tryck)
-Oljefiltrets skick
-Oljans temperatur (stor skillnad om du åkte en halvtimme i 70 eller i 90 innan du kollar oljetrycket)
mm.
Kom ihåg att MB fick sänka oljetrycket på sin 300d för att dom käkade vevlager! För högt oljetryck är inte heller bra, det ska vara lagom och anpassat efter varvtalet.
Använd den rekommenderade viskositeten på olja! Att höja oljetrycket med tjockare olja är inte en lösning på problemet! Ta reda på varför oljetrycksmätaren visar under två på tomgång istället, börja kolla vad tomgångsvarvtalet ska vara på motorn.
Mvh bonden
bästa oljan enligt mig till gammla dieselar är ju självklart mineral olja..köper själv olja hos timberjack nu heter bolaget hosab där kostar 5L 89kr och det är den bästa oljan du kan köra på men då måste man vara riktigt noga med att bilen ska stå på tomgång ca3-4min efter körning tack vare den oljan är tjockare än sirap! oljetrycket ska vara 3bar när den är riktigt kall om den inte är jätte kall så ska de vara 2.5bar vid tomgång allså! och när man belastat motorn lite(kört ca 5mil) så sen när man släpper gasen helt ska inte oljetrycket röra sig någonstan HELST då är det en bra motor..men ha den gåt långt osv så ska trycket gå ner till ca 2.5-2.0bar de är normalt när dom gåt över 4tusenmil...lite tips bara
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.