Sida 2 av 3

Postat: sön okt 10, 2010 9:14 pm
av Dennis Öhman
Bödvar skrev:Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.

MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.

Inte insugsslangen som suger ihop sig.
Vafan, har du kollat felkoder?

Postat: fre okt 15, 2010 6:25 pm
av Bödvar
Dennis Öhman skrev:
Bödvar skrev:Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.

MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.

Inte insugsslangen som suger ihop sig.
Vafan, har du kollat felkoder?
Hade felkod på lambda "Lambdareglering, mager eller fet vid dellast"

och efter nollställning och byte av lambda är felkoden "Lambdareglering, mager eller fet vid tomgång".

Läste någonstans att detta kunde även kunde bero på att Lmm sagt upp sig?


"Exempelvis kan en defekt luftmassmätare ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur till en felkod från lambdasonden."

Prova byta Luftmassemätare igen alltså?

Postat: fre okt 15, 2010 6:35 pm
av Lantzen
Det kan betyda allt från luft till avgasläckage en felkod som är lambda relaterad är 9 av 10 inte sonden i sig!!!

Postat: fre okt 15, 2010 7:33 pm
av Bödvar
Misstänkte det.

Nyfiken bara, det går en slang från inslugsslngen mellan turbo och lmm, som går ner förbi insuget?

Vad är den bra för?

//Mattias

Postat: fre okt 15, 2010 8:58 pm
av mbfidde
vevhusventilation bara.

Postat: sön okt 17, 2010 10:26 am
av zurfer
kollat så att du inte har läckage mellan DP o turbon?

Postat: tis okt 19, 2010 5:01 pm
av Bödvar
zurfer skrev:kollat så att du inte har läckage mellan DP o turbon?
Inget läckage :)

Postat: ons okt 27, 2010 9:00 pm
av Bödvar
Nu går bilen allmänt skit.

Håller sig knappt vid liv på tomgång, om jag gasar så dör den i princip. Går att sakta gasa upp mot 3-4000 varv, därefter går den hyffsat bra.

Vad bör man felsöka i första hand? Står jävligt still i mitt huvud för tillfället, Byta lamdbasond, provat en annan Lmm senast idag.

Postat: ons okt 27, 2010 9:04 pm
av dsimila
Prova vrida fördelaren lite. Rotorn kanske missar i fördelarn.
En tändmiss ger ju konstiga lambdavärden.

Postat: ons okt 27, 2010 9:24 pm
av Steveo
Gör som så att du sänker ner laddtrycket till ca 0.6 och se om den fortfarande beter sig som den gör nu. ÄR du helt säker på att den är chipad så inte shommen du köpte bilen av bara ljugit för dig. Att en 940 spikar vid 0.9bar tryck utan chip är inte ovanligt annars.

Testa även att dra ut luftmassemätaren helt nu när den börjat gå riktigt illa och se om den går bättre då. Bilen går då inte i sitt såkallade säkerhetsläge.

Går bilen på alla cylindrar?

Postat: tor okt 28, 2010 1:36 pm
av Roslund
Jag hade typ samma fel på min, visade sig att styrpinnen till kamdrevet hade gått av och drevet hade vridit sig typ 1/4 varv :shock:
Svarvade en "riktig" pinne och smälde ihop skiten och nu funkar bilen som en klocka :thumbright:

Postat: tor okt 28, 2010 5:05 pm
av Bödvar
Nu har jag undersökt boxen, sitter ett chip som det står "940 T" på, och jag fick även med original chippet löst.

Pinnen i kamdrevet är hel, även om den ser ganska klen ut :roll:

Återstår att kolla fördelaren och prova att dra ur LMM helt, ska undersökas så fort jag kan.

Mer teorier är välkomna :thumbright:

Postat: tor okt 28, 2010 5:45 pm
av mbfidde
kollat så att inte "styrtappen" på vevaxeldrevet gått av.?

Postat: tor okt 28, 2010 8:40 pm
av Bödvar
mbfidde skrev:kollat så att inte "styrtappen" på vevaxeldrevet gått av.?
Den är hel den också.

Jag läste någonstans att tändspolen brukar kunna ge upp pga värmen?

Postat: fre okt 29, 2010 1:42 pm
av Roslund
testa byt regulator, kanske dåligt soppatryck?
Hur ser stiften ut?