B230fk går inte som den ska

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

B230fk går inte som den ska

Inlägg av Bödvar »

Hej,

Köpte mig en 940 turbo häromdagen, motorn som sitter i är en B230FK, och enligt tidigare ägare ska den vara chippad och sedan sitter det en lite större turbo på.

Den går klockrent från 3000rpm till varvstopp, men om man ger fullt från 1000 -> 3000rpm så tvekar den, hostar, spikar? Det släpper när man passerar 3000rpm.

Laddar 0.9 och den går som sagt klockrent över 3000rpm, och då jag inte är alls insatt i volvo och hur mycket jag än söker inte kan hitta något så tänkte jag fråga er och se om ni har några teorier? Kanske vanligt fel?

Irriterande fel :(

//Nybliven Volvoägare
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

spridare? bränsletryck?
Fredrik Salomonsson
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

mbfidde skrev:spridare? bränsletryck?
Båda ska vara original, tror jag? Ska undersöka saken, men 90% säker på att de är original.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

lmm? läckage på insugsidan?
Fredrik Salomonsson
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

mbfidde skrev:lmm? läckage på insugsidan?
Alla rör, intercooler osv är provtryckta.

Är väl Lmm som återstår då. Finns det flera modeller som fungerar lr måste det vara från just en 940 turbo?
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

de ska vara samma nr på den
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

940 brukar ju ha problem att de klipper för att slangen till turbon sugs ihop och all luft försvinner. men det orsakar inte spikningar såklart.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Smurfen skrev:940 brukar ju ha problem att de klipper för att slangen till turbon sugs ihop och all luft försvinner. men det orsakar inte spikningar såklart.
Jaha du, när du säger det stod jag och kollade på det tidigare idag. Ska undersökas.

Ingen som sitter på en fungerande Lmm?
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Inte fel på Lmm iaf, bilen går likadant med en annan.

Flera teorier?

Hur är det med skvalpplåtar i tanken och liknande? För jag har nog aldrig haft mer än 15 liter i tanken :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Men under 3tusen reglerar bilen mot lambda 1, kollat felkoder? Kan vara lambda sensorn som spökar eftersom det är under 3tusen. Sen efter 3tusen varv går bilen mot mappen i chippet.. Ingen tjuvluft kring insuget?
Dänniz 073-8447664
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Dennis Öhman skrev:Men under 3tusen reglerar bilen mot lambda 1, kollat felkoder? Kan vara lambda sensorn som spökar eftersom det är under 3tusen. Sen efter 3tusen varv går bilen mot mappen i chippet.. Ingen tjuvluft kring insuget?
Låter vettigt, sånna saker är värda att veta. Hur många kablar är det till Lambdan på en 940? När jag tänker efter så fick jag upp en varningssymbol på instrumentpanelen en gång, dock försvann den. Kan ha varit för just lambdan?

Ingen tjuvluft, packningar, slangar och liknande ser fina ut.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

3kablar, 2vita 1svart..
Kolla felkoder först, visar den inget skulle jag spruta startgas runt insuget och slangar,
3e steget jag skulle tagit om inget visar fel är att testa byta lambdagivare om LMM är hel som du testat en annan..
Dänniz 073-8447664
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Dennis Öhman skrev:3kablar, 2vita 1svart..
Kolla felkoder först, visar den inget skulle jag spruta startgas runt insuget och slangar,
3e steget jag skulle tagit om inget visar fel är att testa byta lambdagivare om LMM är hel som du testat en annan..
Sprutat startgas har jag redan gjort, sitter i sedan moppetiden så tjuvluft kunde orsaka diverse lustiga problem..

Hur kollar man felkoder enklast?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Beror lite på årsmodell, endel har vid fjäderbenstornet 2kontrolldosor man kollar i, andra har usb anslutning i facket i mitten mellan sätena i 940..
Dänniz 073-8447664
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.

MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.

Inte insugsslangen som suger ihop sig.
Skriv svar