Köpte mig en 940 turbo häromdagen, motorn som sitter i är en B230FK, och enligt tidigare ägare ska den vara chippad och sedan sitter det en lite större turbo på.
Den går klockrent från 3000rpm till varvstopp, men om man ger fullt från 1000 -> 3000rpm så tvekar den, hostar, spikar? Det släpper när man passerar 3000rpm.
Laddar 0.9 och den går som sagt klockrent över 3000rpm, och då jag inte är alls insatt i volvo och hur mycket jag än söker inte kan hitta något så tänkte jag fråga er och se om ni har några teorier? Kanske vanligt fel?
Smurfen skrev:940 brukar ju ha problem att de klipper för att slangen till turbon sugs ihop och all luft försvinner. men det orsakar inte spikningar såklart.
Jaha du, när du säger det stod jag och kollade på det tidigare idag. Ska undersökas.
Men under 3tusen reglerar bilen mot lambda 1, kollat felkoder? Kan vara lambda sensorn som spökar eftersom det är under 3tusen. Sen efter 3tusen varv går bilen mot mappen i chippet.. Ingen tjuvluft kring insuget?
Dennis Öhman skrev:Men under 3tusen reglerar bilen mot lambda 1, kollat felkoder? Kan vara lambda sensorn som spökar eftersom det är under 3tusen. Sen efter 3tusen varv går bilen mot mappen i chippet.. Ingen tjuvluft kring insuget?
Låter vettigt, sånna saker är värda att veta. Hur många kablar är det till Lambdan på en 940? När jag tänker efter så fick jag upp en varningssymbol på instrumentpanelen en gång, dock försvann den. Kan ha varit för just lambdan?
Ingen tjuvluft, packningar, slangar och liknande ser fina ut.
3kablar, 2vita 1svart..
Kolla felkoder först, visar den inget skulle jag spruta startgas runt insuget och slangar,
3e steget jag skulle tagit om inget visar fel är att testa byta lambdagivare om LMM är hel som du testat en annan..
Dennis Öhman skrev:3kablar, 2vita 1svart..
Kolla felkoder först, visar den inget skulle jag spruta startgas runt insuget och slangar,
3e steget jag skulle tagit om inget visar fel är att testa byta lambdagivare om LMM är hel som du testat en annan..
Sprutat startgas har jag redan gjort, sitter i sedan moppetiden så tjuvluft kunde orsaka diverse lustiga problem..
Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.
MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.