Vem förutom jag styrketränar seriöst?

Tjata om vad som helst .
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Jag styrketränade lite halvseriöst för några år sen, har dock aldrig kört nått med kosttilskott eller andra bra att ha preparat utan bara käkat vanlig proteinrik mat.
Överdrivet kosttillskottande ger ju bara dyrt urin..

Har iofs inte presterat några imponerande vikter, drog 210kg i mark och gjorde 120 i bänk och vägde ~80kg.

Nuförtiden försöker jag mest hålla igen på maten och jogga mina 15-25km i veckan för att inte förfalla helt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Mycket för vad man kan bli av att styrketräna hänger ju oxå på vad för gener/anlag man har, tex polarn jag tränar med väger väl ca 70kg nu, han går inte upp hur mycket han än trycker tillskott eller mat, men slutar han träna och tjockar går han ner till ca 60kg. Jag tex om jag slutar träna går jag först ner i vikt pga vatten osv, sen upp minst 10kg..
Sen beror mycket gå generna.. Endel är lång smal i kroppen andra korta breda, endel har turen ha lättare bygga muskler än andra..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

The skrev:Jag styrketränade lite halvseriöst för några år sen, har dock aldrig kört nått med kosttilskott eller andra bra att ha preparat utan bara käkat vanlig proteinrik mat.
Överdrivet kosttillskottande ger ju bara dyrt urin..

Har iofs inte presterat några imponerande vikter, drog 210kg i mark och gjorde 120 i bänk och vägde ~80kg.

Nuförtiden försöker jag mest hålla igen på maten och jogga mina 15-25km i veckan för att inte förfalla helt.
Ungefär som när man själv tränade lite styrkelyft för ett antal år sedan, då var det vanlig mat som gällde. :) (210/135?/220 i 82,5an)
Tror det är mest "byggare" som håller på med pulver.
Senast redigerad av Ersviken den tor okt 07, 2010 6:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo säkerligen, men säger ju sig själv lite att av vanlig mat får man inte i sig proteinet som behövs för att bygga muskelvävnad, det proteinet som kommer i en av vanligt mat räcker ju bara till att hålla igång en för dagen typ. Finns ganska bra skrivet på koloseum(bästa forumet om kosttillskott/träning) om just detta varför protein tillskott är viktigt för just "byggare" som ersviken kallar mej/oss som "bygger"..

En annan härlig sak är att man verkligen lär känna sin kropp av att testa gränserna och lära sig äta bra/rätt..
Dänniz 073-8447664
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Å andra sidan så finns det väl inga faktiska bevis på att man behöver ligga på ett extremt överintag av protein för att bygga muskler heller. Finns rätt många "byggare" som äter högproteinkost istället för att dricka protein i vänstervarv.
Finns väldigt mycket myter och overifierade "sanningar" inom bodybuilding.

Har flera polare som uppnått bättre resultat när de minskat på tillskotten och ätit mer faktisk mat.

Men det är ju som allt annat, en fråga om tycke och smak.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Granlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Granlund »

Jag har sett flera rapporter på att du bygger muskler bättre om du ligger runt 2gprotein per kg kroppsvikt.
(gills kanske inte eftersom jag inte kan länka till dem nu)

Inga jättehöga mängder alltså, men det blir ändå en del kött om man ska få i sig det varje dag.
Billigare och framför allt smidigare med kosttillskott.. (om man inte köper det dyraste såklart)

Vad heter du på kolo Dennis? :)
Erik Granlund
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Granlund skrev:Jag har sett flera rapporter på att du bygger muskler bättre om du ligger runt 2gprotein per kg kroppsvikt.
(gills kanske inte eftersom jag inte kan länka till dem nu)

Inga jättehöga mängder alltså, men det blir ändå en del kött om man ska få i sig det varje dag.
Billigare och framför allt smidigare med kosttillskott.. (om man inte köper det dyraste såklart)

Vad heter du på kolo Dennis? :)
Har inte skrivit på kolo läser bara vad andra skriver och träningsdagböcker.. Hänger på ett annat forum där jag är mer aktiv som skribent, PMa om du är intresserad..
Så 2gram x 90 = 180gram, och jag tar 60g x3ggr dagen, plus 10gram eaa och en tripple mot natten ca 30g. så jag ligger på 180+10+30=220gram protein plusminus maten man äter ändå. och slipper en måltid vid lunch pga deff oxå :thumbright:
Har som oxå för mej jag läst de dära..

EDIT: Hittade lite bra läsning http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

"När det gäller en idrottare är rekommenderade intag lite varierande men ligger i regel runt 1.5-2 g/kg kroppsvikt (2, 5, 6). Det är generellt sett en sådan siffra du även möter som allmän rekommendation på t.ex. träningsforum eller i träningstidningar även om du där även lär möta en hel del personliga anekdoter om fina resultat på hutlösa proteinintag. Personer som kanske berättar om intag runt 3-4 g/kg kroppsvikt varje dag! Sådana intag saknar vetenskapligt stöd men å andra sidan tycker jag inte man skall vifta bort personliga empiriska resultat resultat heller bara för att de saknar stöd i vetenskaplig litteratur. Man får helt enkelt vara kritisk och sålla mellan källor."
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Kör hårt 4ggr/vecka.

Tränat 1.5 år och hittills presterat 205kg mark och tvåor på 115kg bänk, inget att skryta med mao.

Är 183 lång och väger runt 100kg.

Dricker proteintillskott på morgonen, kvällen och efter träning. Äter dessutom Omega 3. Provat lite kreatin osv. både monohydrat och kre-alkalyn men jag tyckte inte det gav så mycket. Lite mer pump kanske.

Siktar väl på markrekord snart igen, repsade sist 3x2 på 185kg.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Johnny skrev:Kör hårt 4ggr/vecka.

Tränat 1.5 år och hittills presterat 205kg mark och tvåor på 115kg bänk, inget att skryta med mao.

Är 183 lång och väger runt 100kg.

Dricker proteintillskott på morgonen, kvällen och efter träning. Äter dessutom Omega 3. Provat lite kreatin osv. både monohydrat och kre-alkalyn men jag tyckte inte det gav så mycket. Lite mer pump kanske.

Siktar väl på markrekord snart igen, repsade sist 3x2 på 185kg.
Fina sätt på mark :thumbright:
Jo kreatin tycker inte lever upp till förväntningarna, har gått upp i vikt varje gång ca 2-3kg på det under kuren, sen efter kanske max 1-2hg..
Dessutom gör ju många fel med kreatin, det ska ju intas med kolhydrater, annars kommer det inte in i systemet ens.. Så CarboFX tillsammans med kreatin. Annars bara rent skit..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Är 171cm väger ca 75kg, tränar periodvis seriöst. Dvs 12 veckors intensivträning ca 4 ggr per vecka, sen har jag uppehåll på några månader(tröttnar/hinner inte). Senast ja gjorde det tryckte jag max 115kg och gjorde 3 st 8:or i bänk på 90kg. marklyftet väljer jag vara försiktig med för att jag inte vill paja ryggen men gör 3st 8:or på 110kg utan bälte, vill köra strikt istället.

Under intensivperioderna tog jag Vassleprotein efter träning, en stor burk räcker ca 1 åt för mig :? Tog även kreatin förra året, vilken skillnad!

Men nu ska jag bara gå på mat o striktare träning 2 ggr per vecka. Vill inte bli så mkt grövre heller, men skoj är det. Nu har jag haft uppehåll sen semestern, ska försöka bita tag i det igen.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Egentligen ska man vara rätt nöjd tar min sin egen vikt i övningarna :D
Dänniz 073-8447664
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Jag kan väl inte anses styrketräna seriöst direkt.. Tränar 2-3ggr i veckan på gymmet, kör lite olika flashiga maskiner, men det som känns bäst är ju gammla hederliga grejjerna, bänkpress osv. Tränar mest för att hålla mig i lite form och sen är det ju alltid kul att bli starkare :)
Har inga fina siffror alls att visa här, började träna för snart ett år sen. Tagit 80kg i bänkpress. Väger ca 90kg nu skulle jag tro.

De här övningarna ni pratar om, böj, militärpress osv, har ni lust att förklara dem för en nybörjare? :oops:

Dricker för övrigt proteintillskott efter träningen, inget annat. Det tar ca 1,5-2h för mig innan jag kan få mat annars och man ska väl få i sig något så snabbt som möjligt efter träningen.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Dennis Öhman skrev:Jo kreatin tycker inte lever upp till förväntningarna, har gått upp i vikt varje gång ca 2-3kg på det under kuren, sen efter kanske max 1-2hg..
Dessutom gör ju många fel med kreatin, det ska ju intas med kolhydrater, annars kommer det inte in i systemet ens.. Så CarboFX tillsammans med kreatin. Annars bara rent skit..
Jag buffrade som man skulle med monohydratet och tog den tillsammans med gainer efter träningen. Nu när jag inte kör gainer är det ju ingen idé att tänka på kreatin ens.

Edit: Tack! Avslutade det markpasset med en tolva på 150kg utan bälte. Det var jobbigt. :roll:

Edit 2: Alla mina markvikter är utan studs såklart, annars är det ju inte "deadlift" Allt helt dött från backen.
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

subw000fer skrev:Jag kan väl inte anses styrketräna seriöst direkt.. Tränar 2-3ggr i veckan på gymmet, kör lite olika flashiga maskiner, men det som känns bäst är ju gammla hederliga grejjerna, bänkpress osv. Tränar mest för att hålla mig i lite form och sen är det ju alltid kul att bli starkare :)
Har inga fina siffror alls att visa här, började träna för snart ett år sen. Tagit 80kg i bänkpress. Väger ca 90kg nu skulle jag tro.

De här övningarna ni pratar om, böj, militärpress osv, har ni lust att förklara dem för en nybörjare? :oops:

Dricker för övrigt proteintillskott efter träningen, inget annat. Det tar ca 1,5-2h för mig innan jag kan få mat annars och man ska väl få i sig något så snabbt som möjligt efter träningen.
Du bör få i dig kolhydrater en timma efter träning, du kanske kan blanda lite druvsocker i ditt protein om du verkligen inte kan äta på 2h?

Böj är knäböj, du har en stång på axlarna och böjer tills dina lår och smalben är 90 grader iaf. Militärpress är en axelövning med skivstång, kan både köras bakom eller framför huvudet. Jag föredrar framför. Youtube är skitbra om man är osäker på någon övning, finns massor! Lita dock inte på tuben till 100%, finns folk som gör fel där också. :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo ska ju vara deadlift, den ska vara på marken helt stilla, brukar däremot studsa den när jag värmer upp i början för att göra lyften snabbt så man blir varm fortare.. Har sett skrämmande grejer hända i gymmet med killar som inte värmer upp och bara kör på på träningsvikten :doh:

Finns ju benböj och frontböj, benböj ligger som sagt stången på trappsen, frontböj så håller man stången på axlarna framsidan av huvudet, endel föredrar de ena eller andra, Magnus samuelsson vet väl alla vem det är, han är en som föredrar front..

Militärpress är (i min värld) framför huvudet, man lyfter stången från bröstkorgen upp till utsträckta armar uppåt, Jag kallar det axelpress när det är bakom huvudet med stång, och axelpress när det är med hantlar..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar