norrback skrev:fick plattorna idag.
Flödade ovanpå en 98mm cylinder med o-ring uppåt, på samma ställe där en topp flödas. Kalibrerad med erlands plattor som den är nu (gjorde kopior när jag hade dom), och detta blev resultatet.
71cfm
189cfm
270cfm
338cfm
/Andre'
nu när jag börjar fundera varför den största visar så fel så tror jag att jag vet vad det är. Har ju byggt egen mätsystem via differanstryckgivare osv. via en usbDAQ och ett program som räknar och visar på skärmen alla värden.
Givarens om mäter plenumtrycket bottnar vid 43.5" vattenpelare, den som mäter flödet dvs. pitotröret inne i mätröret bottnar vid olika flöden beroende på test tryck. Med andra ord beskrivet så klarar den givaren 500cfm vid 10" men bottnar redan vid 330cfm på 30".
Dvs. hastigheten i mätröret är lika hög vid 500cfm på 10" som på 330cfm på 30" (drog dess sifror ur hatten).
Jag hade tänkt göra varnings rutor så när spänningen ur givaren närmar sej 5V så skulle en varnigs text/ruta komma i skärmen, det har jag glömt att programmera.
När jag provflödade plattorna så hade jag brottom så jag märkte inte att flödet stannade. Om jag skulle ha sänkt mät trycket så skulle flödet stigit igen efter som jag skulle ha fått rätt signal från mätröret.
så kan det gå

skall testa den stora senare i dag.
/Andre'