VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

Stener skrev:Grymt jobb, Men var det inte lika bra att ta en BMW låda när du ändå skulle svetsa om sprängkåpan? :) M47 lådorna är ju inte känd som dom mest hållbaraste lådor direkt...
ville testa hur de funkar, sen finns de ju hastighetsmätarutag på M47. men skulle de inte hålla nå bra så kan man ju altid sätta dit en ZF låda :)
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

håller på att göra om oljetråget nu och ser att de inte kommer att gå, så ska byta ut till b20 pump men då tänkte ja om B30 pum passar så blir de lite mer flås i den om de är nödvändigt?

Tror ni att en GT45 från turbobanditen skulle passa bra :?:
T4 delad fläns
Kompressor 066 A/R
Turbin 1,05 A/R
Inlet 109mm
Outlet 109mm, V-band klämma
Inducer 70mm
Turbinhjul 80mm
Trim 49
360 Lager

Oljekyld
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Jo jag har oxå varit sugen på vems länge men verkar krånglit :( Har själv 2 stycken MS liggandes :thumbright: En sån rakställd kåpa skulle man ha,Har du försökt bygga om orginal b230 tråg för rakställning?Ta ett B20 tråg och sätt i skvalplåt i sen en högflödespump te B20..De du behöver göra är att slipa lite uppe på pumpen för de tar i veven men sen sitter den där allafall..Nåja du märker allt när du kollar :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

WTB skrev:Jo jag har oxå varit sugen på vems länge men verkar krånglit :( Har själv 2 stycken MS liggandes :thumbright: En sån rakställd kåpa skulle man ha,Har du försökt bygga om orginal b230 tråg för rakställning?Ta ett B20 tråg och sätt i skvalplåt i sen en högflödespump te B20..De du behöver göra är att slipa lite uppe på pumpen för de tar i veven men sen sitter den där allafall..Nåja du märker allt när du kollar :thumbright:
ska bara bygga ett tråg nu som jag ska passa in motorn med, ska bygga ett i aluminium sen 8) så då ville jag inte skära sänder tråget till b20 :(
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 08/11

MOTORN PÅ PLATS :D


mätte in kåpan
Bild

planade sedan av den för de hade slagit sig i svetsningen
Bild

hemmagjort planingsverktyg för aluminium toppar:D
Bild

jämt o fint:P
Bild

kapade av tråget, ska bygga ett i aluminium sen :)
Bild

monterat
Bild

inpassning av motorn
Bild
Bild

gjorde nytt växellåds fäste
Bild

gjorde om balken, och ja jag ska förstärka upp fästet
Bild

köpte 164:ans motorkuddar,
Bild

tillverkning av nya motorfästen
Bild
Bild

ska fortsätta på motorfästena i morgon, sen ska de bygga turbogrenrör bara att jag hittar nån lämplig turbo lutar nog åt den här TB70-03 från turbobanditen
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

De syns när de är en som kan som håller på med plåt och svetsjobb :thumbright:

Kommer bli cool! 8)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

Henrik Wessman skrev:De syns när de är en som kan som håller på med plåt och svetsjobb :thumbright:

Kommer bli cool! 8)
tack så mycket :D
de hoppas ja :thumbright:



har beställt turbo nu så hoppas på att få den i morgon
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

:thumbright: har du gjort nå mer på grenröret?
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

rotkkiv skrev::thumbright: har du gjort nå mer på grenröret?
nej, har tuvär inte hunnit göra nå mer på de :( men ja måste göra ett nytt program och skära ut en ny avgasfläns för på den gamla kom jag inte åt med tändstiftsnyckeln :doh:
sen är jag lite osäker på dimensionerna på rören men tror de blir 47mm tryckrör
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 17/11

var ett tag sen de vart nån uppdatering så nu var de på tiden.
har hänt en del saker sen senaste updateringen

gjort klart motorfästena
Bild
Bild

monterat på 164:ans motorkuddar :thumbright:
Bild
Bild

testade planingsverktyget till aluminiumtoppar, vart fin yta, tog 2 tiondelar
Bild
Bild


skar ut en avgasfläns med den vart för stor så man fick inte bort tändstifftena :doh: ska skära en ny i morgon
Bild

börjat gjort en fläns till nya oljetråget
Bild
Bild

börjar få lite form :) rymmer nog lite extra olja :thumbright:
Bild
Bild

nästan klart
Bild
Bild
Bild

har äntligen fått TURBON :D vart en TB70-03 från Turbobanditen
Bild
Bild
Bild

i morgon ska jag skära ut en avgasfläns och en fläns till turbon. sen har jag beställt tryckrör långradies till grenröret så ska hämta dom i morgon så i helgen blir det grenrörsbygge :twisted:
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

Riktigt snygg blir det ska bli kul att se allt när du blir färdig :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

dyngbil :lol:
närå men snyggt blire :D :thumbright:
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

Tobias Fridberg skrev:Riktigt snygg blir det ska bli kul att se allt när du blir färdig :thumbright:
tackar :) ja man börjar längta :D
rotkkiv skrev:dyngbil :lol:
närå men snyggt blire :D :thumbright:
men du :hihi:
tackar tackar nilsson
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 24/11

har hållit på att bygga grenrör nu så tänkte bjuda på lite bilder på de.

Blev ett Pulssplit med 48,3 mm tryckrör och nästan bara långradieböjar, var första grenröret man byggde så man var nöjd

fräst pressverktyg
Bild
Bild

pressat 4 bitar på 50mm som ska sitta mot avgasflänsen flänsen eftersom avgasportarna inte är runda
Bild

börjat fixa med kolektorn
Bild

pressning på G
Bild

så vart de
Bild

svetsat ihop kolektorn, ska slipa insidan sen
Bild
Bild

ihop punktat, men har ej hunnit gjort wastegate rören

ligger upp o ner på bilden :doh:
Bild
Bild

Turbon testmonterad monterad
Bild
Bild


Beställde lite gosaker från KL i går så får nog de i morgon eller på fredag :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Blir riktigt fint grenrör :thumbright:
Skriv svar